וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכורדים בסוריה טוענים: טורקיה ממשיכה במתקפה למרות הפסקת האש

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים טוענים כי טורקיה תקפה שלוש עיירות בצפון-מזרח סוריה. למרות זאת, רוסיה טענה שתכנית השלום שהושגה בפגישת פוטין וארדואן תעבור בצורה חלקה. ארה"ב הודיעה כי תתגבר את נוכחותה הצבאית במדינה כדי להגן על שדות הנפט

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

הכוחות הכורדים בסוריה האשימו היום (חמישי) את טורקיה בכך שפתחה במתקפה נרחבת נגד שלוש עיירות בצפון-מזרח סוריה, למרות הפסקת אש. עם זאת, רוסיה טענה שתכנית השלום שהושגה השבוע צפויה להתממש בצורה חלקה.

במסגרת התכנית, שהושגה במהלך פגישתם של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, הכוחות הכורדים אמורים לסגת למרחק של מעבר ל-30 קילומטרים מהגבול עם טורקיה. עם זאת, גורם בכיר בכוחות הסוריים הדמוקרטיים אמר לסוכנות הידיעות הרוסית RIA כי יעד זה כבר הושג.

רוסיה אמרה שהיא שולחת כוחות צבאיים נוספים וציוד כבד כדי לעזור ביישום ההסכם, שגרר שבחים עבור ארדואן בתקשורת הטורקית, וגרם לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבטל את הסנקציות על אנקרה. "הסנקציות יוסרו אלא אם יקרה משהו שאנחנו לא מרוצים ממנו", אמר טראמפ בנאום מיוחד שנשא אתמול בבית הלבן. לטענתו, הפסקת האש מחזיקה מעמד. "כמה אמריקנים עוד צריכים למות במזרח התיכון בגלל קונפליקטים קדומים? תנו למישהו אחר להיאבק על גבי החולות המדממים שם".

כוחות סורים הנתמכים על ידי טורקיה נוסעים בצפון-מזרח סוריה ב-24 באוקטובר 2019. רויטרס
הכורדים טוענים שהמתקפה נמשכת. הכוחות הנתמכים על ידי טורקיה בצפון-מזרח סוריה, היום/רויטרס

על רקע הביקורת נגד טראמפ על הנסיגה מסוריה, הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם אמר כי מפקדי הצבא האמריקני מכינים תכנית שעשויה למנוע מלוחמי "המדינה האסלאמית" (דאעש) להשיג מחדש דריסת רגל במדינה, במקביל המבצע צפוי למנוע מאיראן או מארגון הטרור להשתלט על הנפט הסורי. גראהם, שקיבל תדרוך מראש המטות המשולבים בבית הלבן, אמר כי "מתגבשת תכנית שאני חושב שעשויה לעבוד, שתיתן לנו את מה שאנחנו צריכים כדי למנוע מדאעש לחזור, ומאיראן ודאעש לקחת את הנפט. אני מעודד במידה מסוימת שהיא תענה על יעדי הליבה שלנו בסוריה".

מאוחר יותר אף הכריז בכיר במשרד ההגנה של ארצות הברית כי הם "מחויבים לתגבר את הכוחות בסוריה". לדבריו, המטרה של תגבור הכוחות היא הגנה על שדות הנפט במדינה, מחשש שיפלו לידי דעאש או "גורמים בלתי יציבים אחרים".

עוד בוואלה!

חלום השלטון הכורדי בסוריה מתנפץ: "חוששים משובו של משטר אסד"

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ועמיתו הטורקי ארדואן במהלך הצהרות לתקשורת לאחר פגישתם בסוצ'י 22 באוקטובר 2019. רויטרס
משוכנעים בהצלחת תכנית השלום. ארדואן עם פוטין/רויטרס

פוטין וארדואן, שנשאו דברים משותפת אחרי פגישתם המשותפת בסוצ'י, הודיעו ביום שלישי על השגת הסכמה על התכנית, שבמסגרתה טורקיה תחל בסיורים משותפים עם רוסיה בצפון סוריה. משרד ההגנה ברוסיה אישר כי חיילים רוסים החלו לפטרל באזורים הסמוכים לגבול טורקיה מהצד הסורי.

ההסכם מחייב את הכוחות הסוריים הדמוקרטיים - הצבא דה-פקטו של הרשויות הכורדיות בצפון-מזרח סוריה - לצאת מאזור בגבול הנמצא 32 ק"מ בתוך שטח סוריה, ושאורכו אינו ברור. הכורדים הסכימו לסגת מרצועת גבול הנמצאת באזור בו יש רוב ערבי, מתל אבייד ועד לעיירת הגבול ראס אל-עין - כ-120 ק"מ. עם זאת, באנקרה שואפים ש"האזור הבטוח", בו מתכנן ליישב ארדואן מאות אלפי סורים שברחו לטורקיה בשנים האחרונות, יהיה רחב הרבה יותר ויתפרש על פני 440 ק"מ לאורך הגבול.

(עדכון ראשון: 23:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully