וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: הפסקת האש בסוריה מחזיקה מעמד, אסיר את הסנקציות מטורקיה

23.10.2019 / 18:55

נשיא ארה"ב הודיע כי "הסנקציות יוסרו אלא אם יקרה משהו שאנחנו לא מרוצים ממנו", במהלך נאום מיוחד שנשא בבית הלבן אחרי הסיכום בין ארדואן לפוטין. הוא הוסיף כי כוח מצומצם של הצבא האמריקני יישאר באזור. "תנו למישהו אחר להיאבק על גבי החולות המדממים שם"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (רביעי) כי הפסקת האש בסוריה מחזיקה מעמד, וביקש להסיר את הסנקציות מטורקיה. "הסנקציות יוסרו אלא אם יקרה משהו שאנחנו לא מרוצים ממנו", אמר טראמפ בנאום מיוחד שנשא בבית הלבן. הנשיא הוסיף כי כוח מצומצם של הצבא האמריקני יישאר באזור בכדי לאבטח מתקן נפט.

בנאומו, הטיל טראמפ ספק בנוכחות האמריקנית באזורי הלחימה במזרח התיכון, ואמר כי "כמה אמריקנים עוד צריכים למות במזרח התיכון בגלל קונפליקטים קדומים? תנו למישהו אחר להיאבק על גבי החולות המדממים שם".

נשיא ארצות הברית התייחס בנאומו לכוחות המדינה האסלאמית (דאעש), שעל פי נציגותה של וושינגטון בסוריה, יותר ממאה מאסיריה נמלטו ממחנות מעצר בצפון המדינה, במהלך חילופי האש בין הכוחות הכורדיים לטורקיה. "שוחחתי עם מפקד הכוחות הסוריים הדמוקרטים בהובלת הכורדים, והוא טען כי לוחמי דאעש נמצאים מאחורי סורג ובריח". טראמפ הוסיף כי הוא מצפה מנשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, לכבד את מחויבותה של אנקרה לתת גיבוי לכוחות הכורדיים במלחמתם נגד המדינה האסלאמית.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך הצהרה לתקשורת בבית הלבן 23 באוקטובר 2019. רויטרס
"כמה אמריקניים עוד צריכים למות?". טראמפ בבית הלבן, הערב/רויטרס

"מוקדם בבוקר הודיעה ממשלת טורקיה לממשל שלי שהם יחדלו את הלחימה ואת ההתקפה שלהם בסוריה, ויהפכו את הפסקת האש לתמידית", אמר טראמפ. "עם זאת, היית גם מגדיר את המילה 'תמידית' באותו אזור בעולם כמוטל בספק. כולנו מבינים את זה".

טרם נאומו של טראמפ, אמר שר ההגנה של טורקיה חולוסי אקאר, כי הוא מאמין שהסנקציות שהטילה ארצות הברית על המדינה הן זמניות. אקאר הוסיף כי טורקיה נמצאת "במרכזה של נאט"ו" וכי החלה להגיע להבנות עם המדינות החברות בארגון.

עוד בוואלה!

הישג לארדואן, כישלון לטראמפ: הסדר החדש של פוטין במזרח התיכון

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ועמיתו הטורקי ארדואן במהלך הצהרות לתקשורת לאחר פגישתם בסוצ'י 22 באוקטובר 2019. רויטרס
פוטין וארדואן במסיבת עיתונאים לאחר פגישתם בסוצ'י, אתמול/רויטרס

על רקע זה, נפגשו אמש ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין באתר הנופש של הנשיא הרוסי בסוצ'י, ובה סיכמו כי אנקרה ומוסקבה יחלו בסיורים משותפים בצפון סוריה. בסיום הפגישה, אמר ארדואן במסיבת עיתונאים ביחד עם פוטין כי שתי המדינות סיכמו כי הכוחות הכורדיים בסוריה ייסוגו לעומק של מעבר ל-30 קילומטרים מהגבול ויינטשו את העיירות תל-ריפאת ומנביג'. פוטין אמר כי השיחות הניבו "תוצאות משמעותיות", וכי ההסכם יוביל ל"אזור בטוח וחופשי מטרור" בצפון סוריה.

בעקבות כך, סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס מסרה כי משרד ההגנה ברוסיה אישר כי חיילים רוסים החלו לפטרל באזורים הסמוכים לגבול טורקיה מהצד הסורי, כפי שסיכם פוטין עם ארדואן.

כוחות צבא טורקיה בגבול צפון מזרח סוריה. 20 לאוקטובר 2019.. רויטרס
כוחות צבא טורקיה בגבול צפון מזרח סוריה, השבוע/רויטרס

טראמפ הכריז בשבוע שעבר על הסנקציות נגד טורקיה, בעקבות מבצע "מעיין השלום" שאותו היא מנהלת נגד הכוחות הכורדים בצפון-מזרח סוריה. הצהרתו הגיעה על רקע המשך התקדמותם של כוחות צבא סוריה בערי הגבול בצפון המדינה, זאת לאחר שהממשלה בדמשק חתמה על הסכם שלפיו תסייע לכורדים הנאבקים בטורקיים.

במסגרת הסנקציות, הוטלו עיצומים של שרי ההגנה, הפנים והאנרגיה של טורקיה, וכן על משרדי ההגנה והאנרגיה שלה. בנוסף לכך, המכסים על ייבוא פלדה יועלו עד ל-50% והשיחות שמחלקת המסחר מובילה בין המדינות יוקפאו. ו"סנקציות נוספות ועוצמתיות" הוטלו על אישים שעשויים היו להיות מעורבים בפגיעה בזכויות אדם, הפרת הסכמי הפסקת אש, מניעה מעקורים לשוב לבתיהם, אכלוס מחדש של פליטים בכפייה או איום על השלום והיציבות בסוריה.

עשן מהפגזות הצבא הטורקי בגבול צפון מזרח סוריה. 20 לאוקטובר 2019.. רויטרס
עשן מהפגזות הצבא הטורקי בגבול צפון מזרח סוריה, השבוע/רויטרס

המבצע הטורקי בסוריה החל לפני שבועיים, ובימים האחרונים שוררת באזור הפסקת אש במסגרת ההסכם בין אנקרה לכורדים. ההסכם מחייב את הכוחות הסוריים הדמוקרטיים - הצבא דה-פקטו של הרשויות הכורדיות בצפון-מזרח סוריה - לצאת מאזור בגבול הנמצא 32 ק"מ בתוך שטח סוריה, ושאורכו אינו ברור. הכורדים הסכימו לסגת מרצועת גבול הנמצאת באזור בו יש רוב ערבי, מתל אבייד ועד לעיירת הגבול ראס אל-עין - כ-120 ק"מ. עם זאת, באנקרה שואפים ש"האזור הבטוח", בו מתכנן ליישב ארדואן מאות אלפי סורים שברחו לטורקיה בשנים האחרונות, יהיה רחב הרבה יותר ויתפרש על פני 440 ק"מ לאורך הגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully