וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן ופוטין סיכמו על סיורים משותפים בצפון סוריה; הכורדים ייסוגו לעומק 32 ק"מ

23.10.2019 / 1:46

נשיא טורקיה אמר אחרי פגישתו עם מקבילו הרוסי בסוצ'י כי שתי המדינות יקיימו סיורים משותפים לאורך גבול סוריה, אחרי שהכוחות הכורדים הודיעו שהשלימו את הנסיגה הקודמת שנקבעה בהסכם הפסקת האש. גורם טורקי בכיר אמר כי הצדדים סיכמו לבסס "אזור בטוח חופשי מטרור"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

פגישת פוטין-ארדואן - עדכונים אחרונים

  • טורקיה ורוסיה סיכמו: הכורדים ייסוגו למרחק 32 ק"מ מגבול טורקיה
  • ארדואן: שטורקיה תחל בקרוב בסיורים משותפים עם רוסיה בצפון סוריה
  • פוטין אמר כי סוריה צריכה להיות "נקייה מכוחות זרים"
  • הכורדים הכריזו שביצעו את הנסיגה בצפון סוריה כפי שנדרש בהסכם הפסקת האש
  • משרד ההגנה הטורקי: ארה"ב אישרה את נסיגת הכורדים - אין צורך במבצע נוסף באזור

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הודיע היום (שלישי) כי מדינתו תחל בסיורים משותפים עם רוסיה בצפון סוריה. ארדואן, שנשא דברים במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אחרי פגישתם המשותפת בסוצ'י, הוסיף כי שתי המדינות סיכמו כי הכוחות הכורדיים בסוריה ייסוגו לעומק של מעבר ל-30 קילומטרים מהגבול ויינטשו את העיירות תל-ריפאת ומנביג'. על רקע זה, משרד ההגנה הטורקי אמר כי וושינגטון מסרה לאנקרה כי כוחות המיליציה הכורדית השלימו את נסיגתם מ"האזור הבטוח", כפי שוסכם, ובשלב זה אין צורך לפתוח במבצע נוסף באזור.

פוטין אמר כי השיחות הניבו "תוצאות משמעותיות" ושר החוץ בממשלתו, סרגיי לברוב, אישר את דבריו של ארדואן על ההסכמה לסגת למרחק של 30 קילומטרים מהגבול. לברוב טען כי מדובר בהסכם שיסיים את שפיכות הדמים באזור. דבריו מגיעים אחרי שגורם טורקי בכיר הודיע כי אנקרה הגיעה להסכם עם מוסקבה לביסוס "אזור בטוח חופשי מטרור" בצפון סוריה. הגורם הטורקי הבכיר אמר על פגישתם של ארדואן ופוטין כי "הייתה לנו פגישה פורייה מאוד עם עמיתינו הרוסיים היום. הגענו להסכם מצוין".

פוטין, שקרא לקיום שיחות בין משטרו של הנשיא בשאר אסד לבין הכורדים, אמר במסיבת העיתונאים כי ארדואן הסביר בפניו את מבצע מעיין השלום וכי חשוב ש"טרוריסטים לא ינצלו את המבצע הטורקי". לדבריו, על סוריה להישאר "משוחררת מנוכחות בלתי חוקית של גורמים זרים". ארדואן הוסיף כי הוא יעבוד עם רוסיה ליישום פרוייקטים שיאפשרו את השבתם הבטוחה של הפליטים הסורים למולדתם.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ועמיתו הטורקי ארדואן במהלך הצהרות לתקשורת לאחר פגישתם בסוצ'י 22 באוקטובר 2019. רויטרס
פוטין וארדואן, היום/רויטרס

לאחר מסיבת העיתונאים המשותפת, עדכן פוטין את בעל בריתו העיקרי באזור, נשיא סוריה, בשאר אסד, בסיכומים שהושגו. השניים שוחחו בטלפון שעות אחדות לאחר גיבוש הסיכומים, ומהקרמלין נמסר כי פוטין הדגיש בשיחה כי ההסכם אמור לעזור לסוריה לחזור לשלמותה הטריטוריאלית. אסד הדגיש בשיחה את התנגדותו לפלישה הטורקית לסוריה אך עם זאת, הודה לפוטין והביע נכונות לכך שחייליו ישתתפו בפטרולים המשותפים שיערכו טורקיה ורוסיה בגבול צפון סוריה.

ארדואן אמר בראיון לערוץ הטלוויזיה הטורקי NTV ש"ארצות הברית לא עמדה בהבטחות שלה באופן מלא", בהפסקת האש שהושגה בשבוע שעבר. הוא הוסיף כי אם היה מוכן לפשרות, "היינו פותחים את הדרך לארגוני הטרור". עם זאת, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בירך בחשבון הטוויטר שלו על התגבשות ההסכם, ואמר כי "חדשות טובות בדרך מטורקיה, סוריה והמזרח התיכון - דיווחים נוספים בהמשך".

עוד בוואלה!

הזנחת התינוקת באשקלון: במשטרה חושדים שעברה מסכת התעללות

לכתבה המלאה

לפני המראתו לרוסיה, ארדואן איים לחדש את המתקפה נגד הכורדים בסוריה בשעה 22:00 אם לא תושלם עד אז הנסיגה שנקבעה בהסכם הפסקת האש. לאחר מכן, בכיר בכוחות הכורדיים בסוריה, רדור חליל, הודיע כי הם השלימו את נסיגתם מהגבול בין המדינות, שעות לפני תפוגתה של הפסקת האש בתיווך ארצות הברית.

חליל אמר שהכוחות הכורדיים פעלו בהתאם להסכם הפסקת האש ומשכו את כוחותיהם מחוץ לשטח של 120 קילומטרים שבין העיירות תל-עביאד וראס אל-עין. למרות זאת, לדבריו חיילים טורקים ובעלי בריתם ממשיכים בלחימתם בצפון-מזרח סוריה, מחוץ לאזור הנסיגה. הבכיר הכורדי טען כי טורקיה השתלטה על 15 עיירות כורדיות מחוץ לעיר כובאני.

נשיא סוריה, בשאר אל אסד מבקר את כוחות הצבא הסורי באידליב 22 באוקטובר 2019. רויטרס
"ארדואן גונב את אדמתנו". אסד, היום/רויטרס

בקרמלין אמרו מוקדם יותר היום כי הם מקווים שארדואן יספק לפוטין מידע נוסף על תכניותיה של אנקרה בצפון סוריה. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב מסר כי לשני המנהיגים יש הרבה נושאים לדון בהם, וכן כי מוסקבה צפתה בחילופי "הצהרות קשות" בין ארצות הברית לטורקיה. פוטין אמר לפני הפגישה כי הוא "מקווה שהרמה הגבוהה של היחסים בין רוסיה לטורקיה, שאליה הגענו לאחרונה, תשחק תפקיד מרכזי בפתרון המצב הנוכחי ובכל הנושאים הסבוכים באזור ותעזור למצוא תשובות לכל הדברים, אפילו לשאלות המסובכות הנוגעות לרוסיה, טורקיה ושאר מדינות באזור".

ברקע הפגישה המדוברת, נשיא סוריה אסד, שהפגישה עסקה בעיקר במדינה שבשליטתו, הכריז כי משטרו יתמוך בלוחמים הכורדים בצפון-מזרח המדינה, אם טורקיה תחדש את המבצע. "אנו מוכנים לתמוך בכל קבוצה שמבצעת התנגדות עממית נגד התוקפנות הטורקית", אמר אסד בסרטון שפרסמה לשכתו. "זו לא החלטה מדינית, אלא חובה חוקתית ולאומית", הוסיף. מוקדם יותר תקף אסד את נשיא טורקיה, שפלש לצפון-מזרח המדינה, ואמר כי "ארדואן גנב מפעלים, חיטה ודלק בשיתוף פעולה עם דאעש, וכעת הוא גונב את אדמתנו".

פיצוצים בעיר ראש אל-עין בצפון סוריה, 12 באוקטובר 2019. רויטרס
"חשוב שטרוריסטים לא ינצלו את המבצע הטורקי". פיצוצים מהקרבות בראש אל-עין/רויטרס

אמש אמר משרד החוץ הרוסי כי פלישת טורקיה לצפון סוריה מפרה את שלמותה הטריטוריאלית של המדינה. לדברי סגן השר אולג סרומולוטוב, רק לצבאות רוסיה ואיראן יש את הזכות החוקית להימצא בסוריה. עוד הוסיף כי הוא מצפה שהפגישה בין פוטין וארדואן תבהיר מי שולט בשדות הנפט בצפון-מזרח סוריה.

המבצע הטורקי בסוריה החל לפני שבועיים, ובימים האחרונים שוררת באזור הפסקת אש במסגרת ההסכם בין אנקרה לכורדים. ההסכם מחייב את הכוחות הסוריים הדמוקרטיים - הצבא דה-פקטו של הרשויות הכורדיות בצפון-מזרח סוריה - לצאת מאזור בגבול הנמצא 32 ק"מ בתוך שטח סוריה, ושאורכו אינו ברור. הכורדים הסכימו לסגת מרצועת גבול הנמצאת באזור בו יש רוב ערבי, מתל אבייד ועד לעיירת הגבול ראס אל-עין - כ-120 ק"מ. עם זאת, באנקרה שואפים ש"האזור הבטוח", בו מתכנן ליישב ארדואן מאות אלפי סורים שברחו לטורקיה בשנים האחרונות, יהיה רחב הרבה יותר ויתפרש על פני 440 ק"מ לאורך הגבול.

(עדכון ראשון: 22/10, 14:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully