וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המבצע בסוריה: טראמפ הטיל סנקציות על טורקיה

נשיא ארה"ב הודיע על הטלת עיצומים נגד בכירים טורקים בעקבות מבצע "מעיין השלום" בצפון-מזרח סוריה, וביקש מארדואן הפסקת אש מידית. זאת, לאחר שעלתה יוזמה דו-מפלגתית בקונגרס. פנס הודיע: "אסע לטורקיה כדי לדון במצב". פלוסי: "הסנקציות לא ימנעו את האסון ההומניטרי"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע אמש (שני) כי הוא יטיל סנקציות על טורקיה, בעקבות מבצע "מעיין השלום" שאותו היא מנהלת נגד הכוחות הכורדים בצפון-מזרח סוריה. הצהרתו מגיעה על רקע המשך התקדמותם של כוחות צבא סוריה, שנכנסו לערי הגבול בצפון המדינה לאחר שהממשלה בדמשק חתמה על הסכם שלפיו תסייע לכורדים הנאבקים בצבא טורקיה. ההסכם נחתם לאחר שארצות הברית, בעלת הברית של הכורדים, נסוגה לחלוטין מהאזור.

במסגרת הסנקציות, הוטלו עיצומים של שרי ההגנה, הפנים והאנרגיה של טורקיה, וכן על משרדי ההגנה והאנרגיה שלה. בנוסף לכך, המכסים על ייבוא פלדה יועלו עד ל-50% והשיחות שמחלקת המסחר מובילה בין המדינות יוקפאו. ו"סנקציות נוספות ועוצמתיות" יוטלו על אישים שעשויים היו להיות מעורבים בפגיעה בזכויות אדם, הפרת הסכמי הפסקת אש, מניעה מעקורים לשוב לבתיהם, אכלוס מחדש של פליטים בכפייה או איום על השלום והיציבות בסוריה.

"המתקפה הצבאית של טורקיה מסכנת את האזרחים ומאיימת על השלום, הביטחון והיציבות באזור", מסר טראמפ בהצהרתו. "הייתי ברור לחלוטין עם הנשיא ארדואן: פעילותה של טורקיה מאיצה משבר הומניטרי ומכינה את התנאים לפשעי מלחמה אפשריים".

במהלך הלילה הודיע סגנו של טראמפ, מייק פנס, כי טראמפ שוחח עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן וביקש הפסקת אש מיידית. "ארצות הברית לא העניקה אור ירוק לפלישת טורקיה לסוריה", מסר פנס. בנוסף, הודיע סגן הנשיא כי ייסע בקרוב לאנקרה כדי לדון בהתפתחויות.

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא טורקיה ארדואן בפסגת נאט"ו בבריסל, יולי 2018. AP
ארה"ב קוראת להפסקת אש מידית. טראמפ וארדואן, יולי/AP

המהלך מגיע אחרי שעלתה בקונגרס יוזמה דו-מפלגתית בנושא. עם זאת, בכירים בשתי המפלגות מתחו עליו ביקורת בטענה שהוא אינו מספיק חריף. יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית, ננסי פלוסי, אמרה הלילה כי "חבילת הסנקציות של טראמפ אינה מספיקה כדי להפוך את האסון ההומניטרי".

מייקל מקאול, רפובליקני בכיר בוועדת החוץ של בית הנבחרים, אמר כי העיצומים לא מספיק חזקים. "אנו מעריכים את הסנקציות המתוכננות של הממשל, אך הוא הן אינן מספיק נועזות כדי להעניש את טורקיה על עבירותיה בסוריה", אמר מקאול.

במקביל, הודיע שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, כי בכוונתו להיפגש בשבוע הבא עם נציגי מדינות נאט"ו, במטרה ללחוץ עליהם "לנקוט באמצעים דיפלומטיים וכלכליים" בתגובה לפתיחת המבצע הצבאי הטורקי. בהצהרתו מסר שר ההגנה כי הפעולות הצבאיות של טורקיה, החברה אף היא בברית, הן "מיותרות, אימפולסיביות" ועלולות לגרום לעלייתו מחדש של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

עוד בוואלה!

לאחר ההסכם עם הכורדים: צבא סוריה החל להיכנס לערי הגבול

לכתבה המלאה
מפת המבצע של טורקיה בצפון סוריה. אתר רשמי
מפת המבצע של טורקיה בצפון סוריה/אתר רשמי

הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם, שיצא פומבית נגד הנסיגה מסוריה למרות תמיכתו העקבית בטראמפ, הביע תמיכה במהלך. "לצוות הנשיא יש תכנית ואני מתכוון לתמוך בהם בכל הכוח ולתת להם זמן ומרחב כדי להשיג את המטרות ההדדיות שלנו", אמר. מוקדם יותר גרהאם שוחח עם יו"ר בית הנבחרים והביע תמיכה ביוזמה הדו-מפלגתית להטלת סנקציות על טורקיה.

המבצע הטורקי הוביל את האיחוד האירופי להחליט על הגבלת מכירת הנשק לטורקיה. עם זאת, שרי החוץ האירופים שנועדו בלוקסמבורג נמנעו מנקיטת אמברגו כולל, במתכונת שאותה ביקשו צרפת וגרמניה. המועצה האירופית, המייצגת את 28 הממשלות החברות באיחוד, הצהירה כי למבצע הטורקי בסוריה יהיו "השלכות דרמטיות".

שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, הזהיר שהמתקפה הטורקית בסוריה עלולה לערער שנים של לחימה נגד ארגון דאעש. "דאעש אינו מת", הבהיר השר הצרפתי. טורקיה גינתה את ההחלטה והודיעה כי המדינה תבחן ברצינות את שיתוף הפעולה עם האיחוד בתחומים מסוימים לאור גישתה ה"בלתי חוקית והמוטה נגדה".

"חיילי צבא אסד התקבלו בתשואות"

במקביל, הנשיא בשאר אסד מנצל את הנסיגה הפתאומית של ארצות הברית מהאזור, וחודר לעומק הטריטוריה הנשלטת על ידי הכורדים. התקשורת הרשמית בסוריה הודיעה כי כוחות הצבא נכנסו לעיר האסטרטגית מנביג', אזור שבו טורקיה מעוניינת ליצור "אזור בטוח" ללא הלוחמים הכורדים.

מוקדם יותר, נכנסו החיילים הסורים לתל-תאמר שבצפון-מזרח המדינה ולעין עיסא, שעל גבול טורקיה, שם התושבים קיבלו את פניהם בתשואות. בכך לראשונה מזה שנים, החיילים הסורים המגובים על ידי רוסיה שבים לאזור בו כוננו הכורדים אוטונומיה יחסית, ומגבירים את אחיזתו של אסד בשטחי המדינה.

חיילים טורקים במבצע נגד הכורדים בצפון מזרח סוריה. 14 באוקטובר 2019. רויטרס
חיילים טורקים בצפון-מזרח סוריה, אתמול/רויטרס

לפני החלטתו להטיל סנקציות, המשיך טראמפ להגן על עמדתו נגד מעורבותה של ארצות הברית בסוריה, וכתב בטוויטר כי יש לאפשר לנשיא סוריה להגן על הכורדים ולהילחם בטורקיה. "אחרי שהבסנו 100% מהחליפות של דאעש, העברתי את החיילים שלנו מחוץ לסוריה. תנו לסוריה ואסד להגן על הכורדים ולהילחם בטורקיה בארץ שלהם. אמרתי לגנרלים שלהם, למה שנילחם עבור סוריה ואסד כדי להגן על האויב שלנו?", צייץ הנשיא האמריקני. הוא הוסיף כי "כל מי שרוצה לעזור לסוריה להגן על הכורדים טוב מבחינתי, בין אם אלה רוסיה, סין או נפוליאון בונפרטה".

בציוץ נוסף שפרסם, אמר טראמפ כי יש להתמקד בגבולותיה של ארצות הברית - ולא בגבול של סוריה. "חלק מהאנשים רוצים שארצות הברית תגן על הגבול עם סוריה, בראשותו של אויבנו בשאר אסד, שנמצא במרחק של 7,000 מייל. באותו הזמן, סוריה ומי שבוחר לעזור לה, רוצה באופן טבעי להגן על הכורדים. הייתי מעדיף להתמקד בגבול הדרומי שלנו שהוא חלק מארצות הברית". טראמפ הבטיח לסיים את המלחמות של ארצות הברית עוד לפני תחילת כהונתו הראשונה, והמהלך נתפס כחלק מהקפמיין

חיילים ורכבים צבאיים טורקיים בצפון מזרח סוריה. 14 באוקטובר 2019. AP
כוחות צבא טוריקה בסוריה, אתמול/AP

ארדואן אותת אמש כי אנקרה מתכוונת להסיג את הלוחמים הכורדים מהעיר מנביג'. הנשיא אמר שמדינתו תיישם את תכניותיה אחרי כישלון ההסכם עם וושינגטון שעסק בסוגיית האזור. "ההסכם שלנו עם ארצות הברית היה כדי שארגוני הטרור יתפנו ממנביג' תוך 90 יום. עם זאת, חלפה שנה ומנביג' לא פונתה", טען.

"אנחנו, טורקיה, לא ניכנס למנביג' כשהיא תתרוקן", הוסיף הנשיא הטורקי. "הבעלים האמיתיים של האזור, הערבים והשבטים, ייכנסו לשם. הגישה שלנו היא שהם יתיישבו ואנחנו נספק להם ביטחון".

נשים נמלטות בגבול סוריה-טורקיה, 10 באוקטובר 2019. AP
נשים נמלטות בגבול סוריה, אתמול/AP

ארדואן הבהיר כי הוא לא צופה שיתעוררו בעיות בעיר מול כוחותיו של אסד בעיר כובאני, וציין כי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין יש "גישה חיובית". לדבריו, "יש כרגע הרבה שמועות. אולם, בייחוד בהתחשב בשגרירות והגישה החיובית של רוסיה בכובאני, נראה כי לא יהיו תקריות".

בקרמלין אמרו כי הם לא מעוניינים בעימות אפשרי בסוריה בין רוסיה וטורקיה, והדגישו כי הם נמצאים בקשר רציף עם אנקרה הכולל תיאומים צבאיים. יועץ הקרמלין יורי יושקוב אמר כי על טורקיה לוודא שמבצע "מעיין השלום" יהיה פרופורציונאלי ביחס לסיטואציה ולא יפגע במאמצים לסיים את המלחמה בת שמונה השנים בסוריה.

ההסכם בין דמשק לכורדים קירב את החיילים הרוסים לכוחות הטורקיים. מדובר במצב רגיש, מאחר ומוסקבה תומכת בכוחות הסוריים מהאוויר ומנגד נהנית מקשרים טובים עם טורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully