וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלום השלטון הכורדי בסוריה מתנפץ: "חוששים משובו של משטר אסד"

24.10.2019 / 19:33

ההסכם בין טורקיה לרוסיה הוביל לחשש של הכורדים מפני התבססות מחודשת של המשטר בשטחיהם, ולקץ השלטון האוטונומי. למרות זאת, רבים עדיין מעדיפים את דמשק על פני אנקרה. "מה שמדאיג אותנו עכשיו זה שהפלישה הטורקית תיעצר"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בעיר קמישלי הכורדית מצב הרוח הוא לוחמני ולא פשוט, לאור השינויים המהירים בתמונת המלחמה בסוריה שמטילים צל כבד על המשך האוטונומיה הכורדית בצפון-מזרח המדינה.

עלי ווליד, רוקח במקצועו, נשם השבוע לרווחה כשטורקיה הסכימה לעצור את המתקפה שנועדה להדוף את הכוחות הכורדיים מאזור הגבול. עם זאת, כמו תושבים רבים אחרים בעיר, הוא חושש מניסיון של המשטר בדמשק להשתלט מחדש על שטחי הכורדים.

"היום הדברים נראים יציבים יותר מאשר אתמול, אבל אנחנו לא יודעים מה יביא העתיד. אינשאללה, יהיה טוב יותר", אמר ווליד, בן 40. "היה לנו שלטון-עצמי, אבל אנחנו חוששים שנאבד אותו אם המשטר ישוב", אמר ווליד, שעמד בחזית בית המרקחת הקטנה שלו. "הם מעולם לא הכירו בשלטוננו".

מבצע "מעיין התקווה" של טורקיה נפתח החודש אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הסיג את הכוחות האמריקניים מצפון-מזרח סוריה. אנקרה רוצה לרסק את המיליציה הכורדית YPG, שהייתה הכוח המרכזי במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בשל קשריו למחתרת ה-PKK הפועלת בשטחה.

כוחות של צבא סוריה בעיר קמישלי, 23 באוקטובר 2019. רויטרס
מכונית תופת שהתפוצצה בקמישלי, אתמול/רויטרס

בשל החשש מצבא טורקיה, הגיעו הכורדים להסכם עם צבא סוריה ועם רוסיה, בעלת בריתו. בעקבות זאת, הסכימה טורקיה לעצור בשבוע שעבר את המתקפה, ולאפשר לכורדים לסגת מ"אזור בטוח" שמבססת אנקרה לאורך הגבול. בהמשך, הסכימו נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין שכוחותיהם יתחילו לסייר לאורך הגבול, כדי לפקח על נסיגתם של הלוחמים הכורדים לעומק של 30 ק"מ לפחות בתוך שטח סוריה.

ההסכם גם חותם על שובם של כוחות המשטר לאורך הגבול לראשונה זה שנים רבות, ועתה רבים חוששים שהם ייכנסו לעומק השטחים הכורדיים.

"למה הם רוצים להיכנס ולכונן את השיטה שקדמה למהפכה, שכולה הייתה דיכוי והשמדה של עם שלם", אמרה נורה חסן. "עבורנו, העם הכורדי, זו הייתה השמדה".

כשמטוס חלף בשמי העיר, רבים הביטו בחרדה לשמיים. "אני לא יודע מה יקרה", אמר אחד התושבים, שהזדהה בתור חסן, בן 56.

שוטרות כורדיות בעיר קמישלי, סוריה, 23 באוקטובר 2019. רויטרס
מעדיפים את אסד על פני ארודאן. שוטרות כורדיות בקמישלי, אתמול/רויטרס

קמישלי נמצאת מחוץ לאזור שבו אמורים לסייר כוחות רוסיים וטורקיים בתוך שישה ימים, אבל ביום שלישי נפוצו שמועות בעיר ולפיהן כוחות הממשל עשויים לנסות להרחיב את שליטתם או להשתלט על כבישים המובילים לעיראק השכנה. עד כה, השגרה נמשכת.

יותר מאלף כורדים צעדו דרך העיר עד לבסיס של האו"ם, כדי לגנות את ארדואן ולדרוש הגנה בינלאומית. ההפגנה הייתה יוזמה של הכוחות הסוריים הדמוקרטים, שהכוח העיקרי שלהם הוא ה-YPG. האזור נהנה מיציבות יחסית מאז שהכוחות גברו על דאעש, ששלטו במשך שנים על כמה ערים באזור. עם זאת, השינויים המהירים בשטח שקרו החודש הפרו את האיזון הצבאי ברבע משטחה של סוריה, וחידשו את הפחדים מפני התבססות מחדש של דאעש.

זמן קצר אחרי ההפגנה, מכונית תופת התפוצצה במרכז העיר. לפחות אדם אחד נפצע. עדי ראיה סיפרו כי חיילם סורים ולוחמים כורדים מיהרו לזירה, אולם הם בקושי דיברו אלו עם אלו.

אתמול אמר טראמפ כי טורקיה הבהירה לו שהפסקת האש בצפון-מזרח סוריה הפכה לקבועה, ומפקד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, גנרל מזלום כובאני, אמר כי טראמפ הבטיח לו להמשיך בתמיכה בכוחות בצפון-מזרח המדינה.

"מוכנים לדיאלוג עם המשטר"

למרות העוינות ביניהם, הכורדים וצבא אסד מיעטו להילחם במהלך המלחמה. על אף שדמשק הבטיחה להשתלט מחדש על שטחי הכורדים, שני הצדדים שמרו על ערוצי תקשורת פתוחים. ממשלת סוריה עזבה למעשה את האזור והותירה אותו לשליטת הכורדים, אולם היא ממשיכה לשלם משכורות ושולטת על חלקים ממרכז העיר.

הכורדים שנמלטו משירות בצבא סוריה או התנגדו למשטר חוששים מרדיפה אם המשטר ישוב לשלוט באזור. למרות זאת, רבים עדיין מעדיפים את דמשק על פני אנקרה.

"מה שמדאיג אותנו עכשיו זה שהפלישה הטורקית תיעצר", אמר טלעאת יונס, גורם בשורות הכוחות הסוריים הדמוקרטיים. "השלטון העצמי מוכן לדיאלוג עם המשטר הסורי".

הפגנה של תושבים כורדים בעיר קמישלי, סוריה, נגד טורקיה, 23 באוקטובר 2019. רויטרס
הפגנה של תושבים כורדים בקמישלי, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully