וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנסטי: טורקיה מחזירה בכוח פליטים סורים לאזור הגבול

25.10.2019 / 15:49

ארגון זכויות האדם אמר כי אנקרה מאלצת את הפליטים לחתום על מסמכים שבהם הם מצהירים על רצונם לשוב למולדתם. זאת על אף שב"אזור הבטוח" שהיא מתכננת להקים עדיין מתנהלת לחימה. ארדואן תובע מגזין צרפתי שכינה אותו "המשמיד"

צילום: רויטרס

טורקיה שולחת בכוח פליטים סורים לאזור בגבול סוריה, שבו היא מתכננת להקים "אזור בטוח" - כך נכתב בדוח שפרסם היום (שישי) ארגון זכויות האדם אמנסטי. זאת על שהלחימה שם טרם הסתיימה.

טורקיה מארחת כ-3.6 מיליון פליטים שנמלטו בסוריה במהלך שמונה שנות מלחמת האזרחים. עם זאת, לאור השינוי לרעה בדעת הקהל בטורקיה נגד נוכחותם, אנקרה מקווה ליישב כשני מיליון איש באזור שהיא מתכננת לבסס בצפון-מזרח סוריה. טורקיה טוענת שיותר מ-350 אלף פליטים כבר חזרו מרצון למולדתם.

בדוח צוטטו פליטים שסיפרו כי הם ספגו איומים או שהם הוכרחו בכוח על ידי משטרת טורקיה לחתום על מסמכים שאומרים שהם חוזרים מרצונם לסוריה. "למעשה, טורקיה מעמידה בסכנה חמורה את חייהם של הפליטים הסורים כשהיא מאלצת אותם לשוב לאזור מלחמה", אמרו בארגון הבריטי.

ילדה פצועה וחייל סורי בתל אבייד, 20 באוקטובר 2019. רויטרס
ארדואן רוצה להקים "אזור בטוח". ילדה סורית בעיר תל אבייד/רויטרס

באמנסטי סבורים שמספרם של המגורשים בכוח בחודשים האחרונים הוא כמה מאות, על בסיס ריאיונות שקיימו אנשי הארגון בין יולי לאוקטובר, אבל הבהירו כי הם הצליחו לאמת עד כה 20 מקרים. טורקיה טרם הגיבה לדוח של אמנסטי, אולם היא הכחישה בעבר שהיא שולחת פליטים סורים בחזרה לארצם בניגוד לרצונם.

לפליטים שגורשו נאמר כי הם לא רשומים או שהם חיים מחוץ למחוז בטורקיה שבו הם נרשמו. בנוסף לכך, נכתב בדוח, אזרחים סורים גורשו גם ממחוזות שבהם נרשמו בתור פליטים.

עוד בוואלה!

הישג לארדואן, כישלון לטראמפ: הסדר החדש של פוטין במזרח התיכון

לכתבה המלאה
אישה שנמלטה מביתה בצפון-מזרח סוריה בעקבות המתקפה הטורקית נושאת תינוק במחנה פליטים בברדראש בפרברי דוחוק ב-18 באוקטבור 2019. רויטרס
אישה שנמלטה מביתה בעקבות המתקפה הטורקית נושאת תינוק בצפון-מזרח סוריה/רויטרס

אנה שיה, החוקרת של אמנסטי לענייני פליטים וזכויות מהגרים, אמרה שטורקיה ראויה להערכה על שאירחה בשטחה כל כך הרבה פליטים סורים במשך שנים ארוכות, אולם הוסיפה: "היא לא יכולה להצדיק את הנדיבות הזו כתירוץ להפר את החוק הבינלאומי והמקומי באמצעות גירוש אנשים לאזור מלחמה פעיל".

ביום שלישי סיכם ארדואן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על תכנית שבמסגרתה לוחמי המיליציה הכורדית בסוריה (YPG) ייסוגו מרצועה בעומק של 30 ק"מ לאורך גבול טורקיה, שאליה יושבו הפליטים באופן "בטוח ורצוני". עם זאת, אתמול הוא שב ואיים על האיחוד האירופי כי "יפתח את השערים" בבוא העת.

"טיהור אתני: שיטת ארדואן"

נשיא טורקיה הגיב בזעם לביקורת שנשמעה בבירות אירופה על המבצע הצבאי שניהל בצפון-מזרח סוריה, והיום הוא הגיש תביעה נגד המגזין הצרפתי "לה פוינט" שתיאר אותו בעמוד השער בתור "המשמיד" לצד הכיתוב: "טיהור אתני: שיטת ארדואן". לפי סוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו, התביעה הוגשה נגד מנהל המגזין, אטיאן גרנל, וראש המדור הבינלאומי שלו, רומן גובר.

במגזין הצרפתי נכתב בשער המהדורה השבועית, מתחת לתמונה שבה נראה ארדואן מצדיע: "האם הוא יורשה לטבוח בכורדים - ולאיים על אירופה?".

ילדים יושבים ברכב בעיירה תל אבייד שבצפון-מזרח סוריה ב-23 באוקטובר 2019. רויטרס
ילדים יושבים ברכב בעיירה תל אבייד שבמוקד המתקפה הטורקית/רויטרס

בעתירה שהוגשה לתביעה הכללית באנקרה, אמר עורך דינו של הנשיא כי שער המגזין הוא "עלבון פומבי" נגד ארדואן, המוגדר עבירה פלילית בטורקיה. "זאת דוגמה לטיפשות הטיפוסית ממדינה שההיסטוריה שלה מלאה בדוגמאות דרמטיות לרצח עם ולמעשי טבח בניסיון ללמד משהו את הנשיא ולהעלות טענות חסרות ביסוס", אמר עורך דינו של ארדואן.

דוברו של ארדואן, איברהים קאלין, תקף גם הוא את צרפת. "הכורדים הם לא הסוכנים שלכם ולעולם לא יהיו. ימי הקולוניאליזם שלכם תמו", כתב קאלין בפוסט שפרסם בטוויטר בצרפתית.

שער המגזין "לה פוינט"

צרפת ונשיאה עמנואל מקרון הובילו את הביקורת האירופית על המתקפה נגד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שמורכבים בעיקר מלוחמים כורדים. הכורדים היו בעלי הברית המרכזיים של המערב במהלך הלחימה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ומקרון דחק באנקרה לעצרו את המבצע שהחל ב-9 באוקטובר. הוא אמר כי המתקפה עלולה ליצור משבר הומניטרי ולעזור לדאעש להתבסס מחדש באזור.

ארדואן, מבלי להתייחס ישירות לשער המגזין, השתלח אתמול בצרפת. "קודם כל הסתכלו בראי. אין דבר כזה בהיסטוריה שלנו", אמר בהתייחסו לעבר הקולוניאלי של צרפת.

המגזין סבל בשנה שעברה מהטרדות ומאיומים מצד תומכי ארדואן, אחרי שתיאר אותו כ"דיקטטור" בשערו. כרזה של המגזין שהייתה תלויה בעיירה ואלנס הושחתה, ומקרון הביע את תמיכתו בעיתונאים. "אי אפשר לשים מחיר על חופש הביטוי, בלעדיו, זאת דיקטטורה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully