וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה טוענת: צילומי לוויין חושפים כי ארה"ב הבריחה נפט מסוריה

משרד ההגנה במוסקבה פרסם תצלומים המוכיחים לדבריו כי חיילים אמריקניים סייעו בייצוא הנפט מחוץ לגבולות סוריה. ברוסיה תקפו כי הודעת ארה"ב על תגבור הכוחות בשדות הנפט נובעת מתוך רצון להגן על מבריחים, ולא לטובת הגנה מפני דאעש

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

משרד ההגנה הרוסי פרסם היום (שבת) צילומי לוויין המציגים לטענתו כי ארצות הברית הבריחה נפט מסוריה. בהודעה מטעם המשרד נמסר כי "התמונות חושפות כי הנפט הופק באופן פעיל ויוצא באופן מסיבי מחוץ לגבולות סוריה, תחת הגנתם של החיילים האמריקנים". עוד טענו ברוסיה כי ההברחה נעשתה לפני ואחרי תבוסת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה.

בנוסף לכך, במוסקבה תקפו את התוכנית האמריקנית לתגבור הכוחות בשדות הנפט במזרח סוריה וכינו זאת "שוד בינלאומי". זאת, לדבריהם, מתוך רצון וושינגטון להגן על מבריחי נפט ולא מפאת חששות ביטחוניים אמיתיים.

בהצהרה מטעם משרד ההגנה נמסר כי לארצות הברית אין מנדט מתוקף בינלאומי או אמריקני לתגבר את נוכחותה בסוריה. "לכן, פעולותיה הנוכחיות של וושינגטון - להשיג ולשמר שליטה צבאית על שדות הנפט במזרח סוריה - הן, בפשטות, שוד בינלאומי של מדינה". עוד הוסיפו כי חיילים אמריקנים וחברות אבטחה פרטיות במזרח סוריה מגנות על מבריחי נפט שמרוויחים יותר מ-30 מיליון דולרים בחודש.

צילומי לוויין רוסיים של כלי רכב להובלת נפט במחוז דיר א-אזור בסוריה. צילום מסך
טענו כי ההברחה נעשתה לפני ואחרי תבוסת דאעש. צילומי הלוויין שפרסמה רוסיה/צילום מסך

פרסום התצלומים הרוסיים הגיע ברקע הודעתו של שר ההגנה האמריקני מארק אספר אמש, לפיה ארצות הברית תשלח תגבורת למזרח סוריה לטובת חיזוק ההגנה על שדות הנפט הנשלטים על ידה ועל ידי הכוחות הכורדיים. זאת, מחשש מפני פעולות אפשרויות של אנשי דאעש. מוקדם יותר היום דווח בכלי תקשורת בסוריה כי שיירה של 13 רכבים אמריקניים נכנסה לשדות הנפט במדינה דרך עיראק.

"אם לדאעש תהיה גישה למשאבים, ואי לכך את האפשרות לרכוש נשק או להשיג לוחמים או כל דבר אחר - יהיה קשה יותר להילחם בו", אמר שר ההגנה. עוד הדגיש כי יש למנוע מאנשי הארגון לאיים על אספקת הנפט מהשדות.

צילומי לוויין רוסיים של כלי רכב להובלת נפט במחוז דיר א-אזור בסוריה. צילום מסך
צילומי הלוויין שפרסמה רוסיה/צילום מסך

לדברי אספר, כוחות התגבור יכללו טנקים וכלי רכב משוריינים נוספים, שיעניקו ממד נוסף לנוכחות האמריקנית במדינה. ההודעה משקפת שינוי נוסף במדיניות ארצות הברית בסוריה, אך מנוגדת לצמצום המתמשך של נוכחותה הצבאית במקום במסגרת הנסיגה עליה הורה הנשיא דונלד טראמפ.

רכבי צבא ארה"ב ליד שדות הנפט בדיר א-זור שבסוריה, 23 במרץ 2019. רויטרס
ישובו לתגבר בסוריה. רכבים צבאיים אמריקניים ליד שדות הנפט בדיר א-זור, מרץ/רויטרס

טראמפ צייץ אמש בחשבון הטוויטר שלו כי "הנפט מאובטח". עוד הוסיף כי "החיילים שלנו עזבו ועוזבים את סוריה למקומות אחרים, ואחר כך... חוזרים הביתה! כשהחסידים השוטרים שקראו את המזרח התיכון בצורה לא נכונה במשך 20 שנה ישאלו מה אנחנו משיגים מהעסקה, אני אומר בפשטות - נפט, ואנחנו מחזירים את החיילים שלנו הביתה. יש הגנה מפני דאעש".

מוקדם יותר השבוע אמר הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם כי צבא ארצות הברית מכין בימים אלו תוכנית שמטרתה למנוע מדאעש להשתלט מחדש על שטחים בצפון סוריה וכן, למנוע מהנפט שבשטח סוריה מלהגיע לידי איראן. גראהם סיפר על התוכנית לאחר תדרוך בפנטגון. הוא ציין כי לדעתו תוכנית זו יכולה לעבוד, והוסיף: "אני מעודד מהתוכנית, נראה שהיא תעמוד ביעדי הליבה שלנו בסוריה".

(עדכון ראשון: 14:00)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר ההגנה מארק אספר, 7 באוקטובר 2019. AP
שינוי נוסף במדיניות ארצות הברית בסוריה. טראמפ ואספר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully