וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אמריקני: נתגבר כוחות בסוריה כדי לשמור על שדות הנפט

גורם במשרד ההגנה האמריקני הודיע כי נשקלים "נכסים צבאיים" נוספים בסוריה, בעקבות החשש ששדות הנפט במדינה יפלו לידי דאעש או "גורמים בלתי יציבים אחרים". מוקדם יותר דווח כי צבא ארה"ב עובד על תוכנית שתמנע מדאעש להשתלט מחדש על שטחים או שדות נפט

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בכיר במשרד ההגנה של ארצות הברית הודיע הלילה (חמישי) כי "ארצות הברית תתגבר את כוחותיה בסוריה". לדבריו, מטרת תגבור הכוחות היא הגנה על שדות הנפט במדינה, מחשש שיפלו לידי דעאש או "גורמים בלתי יציבים אחרים". הבכיר האנונימי ציין כי ארצות הברית מעוניינת ב"נכסים צבאיים" נוספים באזור, אך לא גילה אילו נכסים נשקלו. לפי ההערכות, הכוחות האמריקניים שנותרו במדינה יחוזקו בתקופה הקרובה בחיילים ויכולות טכנולוגיות נוספות.

אתמול הודיע חבר הקונגרס הרפובליקני, לינדזי גרהאם, כי צבא ארצות הברית מכין בימים אלו תכנית שמטרתה למנוע מארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) להשתלט מחדש על שטחים בצפון סוריה וכן, למנוע מהנפט שבשטח סוריה מלהגיע לידי איראן. גראהם סיפר על התוכנית לאחר תדרוך בפנטגון. הוא ציין כי לדעתו תוכנית זו יכולה לעבוד, והוסיף: "אני מעודד מהתוכנית, נראה שהיא תעמוד ביעדי הליבה שלנו בסוריה".

התכנית האמריקנית מגיעה על רקע שחרורם של מאות אסירי דאעש ממחנות בצפון-מזרח סוריה במהלך ההתקפות של טורקיה על הכוחות הכורדיים בצפון-מזרח סוריה. טראמפ ספג ביקורת על כך שהוא הסיג כאלף חיילים אמריקנים מהאזור, אך הוא טען שהוא עושה זאת כדי לסיים את "המלחמות הבלתי-נגמרות".

כוחות סורים הנתמכים על ידי טורקיה נוסעים בצפון-מזרח סוריה ב-24 באוקטובר 2019. רויטרס
כוחות סורים הנתמכים על ידי טורקיה נוסעים בצפון-מזרח סוריה, אתמול/רויטרס

בתוך כך, הכוחות הכורדיים בסוריה האשימו את טורקיה בכך שפתחה במתקפה נרחבת נגד שלוש עיירות בצפון-מזרח סוריה, למרות הפסקת אש. במסגרת ההפוגה, שהושגה במהלך פגישתם של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, הכוחות הכורדים אמורים לסגת למרחק של מעבר ל-30 קילומטרים מהגבול עם טורקיה, שעליה לחדול מהתקפות באופן מיידי. גורם בכיר בכוחות הסוריים הדמוקרטיים אמר לסוכנות הידיעות הרוסית RIA כי אכן כל כוחותיהם פונו מהאזור, אך עם זאת, הצבא הטורקי ומיליציות הנאמנות לאנקרה ממשיכים לדברי הכורדים בהתקפות.

רוסיה לעומת זאת, טענה כי תכנית השלום שהושגה השבוע צפויה להתממש בצורה חלקה. בקרמלין הצהירו כי ישלחו כוחות צבאיים נוספים וציוד כבד כדי לעזור ביישום ההסכם, שגרם לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבטל את הסנקציות על אנקרה. "הסנקציות יוסרו אלא אם יקרה משהו שאנחנו לא מרוצים ממנו", הודיע טראמפ בנאום מיוחד שנשא השבוע בבית הלבן. לטענתו, הפסקת האש מחזיקה מעמד.

עוד בוואלה!

תוצאות סופיות בבחירות בבוליביה: הנשיא מורלס זכה בקדנציה נוספת

לכתבה המלאה
כוחות אמריקניים חוצים את הגבול מסוריה לכיוון עיראק, 21 באוקטובר 2019. רויטרס
כוחות אמריקניים חוצים את הגבול מסוריה לכיוון עיראק, השבוע/רויטרס

פוטין וארדואן, שנשאו דברים במסיבת עיתונאים משותפת אחרי פגישתם בסוצ'י, הודיעו ביום שלישי על השגת הסכמה על התכנית, שבמסגרתה טורקיה תחל בסיורים משותפים עם רוסיה בצפון סוריה. משרד ההגנה הרוסי אישר כי חיילים רוסים החלו לפטרל באזורים הסמוכים לגבול טורקיה מהצד הסורי.

ההסכם מחייב את הכוחות הסוריים הדמוקרטיים - הצבא דה-פקטו של הרשויות הכורדיות בצפון-מזרח סוריה - לצאת מאזור בגבול הנמצא 32 ק"מ בתוך שטח סוריה, ושאורכו אינו ברור. הכורדים הסכימו לסגת מרצועת גבול הנמצאת באזור בו יש רוב ערבי, מתל אבייד ועד לעיירת הגבול ראס אל-עין - כ-120 ק"מ. עם זאת, באנקרה שואפים ש"האזור הבטוח", בו מתכנן ליישב ארדואן מאות אלפי סורים שברחו לטורקיה בשנים האחרונות, יהיה רחב הרבה יותר ויתפרש על פני 440 ק"מ לאורך הגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully