וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן מאיים: "נאפשר למיליוני הפליטים הסורים לזרום לאירופה"

13.9.2019 / 22:37

נשיא טורקיה אמר כי הסיוע האירופי לא מספיק על מנת להתמודד עם הנטל שיצרו פליטי מלחמת האזרחים על אנקרה. לקראת פתיחת עצרת האו"ם בניו יורק, שבה ידרוש להגדיל את התמיכה הכספית במדינתו, הוא הזהיר: "נפתח את השערים וניתן להם ללכת לאן שהם רוצים"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן איים היום (שישי) כי הוא ייאלץ לאפשר לפליטים הסורים לעזוב את מדינתו לאירופה - אלא אם מדינות המערב יספקו תמיכה רבה יותר באנקרה ויתמכו בתכניתה ליצירת "אזור בטוח" בסוריה. "אם אתם לא יכולים לקבל את העסק הזה, נפתח את השערים", אמר ארדואן בריאיון שנערך בארמון דולמאבהצ'ה שבאיסטנבול. "ניתן להם ללכת משם לאן שהם רוצים".

לדבריו, הקמת האזור בצפון-מזרח סוריה תאפשר לפליטים בטורקיה "לשוב לאדמותיהם ולקבל את כל צרכיהם - חינוך, בריאות ומקלט. היא תאפשר להם לחיות באדמות שלהם ולהשתחרר מהחיים באוהלים ומערי המכולות".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בריאיון באיסטנבול ב-13 בספטמבר 2019. רויטרס
"נפתח את השערים". ארדואן/רויטרס

הנשיא הטורקי הוסיף שהסיוע הכספי שטורקיה קיבלה מהאיחוד האירופי לא הספיק כדי להקל על הנטל שיצרו 3.6 מיליון הפליטים הסורים שנמלטו לטורקיה מאז תחילת מלחמת האזרחים במדינתם בשנת 2011. טורקיה טוענת כי היא הוציאה 40 מיליארד דולר על אירוח הסורים, והעסקה עם האיחוד האירופי למתן שישה מיליארד אירו כדי לתמוך במאמצים אלה לא הספיקה והייתה איטית מדי. לדבריו, הוא יחזור על המסר הזה בפני קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בעצרת האו"ם שתיפתח בניו יורק בשבוע הבא.

באותה העצרת ארדואן ידון עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהקמת האזור הבטוח שישתרע לאורך 450 הקילומטרים של הגבול עם סוריה, מנהר הפרת עד לגבול עם עיראק, אזור שנמצא בעיקר בשליטת כוחות המורדים הכורדים הנתמכים על ידי ארצות הברית. טורקיה הזהירה כי היא תפעל לבדה אם לא יוקם האזור הבטוח, ובכך העלתה את האפשרות של פתיחה במבצע צבאי שלישי בצפון סוריה בשלוש השנים האחרונות. "מסדרון השלום הוא דבר חיוני", אמר ארדואן. "לא נאפשר מסדרון טרור לתוך גבולותינו וננקוט בכל צעדים שדרושים לכך".

עוד בוואלה!

בריטניה מתקרבת לארה"ב - והכוח הימי של אירופה מול איראן בסכנה

לכתבה המלאה
סיור של צבא טורקיה ושל צבא ארה"ב בצפון סוריה, 8 באוגוסט 2019. רויטרס
טורקיה פועלת להקמת אזור בטוח. סיור של צבא טורקיה ושל צבא ארה"ב בצפון סוריה/רויטרס

הברית של ארצות הברית עם המורדים בסוריה העלתה את זעמה של חברתה לנאט"ו, טורקיה, שחוששת מהתחזקות הכוחות הכורדים בגבולה הדרומי. "זאת טורקיה שנלחמת עם ארגוני הטרור אלה", הוא אמר והתייחס למשלוחי הנשק האמריקניים לכוחות אלה: "אנחנו בעלי הברית שלכם לנאט"ו. אתם נותנים להם נשק בחינם שלא הייתם מוכרים תמורת כסף לבעלי הברית שלכם לנאט"ו".

לדבריו, לאנקרה נמאס מהניסיונות להסביר זאת. "אני חושב שעל טראמפ להבין אותנו", הוסיף ארדואן. ביום שני הקרוב הוא יארח את נשיאי רוסיה ואיראן לשיחות שיתמקדו בשמירת השלום במחוז אידליב שבסוריה, וזאת על מנת למנוע מגל חדש של פליטים להיכנס למדינתו ולהבטיח את השליטה בלוחמים הג'יהאדיסטים שנמצאים שם.

"סוג שונה של אמון עם טראמפ"

נושא נוסף שבו ידון ארדואן עם טראמפ הוא רכישת טילי פטריוט אמריקניים, על רקע המשבר בין המדינות. לטענתו, הוא יוכל להתגבר על הקרע שנגרם בעקבות עסקת הרכש של מערכת ההגנה הרוסית הודות לקשר האישי שלו עם נשיא ארצות הברית.

רכש מערכות ה-S-400 מידי רוסיה בחודש יולי האחרון העלתה את הסיכויים לסנקציות אמריקניות. לאחריה, מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי ההצעה למכור את טילי הפטריוט מתוצרת חברת "ריית'און" לאנקרה - מבוטלת. למרות זאת, ארדואן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא דן ברכישת טילי פטריוט בשיחת טלפון עם טראמפ לפני שבועיים והשיחה תימשך כשהם ייפגשו בעצרת האו"ם.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם המראתו מהבית הלבן לבולטימור שבמרילנד ב-12 בספטמבר 2019. רויטרס
"לא ירצה להמשיך לפגוע בבעלות בריתו". טראמפ/רויטרס

"אמרתי שלא משנה איזה משלוח של S-400 אנחנו מקבלים, אנחנו יכולים לרכוש מכם כמות מסוימת של טילי פטריוט", סיפר ארדואן על שיחתו של טראמפ. "אבל אמרתי שעלינו לראות שהתנאים לפחות משתווים ל-S-400".

"הוא אמר: 'אתה רציני?'. אמרתי: 'כן'", המשיך ארדואן, שציין כי הוא אמר לטראמפ כי הם ידונו על פרטים נוספים בפגישתם הקרובה.

כשנשאל האם הוא יבקש מטראמפ למנוע ממשרד האוצר האמריקני את הטלת הקנסות הכבדים על הבנק הממשלתי הטורקי "האלקבנק" בגין הפרת הסנקציות על איראן, השיב ארדואן שהוא בטוח שהם יוכלו להימנע מ"טעות" כזאת. לדבריו, יש "סוג שונה של אמון" ביניהם. "לפי דעתי מדינה כמו ארצות הברית לא תרצה להמשיך לפגוע בבעלות ברית כמו טורקיה. זוהי אינה התנהגות רציונלית", הוא הדגיש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully