וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלק מהסכם עם ארה"ב: הכורדים בסוריה החלו לסגת מגבול טורקיה

מיליציית ה-YPG הרסה חלק מביצוריה והוציאה כלי נשק כבדים מכמה אזורים הסמוכים לגבול, במסגרת ההבנות בין וושינגטון לאנקרה שנועדו למנוע מתקפה צבאית. ממשלו של ארדואן רואה ב-YPG ארגון טרור, ואילו ארה"ב נעזרת בו במאבקה בדאעש

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

הרשויות הכורדיות בצפון-מזרח סוריה אמרו אתמול (שלישי) כי המיליציה הכורדית YPG, הנתמכת על ידי ארצות הברית, החלה לסגת משטחים הסמוכים לגבול עם טורקיה. זאת אחרי הסכם בין טורקיה לבין ארצות הברית, שכוחותיה מוצבים באזור ומשתפים פעולה עם הכורדים. טורקיה איימה לפתוח במבצע צבאי אם הכורדים לא יסוגו מהגבול ואם לא יוקם "אזור בטוח".

הממשל האוטונומי הכורדי בצפון-מזרח סוריה אמר אתמול כי ה-YPG הרס כמה ביצורים צבאיים והחל בהוצאת יחידה צבאית וכלי נשק כבדים מאזור ראס אל-עין בסוף השבוע, וכי צעדים דומים ננקטו בתל אביאד ביום שני. "הצעדים הללו אלה נעשו כדי להבטיח את מחויבותנו להבנות הללו (בין טורקיה לבין ארצות הברית) ולהראות שאנו מעוניינים להגיע לפתרון בדרך של דיאלוג שלו עם המדינות השכנות", אמרו הכורדים.

צבא ארצות הברית פרסם בשבוע שעבר צילומים שלדבריהם הראו את הכוחות הכורדיים הורסים ביצורים. "זה ממחיש את המחויבות של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים לתמוך ביישום מסגרת מנגנון האבטחה", אמרו בצבא ארצות הברית.

לקריאה נוספת
ארה"ב: נפעל למנוע מבצע חדש של טורקיה בצפון סוריה

לוחמים כורדים משורות ה-YPG הכורדים חוגגים את הניצחון על דאעש בקמישלי, סוריה, 28 במרץ 2019. רויטרס
לוחמות כורדיות חוגגות את הניצחון על דאעש, מרץ/רויטרס

טורקיה מחשיבה את ה- YPG כארגון טרור ואומרת שהיא חלק ממפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK) הנלחמת למען אוטונומיה כורדית בטורקיה זה שלושה עשורים. עם זאת, ה-YPG ממלא תפקיד מוביל בכוחות הסוריים הדמוקרטיים, השותפים העיקריים של צבא ארצות הברית בסוריה במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), מה שהוביל למתיחות רבה בין אנקרה לוושינגטון.

בניסיון לפתור את המשבר, הסכימו מוקדם יותר החודש משלחות צבא אמריקניות וטורקיות על "יישום מהיר של אמצעים ראשוניים לטיפול בחששות הביטחוניים של טורקיה" לאורך גבולה עם סוריה, לפי הודעת שגרירות ארצות הברית באנקרה.

המשלחות גם אמרו כי "יקימו מרכז מבצעים משותף בטורקיה בהקדם האפשרי על מנת לתאם ולנהל יחד את הקמת האזור הבטוח". לפי ההודעה, האזור הבטוח ישמש "מסדרון שלום", וייעשה כל מאמץ כדי שהעקורים הסורים יוכלו לחזור לארצם". ביום שבת אמר שר ההגנה של טורקיה כי מרכז המבצעים המשותפים פועל במלוא היכולת שלו וכי החל הרס "מוקדי וביצורי טרור".

ארצות הברית לא פירטה את גודל ה"אזור הבטוח" שעליה סוכם עם טורקיה, אך אנקרה רוצה שהוא יהיה בעומק 30 עד 40 ק"מ. דובר הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, מוסטפא באלי, אמר אתמול כי האזור הבטוח יהיה רק בעומק של 5 עד 14 ק"מ ויכלול אזורים כפריים ועמדות צבאיות, ולא ערים או עיירות.

באלי אמר כי הכוחות יעבירו את השליטה למועצות צבאיות שהוקמו על ידי לוחמים מקומיים באזור, שבו יסיירו כוחות טורקיים ואמריקניים בתוך שטח טורקיה. צבא טורקיה יצא לשני מבצעים צבאיים נגד הכוחות הכורדיים בצפון סוריה מאז תחילת המלחמה, האחרון שבהם היה בעפרין בינואר אשתקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully