וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: נפעל למנוע מבצע חדש של טורקיה בצפון סוריה

6.8.2019 / 12:05

שר ההגנה האמריקני מארק אספר אמר את הדברים במהלך ביקור ביפן, והדגיש כי פעולה טורקית מסוג זה "אינה מקובלת", זאת מחשש כי תסכן את בטיחות הכוחות האמריקניים באזור. אספר הוסיף כי מתנהל ניסיון להגיע להסדר עם טורקיה, אך לא פירט מעבר לכך. "אני מקווה שנגיע לשם"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר אמר היום (שלישי) כי וושינגטון מתכוונת למנוע כל פלישה חד-צדדית של טורקיה לצפון סוריה, שלדבריו "אינה מקובלת". אספר אמר כי הוא סבור שנעשתה התקדמות, שאותה לא פירט, בשיחות שמתנהלות בין אנשי צבא אמריקניים וטורקיים באנקרה. גורמים אמריקניים הבהירו כי מבצע חדש נגד הכורדים יסכן את בטיחות הכוחות האמריקניים הפועלים עמם וישבשו את המהלכים להבסת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) באזור.

אספר, שנמצא ביפן, אמר לכתבים כי ארצות הברית מנסה להגיע להסדר עם טורקיה שיגע בחששותיה. "אני מקווה שנגיע לשם", אמר שר ההגנה. הוא הדגיש כי וושינגטון לא תנטוש את בעלי בריתה הכורדים, שנלחמים במסגרת הכוחות הסוריים הדמוקרטיים. טורקיה רואה במיליציה הכורדית בסוריה (YPG) ארגון טרור וחלק מהמחתרת הפועלת בשטחה, וביום ראשון הזהיר הנשיא רג'פ טייפ ארדואן כי מבצע צבאי חדש נגדם עומד לצאת לדרך.

היום אמר ארדואן כי טורקיה תשלם מחיר גבוה יותר אם היא לא תעשה את מה שדרוש בצפון סוריה, אחרי שני המבצעים הקודמים שלה שם. "לטורקיה יש את הזכות להשמיד את כל האיומים הנשקפים לביטחון הלאומי שלה", אמר בשיחה עם שגרירים טורקים באנקרה". התהליך הזה, אינשאללה, ייכנס לשלב חדש בקרוב מאוד".

ארדואן הוסיף כי הוא מקווה שטראמפ לא יאפשר ליחסים בין המדינות להיות תלויים בעסקת ה-S-400. זאת על אף שהנשיא האמריקני טרם שלל סופית את האפשרות להטיל סנקציות על אנקרה, כפי שדורשים חלק מחברי הקונגרס.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן באירוע בבורסה, 4 באוגוסט 2019. AP
ארצות הברית מנסה להגיע להסדר עם טורקיה שיגע בחששותיה. ארדואן/AP

יחסיהן של ארצות הברית ושל טורקיה, שתיהן חברות נאט"ו, התערערו בשל שורת מחלוקות, אחת מהן גם קשורה לעסקה של אנקרה עם רוסיה, שהעבירה לה את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-400. בתגובה, סילק ממשל טראמפ את טורקיה מתכנית חמקני F-35.

מאות חיילים אמריקנים מוצבים ממזרח לנהר הפרת ופועלים יחד עם הכורדים. טורקיה כבר יצאה לשני מבצעים נגדם בשנים האחרונות, האחרון בינואר אשתקד. בידי הכורדים אלפי לוחמים זרים של דאעש, והחשש הוא שהם יברחו במקרה של פלישה טורקית.

טורקיה רוצה להקים אזור חיץ, שיכסה גם את השטח שממזרח לנהר הפרת, עד גבול עיראק, בעומק של 40 ק"מ. עד כה הצדדים לא הצליחו להגיע להסכם. אספר אמר כי טורקיה היא בעלת ברית ותיקה של ארצות הברית, ואמר כי המחלוקת לגבי תמיכתה בכורדים אינה חדשה. לדבריו, זהו דבר שונה לחלוטין מאשר רכישת מערכת הגנה אווירית מרוסיה שיכולה לאיים על מטוסים אמריקניים.

עוד בוואלה!

רוחאני מזהיר: מלחמה עם איראן תהיה אם כל המלחמות

לכתבה המלאה
לוחמים כורדים משורות ה-YPG הכורדים חוגגים את הניצחון על דאעש בקמישלי, סוריה, 28 במרץ 2019. רויטרס
בעלי הברית של ארה"ב נגד דאעש. לוחמים בשורות ה-YPG/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully