וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה מתקרבת לארה"ב - והכוח הימי של אירופה מול איראן בסכנה

13.9.2019 / 16:03

המתיחות במפרץ הפרסי הובילה את בריטניה וצרפת להכריז על כוונתן להקים כוח ימי אירופי שיהיה עצמאי מארה"ב. לדברי גורמים באיחוד, החלטת ממשלתו החדשה של בוריס ג'ונסון לחבור לכוחות האמריקניים מסכלת את היוזמה לפעול ב"סולידריות אירופית" כדי להבטיח את חופש השיט

צילום: טל שלו, שליחת וואלה!NEWS ללונדון

החלטתה של בריטניה להצטרף לכוחות הימיים של ארצות הברית במפרץ הפרסי עיכבה את מאמצי אירופה להקים כוח ימי להבטחת את חופש השיט במצרי הורמוז, שיפעל בנפרד מהסיורים האמריקניים - כך אמרו היום (שישי) דיפלומטיים באיחוד האירופי.

בריטניה וצרפת הציעו בחודש יולי להקים כוח ימי אירופי שיהיה עצמאי מארצות הברית. הם זכו לתמיכה מדנמרק, איטליה וספרד, שנזהרו מכוח המשימה האמריקני מחשש להחמיר את המתחים בין ארצות הברית לבין איראן.

ההכרזה על ההצעה הגיעה אחרי שאיראן השתלטה על המכלית הבריטית במצרי הורמוז, בצעד שנתפס כפעולת תגמול על תפיסת המכלית האיראנית על ידי הכוחות הבריטיים בגיברלטר. המכלית הבריטית "סטנה אימפרו" עדיין נמצאת בידי איראן, אף שטהראן אותתה כי היא עשויה לשחרר אותה בקרוב. מנגד, בחודש שעבר שוחררה המכלית האיראנית שנתפסה בגיברלטר.

כוחות אמריקניים של צבא ארצות הברית במהלך אימון במפרץ הפרסי. רויטרס, רויטרס
מצטרפים למדיניות הלחץ נגד איראן. כוחות אמריקניים במהלך אימון במפרץ הפרסי/רויטרס, רויטרס

הניסיון הראשון להקים את הכוח להגנת חופש השיט באזור, החמישי בגודלו בהעברת נפט, יתקיים ב-16 בספטמבר, אז מקווה צרפת לכנס 15 מדינות אירופיות בפריז כדי לדון בקידום היוזמה. עם זאת, דיפלומטים המעורבים בשיחות בין החברות באיחוד האירופי אמרו שהחלטתה הבלתי צפויה של לונדון להצטרף לכוחות האמריקניים - שהתקבלה על ידי ממשלתו החדשה של בוריס ג'ונסון - מסכלת את התהליך.

"רבים מאיתנו רצו לעשות זאת עם בריטניה, מתוך סולידריות אירופית, ולהימנע ממדיניות הלחץ המקסימלי של ארצות הברית על איראן", אמר אחד מהדיפלומטים הבכירים. "עכשיו הכול בהמתנה בגלל עמידתה של בריטניה לצד האמריקניים".

עוד בוואלה!

האו"ם: איראן החלה בהתקנת צנטריפוגות מתקדמות - בניגוד להסכם הגרעין

לכתבה המלאה

"יוצר רושם של קואליציה נגד איראן"

בריטניה, צרפת וגרמניה, הנתמכות על ידי שאר האיחוד האירופי, מנסות להציל את ההסכם שנחתם בשנת 2015, שבמסגרתו התחייבה איראן לרסן את תכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת הסנקציות. אלא שפרישתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מההסכם, בחודש מאי בשנה שעברה, גרמה לפיצול בין וושינגטון לבין בעלות בריתה באירופה, שטוענות שההסכם מנע מטהראן להשיג נשק גרעיני. מאז, ממשלו של טראמפ חידש את הסנקציות.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בנאומו מחוץ לבית ברחוב דאונינג 10 בלונדון. 03 בספטמבר 2019. רויטרס
החלטתו החדשה מעמידה את בריטניה לצד ארה"ב במקום יתר אירופה. ג'ונסון/רויטרס

בהתחשב בתכניתה של בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי, לונדון רצתה בהתחלה כוח משימה שלא יכלול ישירות את האיחוד האירופי, נאט"ו או ארצות הברית, אלא קואליציה רופפת יותר של מדינות אירופיות, בהן למשל נוברגיה שאינה חברה באיחוד. איראן מצדה טוענת כי מעצמות זרות צריכות להשאיר את אבטחת הנתיבים הימיים לידי טהראן ומדינות אחרות באזור.

מדינות כמו ערב הסעודית, איראן, איחוד האמירויות, כוויית ועיראק מייצאות נפט דרך מצרי הורמוז. צרפת, שמחזיקה בבסיס ימי באיחוד האמירויות, עשויה להוביל כוח ימי אירופי באזור. גורם ביטחוני צרפתי הסביר כי כוח זה "יהיה עם שותפות אירופיות, שלא מעוניינות ליצור את הרושם של קואליציה נגד איראן".

מכלית הנפט הבריטית "סטנה אימפרו" שנתפסה על ידי איראן במצרי הורמוז, 20 ביולי 2019. רויטרס
עדיין בידי איראן. מכלית הנפט הבריטית שנתפסה במפרץ/רויטרס

איטליה, דנמרק, ספרד, נורבגיה, בלגיה ושוודיה עשויות להצטרפות לכוח אירופי בהובלת צרפת. כמו כן, הולנד בוחנת גם את הצעתה של ארצות הברית וגם את זו של צרפת, אך דיפלומטים טוענים שהיא נוטה לטובת היוזמה האירופית. כל משימה עדיין תדרוש את אישורן הפרלמנטרי של מדינות האיחוד, כולל דנמרק והולנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully