וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: חשפנו אתרים סודיים נוספים לפיתוח נשק גרעיני באיראן

9.9.2019 / 19:49

רה"מ אמר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מצאה אורניום שאיראן הסתירה בניגוד להתחייבויות במחסן ליד טהראן. "זו ההפרה החמורה ביותר של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני", הבהיר וקרא לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על המשטר האיראני. באופוזיציה תקפו: תעמולת בחירות

צילום: רוני כנפו, עריכה: רענן פוגל

הצהרת נתניהו בנושא הגרעין האיראני - כל הפרטים

  • רה"מ חשף אתרים סודיים נוספים בתכנית הגרעין של איראן
  • "ההפרה החמורה ביותר של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני"
  • נתניהו לאיראן: "ישראל יודעת מה, מתי ואיפה אתם עושים"
  • נתניהו לקהילה הבינ"ל: "המדיניות הדרושה היא לחץ לחץ ועוד לחץ"
  • באופוזיציה תקפו: תעמולת בחירות של נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף הערב (שני) אתרים סודיים נוספים בתכנית הגרעין של איראן. בהצהרה מיוחדת בנושא הגרעין האיראני ממשרד החוץ בירושלים, אמר ראש הממשלה כי פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מצאו חומר גרעיני במתקן סמוך לטהראן שחשף באו"ם אשתקד. "האיראנים טענו שזה מפעל לניקוי שטיחים, קראתי לסבא"א לבדוק מיד את המתקן בטורקוזבאד, היום אני מודיע לכם שהפקחים מצאו שם חומר גרעיני אורניום שאיראן הסתירה בניגוד להתחייבויותיה הבינלאומית. זו ההפרה החמורה ביותר של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני".

לדברי נתניהו, מנכ"ל סבא"א מסר לו כי לא זכה לשיתוף פעולה מצד איראן, שעשתה הכול כדי להסתיר את החומרים. "לפני החשיפה שלנו רואים את המכולות שבהם הם הסתירו ציוד וחומר גרעיני", הסביר. ראש הממשלה הציג תמונות ותיאר: "הנה המתקן אחרי החשיפה שלנו - הם סילקו והשמידו את המכולות, והם כיסו את האתר בחצץ. זה מה שנקרא ממש כיסוי. זה לא עזר להם כי הם השאירו עכבות של חומר גרעיני".

"היום אני מגלה חשפנו אתרים סודיים נוספים", המשיך ראש הממשלה. "אחד החשודים שבהם הוא אתר לפיתוח נשק גרעיני דרומית לאיספאהן. בדיוק כמו בטורוקוזאבאד כשאיראן הבינו שעלינו על עקבותיה הם התחילו בהסתרה. זה פשוט מדהים. בכל פעם הם מסתירים, אנחנו חושפים ואז הם מנסים לטשטש את עקבותיהם".

הצהרת בנימין נתניהו במשרד החוץ בירושלים, 09.09.19. ראובן קסטרו
"זה מה שנקרא ממש כיסוי". נתניהו, הערב/ראובן קסטרו

ראש הממשלה שיגר מסר להנהגה באיראן והבהיר כי "ישראל יודעת מה אתם עושים, מתי אתם עושים ואיפה אתם עושים. נמשיך לחשוף את השקרים שלכם ולעשות הכל כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני בכל מקום ובכל עת".

ברקע המגעים לתיאום פגישה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא איראן חסן רוחאני בשולי עצרת האו"ם, קרא נתניהו לקהילה הבינלאומית "להתעורר ולהבין שאיראן משקרת כל הזמן". בפנייתו פנה למנהיגים "להצטרף לנשיא טראמפ ולישראל בהפעלת לחץ מקסימלי על איראן. המדיניות הדרושה היא לחץ לחץ ועוד לחץ".

‏נתניהו סיים את הצהרתו באנגלית ואמר: "וחשוב שיהיו מצלמות בכל מקום". כמו כן, למרות שמדובר בהצהרה מדינית ולכאורה לא מפלגתית, הלוגו של הליכוד הופיע על השידור החי בעמוד הפייסבוק של נתניהו.

עוד בוואלה!

בישראל מעריכים: המסדרון היבשתי האיראני הצטמצם משמעותית

לכתבה המלאה

לפיד: נתניהו משתמש במידע מודיעיני לתעמולת בחירות

באופוזיציה תקפו הערב את נתניהו אחרי הצהרתו בנושא איראן ואמרו כי הוא משתמש במידע מודיעיני לצרכיו הפוליטיים ולתעמולת בחירות. חבר הכנסת יאיר לפיד (כחול לבן) אמר כי ראש הממשלה "שוב משתמש במידע מודיעיני לתעמולת הבחירות שלו. מדובר בחוסר אחריות לאומי מחריד. הגרעין האיראני לא יכול לשמש לתעלולי קמפיין".

חבר סיעתו של לפיד ח"כ משה (בוגי) יעלון, האשים כי לאחר ש"ספין המצלמות" לטענתו נכשל - נתניהו שלף חדש, תוך הקרבת אינטרסים ביטחוניים וסיכון מקורות וחיי אדם. "כל זה רק למען בריחתו מספסל הנאשמים, של איש אחד אחוז טירוף ובהלה עם שלושה כתבי אישום חמורים על שוחד, מרמה והפרת אמונים (ועוד פרשיות בדרך)", אמר יעלון.

האתר החדש שנחשף בהצהרתו של בנימין נתניהו, 09.09.19. עיבוד תמונה
אתר הגרעין שחשף הערב נתניהו/עיבוד תמונה

במחנה הדמוקרטי אמרו כי עוד לא יבשה הדיו מהספין האחרון שנכשל וכבר נתניהו מציג עוד ניסיון לספסר בביטחון המדינה על מזבח טובת ההנאה האישית. לאחר הכישלון שלו בהעברת חוק המצלמות הבזוי, חזר נתניהו לאגף האהוב והמוכר - אירן. מוטב שחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים לא יגע בקודשי הביטחון. עוד שבוע מחליפים, רק המחנה הדמוקרטי הוא קול בטוח נגד החשוד".

מהעבודה-גשר נמסר כי "כולנו מאוחדים במאבק בגרעין האיראני. ועדיין לא ברור היה מתוך ההופעה של נתניהו הערב מה היה כל כך דחוף ביטחונית ומדינית לחשוף חומר מודיעיני מסווג, שמונה ימים לפני הבחירות, שעות ספורות לאחר קריסת ספין המצלמות. מצער לקבוע שגם כאן כנראה חצה נתניהו קווים אדומים, שבעבר אף מנהיג לא העלה בדעתו לחצות".

במקביל, גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו כי גורמי המקצוע בגופי הביטחון הם שהמליצו לנתניהו למסור הודעה על טורקוזאבאד ועל האתר החדש באבאדה מיד לאחר מסיבת העיתונאים של מנכ"ל סבא"א שחזר מטהראן.

האתר החדש שנחשף בהצהרתו של בנימין נתניהו, 09.09.19. עיבוד תמונה
אתר הגרעין שחשף הערב נתניהו/עיבוד תמונה

הצהרתו של נתניהו מגיעה ברקע התקרית המיוחסת לישראל בגבול סוריה-עיראק שאירעה הלילה, במהלכה כלי טיס תקפו יעדים של המיליציות הפרו-איראניות. הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי לפחות 18 לוחמים משורות הכוחות האיראניים והמיליציות השיעיות הנאמנות להם נהרגו בתקיפה.

בישראל חוששים כי טהראן מתכננת להקים נתיב יבשתי משטחה ועד ללבנון, שדרכו היא תוכל להבריח אמצעי לחימה מתקדמים. בשבועות האחרונים אירעו סדרת תקיפות מסתוריות גם בשטחה של עיראק, נגד המיליציות השיעיות, שחלקן יוחסו לישראל.

חסן רוחאני נואם בישיבת קבינט בטהראן, 4 בספטמבר 2019. AP
"ישראל יודעת מה אתם עושים, מתי אתם עושים ואיפה אתם עושים". רוחאני/AP

בשבועות האחרונים רמז לכך נתניהו בכמה מקרים, וביום חמישי האחרון נועד עם שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר בלונדון כדי לדון על האיומים הנשקפים מצד טהראן. ראש הממשלה אף צפוי להיפגש בהמשך השבוע גם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שמגבה את משטרו של אסד ומשתף פעולה עם איראן בלחימה במורדים, אך ישראל מתאמת את פעולותיה בסוריה עם מוסקבה כדי להימנע מתקריות.

לאחר סיכול פיגוע הרחפנים של כוח קודס האיראני בדמשק נגד מטרות ישראליות, נתניהו קרא לקהילה הבינלאומית לפעול כדי להפסיק את התקפות איראן נגד ישראל. לדבריו, "איראן פועלת בחזית רחבה כדי להוציא התקפות טרור רצחניות נגד מדינת ישראל". עוד הבהיר כי "ישראל תמשיך להגן על ביטחונה בכל דרך שתידרש".

ראש הממשלה אף התייחס לתקיפות המיוחסות לישראל בעיראק ואמר כי "לאיראן אין חסינות בשום מקום. מדינה שאומרת 'אנחנו הולכים להשמיד אתכם', אנחנו נפעל נגדם איפה שצריך ועוד היד נטויה". כשנשאל האם גם בעיראק, הוא הגיב: "לא הגבלתי את עצמי".

(עדכון ראשון: 18:25)

הצהרת בנימין נתניהו במשרד החוץ בירושלים, 09.09.19. ראובן קסטרו
נתניהו, הערב/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully