וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל מעריכים: המסדרון היבשתי האיראני הצטמצם משמעותית

9.9.2019 / 17:00

סדרת הפיצוצים באל-בוכאמל בגבול סוריה-עיראק הובילה את המיליציות השיעיות להגיב במהירות. האיראנים עשויים לחשב מסלול מחדש ולהעביר משאבים למרחב העיראקי, אלא שמציאות כזו תחייב את ישראל להיערכות אחרת - שייתכן שתכלול שיגורי טילים לשטחה

עריכה: טל רזניק

סמוך לשעה 01:00 הלילה (שני), קולות נפץ הרעידו את מרחב אל-בוכאמל סמוך למעבר הגבול אל-קאים שבגבול סוריה-עיראק. מפרסומים פרו-איראניים ברשתות החברתיות עולה כי המתחם רחב הידיים נבנה על ידי איראן, בין היתר עבור קליטה ואחסון של מערכות נשק ותחמושת. לפי המיקום הגיאוגרפי ניתן להעריך כי מערכות הנשק הוברחו מאיראן דרך עיראק והגיעו לעיירה הסמוכה לגבול.

את התקיפה מייחסים האיראנים ואותם צייצנים לחיל האוויר הישראלי. מדובר ביעד רחוק מאוד גיאוגרפית מישראל, אך לפחות לפי פרסומים זרים, תקיפות במרחב הזה יוחסו כבר בשנה שעברה לצה"ל.

במקרים דומים בעבר באיראן לא מיהרו להגיב כמו הבוקר: מיליציות שיעיות בפיקוד איראני שיגרו מטח רקטות לעבר שטח ישראל מתוך רדיוס 80 הק"מ. זאת בניגוד להסכם בין ישראל לסוריה בתיווך רוסיה שקבע כי האזור יהיה מפורז מפעילות איראנית. השאלה המתבקשת היא מדוע האיראנים מיהרו להגיב בשיגורי הרקטות?

שמי דמשק, סוריה, מוארים בטיל נ"מ ששוגר בעת תקיפה של ארה"ב, 14 באפריל 2018. AP
במקרים דומים בעבר באיראן לא מיהרו להגיב כמו הבוקר/AP

יכול מאוד להיות שהפגיעה הפעם הייתה כואבת במיוחד, או שככל הנראה השקיעו בה משאבים רבים וזמן והנה הכול ירד לטמיון, או שאולי האיראנים לא יכולים להבליג על היקף ההרוגים בתקרית. סביר יותר שהאיראנים מנסים להעביר מסר לישראל כי מעתה פעולה חשאית המיוחסת לכם, במסגרת המערכה שבין המלחמות (מב"מ) תיענה בתגובה שלנו. גם פיגוע הרחפנים שסוכל ברמת הגולן הוא לשיטתם של האיראנים תגובה לפעולה חשאית שיוחסה לישראל בשטח סוריה.

בתוך כך, בצה"ל שוררת דממת אלחוט ולא מתייחסים או לוקחים אחריות על התקיפה באל-בוכאמל, אך בהחלט מפנים אצבע מאשימה כלפי המיליציות הפרו-איראניות ששיגרו את הרקטות. בנוסף לכך, וכמו בעבר, הם מטילים את האחרית לנעשה בסוריה על משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד. יכול מאוד להיות כי ערב לפני הבחירות אנחנו הולכים לקראת התנגשות גלויה במרחב הסורי.

עוד בוואלה!

צה"ל: זוהו שיגורים של מיליציות שיעיות משטח סוריה שלא חצו לישראל

לכתבה המלאה
הציר היבשתי של איראן. אתר רשמי
מסלול הציר היבשתי של איראן/אתר רשמי

הפעם מיהרו באיראן להוציא את התגובה מטווח 80 הק"מ ונדמה כי החיפזון גרם להם לפגוע בשטח הסורי. ייתכן שבפעם הבאה התגובה על תקיפה שתיוחס לישראל תהיה אף היא מהירה, אך יכול מאוד להיות מקצועית יותר ומדויקת ולא בהכרח באמצעות רקטות או רחפנים. הכישלונות האיראניים יכולים להוביל אותם לרמה של השפלה שתגרור תגובה רחבה ומשמעותית מבעבר.

אירועי הלילה רק מלמדים שכוח קודס, בפיקוד קאסם סולימאני, לא באמת מוריד רגל מהגז ואין לו כוונות להאט את תהליך ההתבססות או להפעיל כוח במרחב הסורי, הלבנוני והעיראקי למרות מצבה הכלכלי והמדיני של איראן. כמו כן, אי אפשר להוציא מכלל אפשרות כי האיראנים שואבים עידוד מהמאמץ של הבית הלבן להתקרב אל טהראן ומאמירתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי איראן השתנתה לטובה. אמירה שלא באמת מתחברת לפעילות של כוח קודס בשבועות האחרונים במזרח התיכון ובכלל.

300 דולר לכל פעיל ומערכות מתקדמות

נקודה מדאיגה נוספת היא כי אזור התקיפה הלילה, שחונה על גבול עיראק-סוריה, מתחבר לרעיון להקים גשר יבשתי מאיראן דרך עיראק לסוריה ומשם ללבנון. הוצאתו לפועל של הרעיון האיראני יאפשר העברה מהירה של אלפי חברי מליציות שיעיות פרו-איראניות במשכורת של 300 דולר לחודש עבור כל פעיל ומערכות נשק מתקדמות, שיהפכו להיות איום ישיר על עורף מדינת ישראל.

למרות זאת, במערכת הביטחון מעריכים כי הציר הקרקעי מאיראן דרך עיראק לסוריה נגדע, או לפחות הצטמצם משמעותית והתקיפה הלילה מוכיחה זאת. אחרת, קשה להסביר כיצד המתחם נבנה דווקא סמוך לגבול ולא בעומק השטח הסורי מבלי לעורר חשד.

יעילות המודיעין והאש מצד אותו צבא תוקף לאורך צירי המעבר מעיראק לסוריה עשויים לגרום לאיראנים לחשב מסלול מחדש ולהעביר משאבים גדולים יותר למרחב העיראקי, שעליו יותר קשה לאסוף מודיעין. מציאות שכזו תחייב את ישראל להיערכות אחרת, שייתכן שתכלול שיגורי טילים מעיראק לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully