וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: איראן החלה בהתקנת צנטריפוגות מתקדמות - בניגוד להסכם הגרעין

9.9.2019 / 17:50

סבא"א אישרה כי טהראן החלה בהפעלתן לצורך העשרת אורניום, על אף שזאת הפרה של ההסכם מ-2015. באיראן נסוגים ממנו בשל הסנקציות האמריקניות, אך אומרים כי המהלכים הפיכים אם מדינות אירופה יפצו אותה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

איראן החלה בהתקנת צנטריפוגות מתקדמות והיא מתקדמת לקראת העשרת אורניום בהן, על אף שמדובר בהפרת הסכם הגרעין - כך אמרה היום (שני) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). ההסכם מ-2015 מאפשר לאיראן להעשיר אורניום רק עם כ-5,000 צנטריפוגות מהדור הראשון, כשהיא יכולה להשתמש במספר קטן בהרבה של צנטריפוגות מתקדמות יותר לצורכי מחקר, אך מבלי לאגור את האורניום המועשר שהן מפיקות.

דובר סבא"א אמר כי איראן עדכנה על שינויים שערכה בצנטריפוגות מהדור השני והרביעי, בניגוד להסכם. לדבריו, פקחי האו"ם, שאמונים על יישום ההסכם, אימתו כי אכן הותקנו, או מותקנות, שורה של צנטריפוגות מתקדמות. ממלא מקום יו"ר סבא"א, קורנל פרוטה, אמר כי הוא קיבל את הרושם שגורמים איראניים ישתפו פעולה באופן מהיר יותר עם הסוכנות. במהלך מסיבת עיתונאים אמר היום פרוטה כי הוא מרוצה מהטון האיראני, וכי ההודעה שלו "הובנה היטב" בטהראן.

לקריאה נוספת בנושא
איראן: המכלית הגיעה ליעדה, והנפט שהיה על סיפונה נמכר
איראן החלה בהפעלת צנטריפוגות מתקדמות: "הזמן להצלת הסכם הגרעין אוזל"

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף ויו"ר סוכנות סבא"א בפועל בטהראן, 8 בספטמבר 2019. רויטרס
זריף ויו"ר סבא"א בפועל, אתמול/רויטרס

איראן החלה ממאי האחרון בצמצום מחויבויותיה להסכם, שבמסגרתו הוטלו מגבלות על תכנית הגרעין שלה תמורת הקלה בסנקציות, בשל פרישת ארצות הברית והשבת העיצומים עליה. מדינות אירופה מתקשות להוציא לדרך מנגנון שאמור לפצות על הנזקים הכלכליים שלהם גרמו הסנקציות, וטהראן הציבה להם ביום רביעי דד-ליין חדש של 60 יום.

שר החוץ ישראל כץ קרא היום למדינות אירופה החברות בהסכם הגרעין לדון בהפרתו על ידי איראן ולבטלו. בכנס המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי אמר כץ כי "ההיסטוריה מלמדת פעם אחר פעם שכניעה לרודנים מביאה לאלימות ולא לשלום. העולם חייב להתאחד ולבלום את איראן במרוצה לגרעין ובתמיכתה בטרור האזורי והעולמי".

(עדכון אחרון: 13:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully