וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן החלה בהפעלת צנטריפוגות מתקדמות: "הזמן להצלת הסכם הגרעין אוזל"

7.9.2019 / 9:53

לאחר שטהראן הודיעה כי תצמצם בפעם השלישית את מחויבותה להסכם שנחתם ב-2015, הודיעה הסוכנות לאנרגיה אטומית במדינה על החדרת אורניום לצנטריפוגות, בצעד שמהווה הפרה של ההסכם. "הצעדים הללו הם הפיכים, אם הצד השני יעמוד במילתו"

צילום: רויטרס

איראן החלה בהפעלת צנטריפוגות מתקדמות כחלק מצמצום מחויבותה להסכם הגרעין - כך אמר היום (שבת) דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית בהרוז קמאלוונדי. לדבריו, איראן החלה בהזרמת אורניום לצנטריפוגות המקדמות, וכי ביכולתה להעשירו עד לרמה של 20%. "הצעדים הללו הם הפיכים , אם הצד השני ימלא את התחייבויותיו", אמר והזהיר כי "הזמן להצלת הסכם הגרעין אוזל".

עם זאת, הבהיר קמאלוונדי כי הסוכונות העולמית לאנרגיה אטומית עודכנה על המהלך, וכי פקחיה יוכלו עדיין לבקר במתקנים הגרעיניים של איראן.

ביום רביעי הבטיח נשיא איראן חסן רוחאני כי במסגרת הצעד הבא בתוכנית הגרעין, יחזרו האיראנים לפיתוח צנטריפוגות. רוחאני אמר כי "ננקוט בכל הצעדים הנדרשים לשמירה על הזכויות והאינטרסים של האומה האיראנית". מוקדם יותר אמר רוחאני כי אמנם יש התקרבות בין טהראן לבין המדינות החתומות על הסכם הגרעין, אך ציין כי ביומיים הקרובים בכל זאת יוכרזו צעדים נוספים לצמצום מחויבותה של הרפובליקה האסלאמית לעסקה.

נשיא איראן, חסן רוחאני במהלך ועידה בטהראן, איראן 26 באוגוסט 2019. רויטרס
נשיא איראן רוחאני, השבוע/רויטרס

לפני יומיים דווח באתר היפני קיודו מפי גורם ממשל אמריקני כי ארצות הברית הציעה לאיראן לקיים פסגה בין הנשיא דונלד טראמפ לבין מקבילו רוחאני בשולי העצרת הכללית של האו"ם. ואולם, לא ברור אם איראן תיעתר להצעה הזו. רוחאני הבהיר כי הוא אמנם מוכן לקיים שיחות עם ארצות הברית, אך רק אם זו תסיר את הסנקציות שהטילה עליה מאז פרישתה מהסכם הגרעין אשתקד. טראמפ הדגיש כי אלו לא יוסרו, אולם שב על נכונותו לשיחות ישירות עם נשיא איראן.

טרם הדיווח אמר השליח האמריקני לנושא האיראני, בריאן הוק, כי ממשל טראמפ לא מתכוון לוותר על סנקציות כדי להיענות להצעה הצרפתית להעניק מסגרת אשראי לאיראן. "אנחנו לא יכולים להבהיר בצורה יותר חדה שאנחנו מחויבים להפעיל לחץ מקסימלי ואנחנו לא מחפשים לתת הנחות" אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully