וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרגדיה של האב הסורי שאיבד את ילדיו התאומים במתקפה הכימית

5.9.2019 / 10:02

יותר משנתיים עברו מאז התמונה שבה נראה עבד אל-חמיד אל-יוסף מחבק את בנו ובתו המתים הופצו ברחבי העולם. מאז הספיק להינשא בשנית ולהביא ילדה לעולם, אך נאלץ להימלט מביתו בחאן שייחון בעקבות ההפגזות הבלתי פוסקות של המשטר ובעלי בריתו. "אני נפרד מכל דבר שיקר ללבי"

הוידאו מתוך טוויטר, עריכה: תומר לוי

כשעבד אל-חמיד אל-יוסף איבד את ילדיו התאומים בני התשעה החודשים במתקפה כימית קטלנית שהכתה בעיר הסורית חאן שייחון באפריל 2017, העולם חזה בשברון הלב והאבל בסרטון בו הוא נראה מחבק את גופותיהם ונפרד מהם. נחוש להמשיך בחייו למרות הכאב, הוא הספיק להינשא בשנית וכעת הוא אב לתינוקת בת 11 חודשים שמכניסה אושר לחיי המשפחה שנותרה. עם זאת, הטרגדיה ממשיכה לרדוף את בן ה-31 שעבד כבעל חנות מקומית.

בעת שמלחמת האזרחים בסוריה מתקרבת לסיום, אזרחים רבים כמו אל-יוסף שעזבו את בתיהם חוששים שניצחון עבור הממשלה יוביל להקלה קלה בלבד. אל-יוסף נמלט שוב לאחרונה מחאן שייחון והצטרף לעשרות אלפים שברחו מהמתקפות הכבדות כשכוחות משטר אסד נכנסו אל מעוז המורדים האחרון במחוז אידליב.

הוא חי עכשיו יחד עם אלפים נוספים במחנה עקורים ליד הגבול עם טורקיה, והוא מודאג שהוא לעולם לא יוכל לחזור לעיר הולדתו שהשאיר מאחוריו. "קברתי את הדבר החשוב ביותר שהיה לי בחיים שם, הילדים שלי ואחים שלי. נהגתי למצוא הקלה כשביקרתי אותם פעמיים בשבוע בבית הקברות", סיפר בריאיון לסוכנות הידיעות אי-פי. "אני לא יכול לעשות זאת יותר".

עבד אל חמיד אל-יוסף מחבק את ילדיו התאומים שנהרגו במתקפה הכימית בחאן שייחון, אפריל 2017. AP
"קברתי את הדבר החשוב ביותר שהיה לי בחיים שם". אל-יוסף וילדיו לאחר המתקפה/AP

יותר מהכול, אל-יוסף חושש כי השתלטות כוחותיו של הנשיא בשאר אסד על חאן שייחון תוביל לכך שכל עדות מהמתקפה הקטלנית ב-2017 תימחק לעד. "החשש הגדול ביותר עכשיו, אחרי שכוחות המשטר, הרוסים ובעלי ברית נוספים השתלטו על חאן שייחון, הוא שהם יתערבו בראיות הקשורות למתקפה ויעוותו את העובדות", הוא אמר.

המתקפה על חאן שייחון, שהייתה תחת שליטת האופוזיציה, אירעה בשעות הבוקר המוקדמות של 4 באפריל 2017 והותירה את התושבים משתוקקים לאוויר ברחבי העיר ובבתי החולים העמוסים. כמעט 90 בני אדם נהרגו במתקפה, אחת הקטלניות ביותר במשך השנים.

באותו הזמן, ארצות הברית, בריטניה וצרפת הפנו אצבע מאשימה כלפי הממשלה הסורית ואמרו כי המומחים שלהן מצאו שבמתקפה נעשה שימוש בגז עצבים. ימים לאחר מכן, האמריקנים ירו 59 טילי טומהוק על בסיס חיל האוויר במרכז סוריה, משם טענו שנפתחה המתקפה בחאן שייחון. זאת הייתה התקיפה האווירית הראשונה של מדינה מערבית של מטרות של צבא אסד מאז תחילת העימות במרץ 2011.

הממשל הסורי ורוסיה הכחישו כי היה שימוש בנשק כימי, אולם בהמשך בכירים סורים אמרו כי חיל האוויר עשה שימוש בארסנל פצצות בהן היה נשק כימי.

עוד בוואלה!

רוחאני: נפתח צנטריפוגות כחלק מצמצום המחויבות להסכם הגרעין

לכתבה המלאה
זירת המתקפה הכימית בחאן שייחון שבמחוז אידליב, סוריה. 4 באפריל 2017. AP
כמעט 90 בני אדם נהרגו. זירת המתקפה הכימית בחאן שייחון, 2017/AP

מהאוהל שלו ליד הגבול הטורקי, אל-יוסף שחזר את היום ההוא שבו איבד את ילדיו התאומים, איה ואחמד, את אשתו דלאל ו-16 קרובי משפחתו. זה סיפור שהוא סיפר עשרות פעמים, על הבוקר שבו תושבי חאן שייחון התעוררו ב-6:30 לקול הפיצוצים. כיצד אנשים החלו להימלט מבתיהם אל הרחובות, מנסים לעזור אחד לשני, איך אמר לאשתו לקחת את ילדיהם למקום מבטחים והאנשים שראה כשקצף ניגר מפיהם ואפם.

הוא אף שחזר כיצד רץ לבית אחיו ומצא אותו ואת משפחתו מתים. אחיו הנוסף ואחיינו נהרגו גם הם, וכן אחייניתו בת ה-13. אל-יוסף איבד את הכרתו והתעורר שעות לאחר מכן, כשנאמר לו שילדיו ואשתו אינם בין החיים. הם היו בין 89 ההרוגים ממה שמומחים קבעו כמתקפת גז סארין, גז עצבים שנמצא מחוץ לחוק.

בתיעוד שצולם על ידי בן דודו, והופץ בהמשך באופן נרחב, אל-יוסף שהיה אז בן 29 נראה יושב במושב רכב ומחבק את ילדיו, אחד בכל צד. הוא ליטף את שיערם ואמר בדמעות: "תגיד להתראות, תינוק, תגיד להתראות".

עבדל חמיד אל-יוסף שנמלט מחאן שייחון שבסוריה עם בתו איה, 1 בספטמבר 2019. AP
מצא מעט אושר. אל-יוסף ובתו איה/AP

אל-יוסף שומר תמונות וסרטונים שצולמו לאחר המתקפה בטלפון שלו ומביט בהם מפעם לפעם. הוא יושב על הרצפה ומשחק בלגו עם בתו שנקראה איה, על שם בתו הראשונה. שיערה המתולתל אסוף בשתי קוקיות והיא לבושה חולצה צהובה ועליה לב והמילה "אהבה".

לאחר המתקפה שהה בטורקיה לקבלת טיפול רפואי ואחר כך שב לחאן שייחון, שהייתה בשליטת המורדים. הוא החליט לנסות ולבנות לו חיים חדשים ובית חדש. הוא נישא ולזוג נולדה הבת איה. בהדרגה מצא אל-יוסף מעט אושר.

"איבדתי את ילדיי וכעת את מולדתי"

אך כוחות המשטרה החלו לתקוף את אידליב וההפגזה הבלתי פוסקת על חאן שייכון חזרה. כשההפצצות נעשו בלתי נסבלות וחיילים צבאו על העיר הוא החליט לעזוב ונמלט עם אחרים לאזורים בטוחים יותר סמוך לגבול הטורקי. "הימים האחרונים הרגישו כאילו אני נפרד מכל דבר שיקר ללבי. כבר איבדתי את ילדיי וכעת גם את מולדתי. המצב שלי הוא מאוד מאוד טראגי", העיד.

מלחמת האזרחים בסוריה, שמתרחשת מזה תשע שנים, הותירה כחצי מיליון הרוגים. אל-יוסף רוצה ששפיכות הדמים תגיע לסיומה. כעד וניצול של המתקפה הכימית, הוא אמר כי הוא מקבל איומים מצד הממשלה, אבל ציין כי לעולם לא יפסיק לדבר על מה שקרה, מעוניין שמישהו ייקח אחריות. "אני רוצה לשלוח מסר למדינות המערביות - שאו באחריות והגנו על החיים של האזרחים ששרדו", ביקש אל-יוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully