וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומר נאצי לשעבר במשפטו: "שמעתי צרחות, אבל לא ידעתי שהם נרצחים"

ברונו דיי בן ה-93 נשפט בבית משפט לקטינים בגרמניה על פשעים שביצע בנעוריו כשומר נאצי במחנה הריכוז שטוטהוף, והוא עשוי להישלח למאסר של עד עשר שנים. "אנשים הובלו לתאי הגזים", העיד. "לא ראיתי אף אחד יוצא". התובעים טוענים כי בתפקידו היה שותף לרצח אלפי בני אדם

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

שומר אס-אס לשעבר העיד אתמול (שישי) בבית משפט בגרמניה על פשעים שבהם היה מעורב כששירת במחנה ריכוז בפולין. ברונו דיי הובא למשפט ב-17 באוקטובר בבית המשפט במדינת המחוז המבורג, לאחר שהואשם כשותף לרצח של 5,230 איש בזמן שירותו במחנה בין השנים 1945-1944.

למרות גילו המבוגר, דיי בן ה-93 נשפט בבית משפט לקטינים בגלל שאת הפשעים המיוחסים לו הוא ביצע כשהיה בן 17. לטענתו, בעת ששירת כשומר במחנה הריכוז שטוטהוף שבפולין, הוא ראה אנשים מובלים לתאי הגזים וזועקים לעזרה. עם זאת, הוא טוען שהוא לא ידע שמדובר ברצח.

דיי נשאל מה בדיוק הוא ראה ממגדל השמירה שלו, והשיב: "אנשים הובלו לתוך תאי הגז ואז הדלת ננעלה". הוא הוסיף כי מיד לאחר מכן שמע צעקות לעזרה, אך "לא ידעתי כי נעשה שימוש בגז".

החייל הנאצי לשעבר, ברונו דיי בן ה-93, נשפט על כך שסייע לרצח במחנה הריכוז שטוטהוף בפולין. 26 באוקטובר 2019. AP
שירת במחנה הריכוז בפולין בגיל 17. דיי במשפטו/AP

לדבריו, בין 20 ל-30 אסירים נכנסו לתאים ולא שרדו. עם זאת, הוא לא הצליח להבחין האם מדובר בגברים או נשים מכיוון שראשיהם גולחו קודם לכן. בנוסף לכך, לא הצליח לזהות האם היו אלו רק יהודים, או גם אסירים אחרים, ולא ידע להגיד מה קרה לאחר מכן. "לא ראיתי אף אחד יוצא", טען דיי.

במקרה אחר, הוא ראה קבוצה של בין עשרה ל-15 גברים מובנים לתא גזים, ולאחר מכן הוצאו משם ונלקחו למבני המשרפות על ידי אנשים הלבושים בחלוקים לבנים. הוא טוען ששמע על אסירים שהיו אמורים לעבוד מחוץ למחנה, אך היה עליהם להיבדק קודם.

בין יוני ליולי בשנת 1944, כ-400 אסירים נוספים אמורים היו להגיע למחנה שטוטהוף, אך הוא לא ידע איזה סוג של אנשים. לדבריו, הוא שמע "שמועות" שהם יכללו אסירים פוליטיים ויהודים.

עוד בוואלה!

דרך המוות מבלגיה: נתיב ההברחה המסוכן של המהגרים אל בריטניה

לכתבה המלאה
החייל הנאצי לשעבר, ברונו דיי בן ה-93, נשפט על כך שסייע לרצח במחנה הריכוז שטוטהוף בפולין. 26 באוקטובר 2019. AP
עשוי להיכלא לשישה חודשים עד עשר שנים. דיי במשפטו/AP

לא היו ראיות לכך שדיי היה מעורב בעצמו במעשי רצח במחנה הגרמני, אך התובעים טענו כי הוא היה שותף לפעילות המחנה בתור שומר. דיי עשוי להיכלא לתקופה שבין שישה חודשים עד עשר שנים.

הנאצים הקימו את מחנה שטוטהוף ב-1939, והוא שימש בתחילה למעצרם של אסירים פוליטיים פולנים. בסופו של דבר, הוחזקו בו 110 אלף עצורים, כולל יהודים רבים, מתוכם כ-65 אלף נספו.

דיי, המתגורר בעיר, היה לאופה אחרי המלחמה. הוא עבד גם בתור נהג משאית, ובהמשך עבר לענף הבנייה. הוא נשוי ואב לשתי ילדות. דיי הוא ככל הנראה בין האנשים האחרונים שיועמדו לדין על פשעי הנאצים, לאור מותם של מרבית מבני הדור ההוא. על אף שהמשפט מתקיים שנים ארוכות לאחר תום המלחמה, ארגונים יהודיים רואים בו כבעל חשיבות רבה לאור התחזקות הימין הקיצוני והאנטישמיות בגרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully