וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירי הנ"ט בצפון: הרמטכ"ל צפוי להחריף את ממצאי התחקיר

23.10.2019 / 16:50

לפי הערכות גורמי צבא כוכבי החליט לסכם את התחקיר על ירי שני טילי חיזבאללה לעבר הזאב-בולנס של גדוד התותחנים, דרש השלמות מפיקוד צפון ודחה את פרסום המסקנות לאחרי החגים. "ברור לכולם שהרמטכ"ל רואה את האירוע כחמור"

עריכה: אביעד בללי

גורמי צבא טוענים כי הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, החליט לסכם את התחקיר על ירי הנ"ט בגבול הצפון בתחילת ספטמבר, דרש השלמות מפיקוד הצפון ואף דחה את פרסום מסקנות התחקיר עד אחרי החגים. "משמעות הדבר שהוא הולך להחריף את ממצאי התחקיר של אלוף פיקוד צפון ונגד המפקדים", העריכו הגורמים. "השאלה היא באיזה דרג הוא ייעצר. ברור לכולם שהרמטכ"ל רואה את האירוע כחמור".

גורם צבאי מסר לוואלה! NEWS כי "לאור החשיבות שהרמטכ"ל רואה בתחקיר, הוא הנחה לקיימו באופן יסודי ולהשקיע בו את כל הזמן שיידרש".

פיצוצים בגבול לבנון ישראל 
1 בספטמבר 2019. במת החדשות, אתר רשמי
גורמים בכירים בצה"ל מתחו ביקורת על התנהלות הכוחות ורמת הדריכות שלהם/אתר רשמי, במת החדשות

בסוף חודש אוגוסט השנה סיכל צה"ל פיגוע רחפני נפץ בפיקוד כוח קודס האיראני ברמת הגולן הסורית בהפעלה של פעילי חיזבאללה. מזכ"ל הארגון חסן נסראללה איים תוך 24 שעות להגיב על חיסול הפעילים ולגבות מחיר מישראל. בצה"ל נערכו בהתאם, ביצעו פעולות הגנתיות בשטח ותגברו את הכוחות. המסר הכללי של המטכ"ל לכוחות בשטח היה לצמצם חשיפה של כוחות לאורך הגבול, לתגבר את היישובים הסמוכים לגדר ולהיות ערוכים לתגובה רחבה.

חיזבאללה הגיב בירי טילים לעבר מוצב ריק ובכך נמנעו פגיעות בחיילי צה"ל, אך לאחר מכן חוליית טילי קורנט מהמתקדמים בעולם, זיהתה זאב-בולנס של גדוד התותחנים סמוך לקיבוץ יראון, נע על כביש הצפון החדש ושיגרה לעברו שני טילי נ"ט. הנהג הצליח לחמוק למרות שני הניסיונות שפגעו בכביש אך נעצר כשגלגלי כלי הרכב נפגעו. החיילים נמלטו ללא פגע, אך בצה"ל העדיפו לדמות פציעת חיילים כדי להונות את חיזבאללה בשעות הראשונות.

בעקבות התקרית - שיכולה הייתה להסתיים בחיילים הרוגים ובעקבות זאת להוביל לתגובה קשה, שהייתה אולי גוררת את צה"ל וחיזבאללה לעימות נרחב - החליט הרמטכ"ל אביב כוכבי להעביר מסר לאלוף פיקוד הצפון, אמיר ברעם, כי התחקיר לא יסוכם ברמת הפיקוד, אלא ברמת הרמטכ"ל בשל חשיבותו ורגישותו.

עוד בוואלה!

צה"ל: רחפן נפל במהלך פעילות שגרתית סמוך לגבול בצד הלבנוני

לכתבה המלאה

מסר ברור למפקדים - אך גם אל מעבר לגבול

גורמים בכירים בצה"ל מתחו ביקורת על התנהלות הכוחות ורמת הדריכות שלהם לאחר שהועברו מסרים ברורים על משטר התנועות במרחב - במיוחד כשהיו ידיעות מודיעיניות על כוונת חיזבאללה לשגר טילי נ"ט. ההתרעה המודיעינית חודדה אז בפני פיקוד צפון ואוגדה 91 תוך כדי ההיערכות לתגובה של חיזבאללה, ובדיעבד התבררה כאיכותית - אף שבכל זאת האירוע התרחש. חשוב לציין כי תוך כדי האירוע זוהה המיקום של חוליית הנ"ט ששיגרה את הטילים, אך הוחלט שלא לפגוע בה כדי לא לדרדר את האזור לעימות ולחייב את חיזבאללה להגיב בשנית.

גורמי צבא בפיקוד הצפון טענו כי בקרב כוחות צה"ל באוגדה 91, לרבות בקרב כוחות התותחנים, בוצעו תדריכים וחודדו הנחיות במהלך ההיערכות לתגובה, ובתחילת התחקיר נוצר הרושם כי הביקורת לא תתמקד בגדוד התותחנים. אולם, בשבועות האחרונים הוצג התחקיר לרמטכ"ל - שדרש השלמות תחקיר מפיקוד הצפון ובדיקה יסודית של מספר פרטים. לא ברור בשלב הזה האם יטיל הרמטכ"ל אחריות אישית ויחמיר בענישה נגד מפקדים.

הרמטכ"ל, אביב כוכבי במהלך טקס התייחדות לחללי הצנחנים, אנדרטת תל נוף 7 באוקטובר 2019. דובר צה"ל
לא ברור בשלב זה האם הוא יחמיר בענישת מפקדים. כוכבי/דובר צה"ל

פרסום פרטי התחקיר במועד זה נועד להעביר מסר ברור למפקדי צה"ל על האירוע אך גם אל מעבר לגבול, במיוחד כשלבנון מתוחה מאוד על רקע ההפגנות ברחבי המדינה והתעורר חשש שהצדדים ינסו לנצל את המצב הפנימי לחימום הגבול, ועל רקע ההודעה על התכנסות הקבינט הביטחוני שידון באיומים על מדינת ישראל, ביניהם גם מצד איראן.

"התחקיר אודות אירוע ירי הנ"ט לעבר רכב צבאי תוחקר בשבועות האחרונים בפיקוד הצפון באופן מעמיק ויסודי והוצג בדרגים השונים כמקובל בצה"ל", נמסר בתגובה מדובר צה"ל. "התחקיר צפוי להיות מסוכם בימים הקרובים ע"י הרמטכ"ל. מטבע הדברים לא נפרט על פרטי התחקיר עד לסיכומו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully