וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלב אחר שלב: כך הצליח נסראללה לשבש את סדר היום של צה"ל

מזכ"ל חיזבאללה שנראה בנאומיו בשבוע שעבר לחוץ ומתוח, החל לשדר רוגע עם ההחלטה בצה"ל לבטל תרגיל רחב היקף בצפון ולהיערך לכל תרחיש. כעת עולה השאלה אם יראה בתקרית באביבים כסגירת חשבון על התקיפות בסוריה ובביירות, בעוד שבישראל ובלבנון מעוניינים לשמור על השקט

צילום: יואב איתיאל, עריכה: טל רזניק

(וואלה! NEWS עושה מאמצים לאתר את בעלי הזכויות בצילומים. צלם שיש לו זכויות עליו מוזמן לפנות למערכת לקבלת קרדיט מלא)

חוליית חיזבאללה שיגרה מטווח של ארבעה קילומטרים מטח של 4-3 טילי נ"ט שפגעו במוצב ורכב מסוג 'זאב-בולנס' שככל הנראה לא היו בו נפגעים. מוקדם מדי לנתח את מה שקרה שם, אך תגובת צה"ל הייתה חדה וברורה.

בצילום לאחר תקרית הירי נראה מסוק מפנה לכאורה חיילים פצועים לבית החולים רמב"ם, במה שהתברר כ"הונאת אויב" שביצע צה"ל כדי לגרום לו לחשוב שנפגעו חיילים. בתיעוד מהפינוי החיילים נראים כשהם חבושים ומכוסים בדם. הם הורדו מהמסוק באלונקה ואולם מתברר כי שוחררו מבית החולים לאחר שהושגה רגיעה בגזרת הצפון - ללא כל פגע. צה"ל הודיע תחילה כי "היו מספר פגיעות". ואולם מאוחר יותר הדגיש כי "לא היו נפגעים בתקרית הירי".

פנוי פצועי צה"ל לביה"ח רמב"ם מהתקרית עם חיזבאללה באביבים 1 בספטמבר 2019. אתר רשמי
פינוי החיילים שנפצעו לכאורה לרמב"ם ושוחררו/אתר רשמי

זמן קצר לאחר הירי מלבנון, חיל האוויר והמודיעין סגרו מעגל אש על החוליה ותקף אותה באמצעות כלי טיס. מיד לאחר מכן שיגרו סוללות תותחנים 100 פגזים לעבר יעדים שונים ומסוק קרב של חיל האוויר תקף מבנה. לא ברור עד הסוף מה התרחש במהלך האירוע. האם חיזבאללה הפגין רמה מקצועית נמוכה, או שהיה המודיעין האיכותי בשילוב יצירתיות ורמה מקצועית גבוהה של פיקוד צפון לתוצאות בשטח. אולי היה זה מאמץ של שני הצדדים שלא להיגרר להסלמה.

בכל אופן, האירוע באביבים הסתיים אך לפחות לפי ההנחיות של הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי נערכים בגבול לכלל התרחישים עד להבנה שהשטח נרגע. לרוב מה שיכריע הם גורמי מודיעין שיטו את הכף כדי לקבוע האם חיזבאללה חוזר לשגר.

פנוי פצועי צה"ל מהתקרית עם חיזבאללה באביבים 1 בספטמבר 2019. אתר רשמי
פינוי החיילים שנפצעו לכאורה לרמב"ם ושוחררו/אתר רשמי

חיזבאללה חילק את ההתרחשויות של הסוף השבוע האחרון לשתי תקריות. הראשונה במרחב הסורי והשנייה במרחב הלבנוני. הוא התכוון להרוג חיילים כנקמה על מותם של שני פעילי חיזבאללה לפני יותר משבוע - כך שלפחות תקרית אחת נותרה פתוחה ולכן צה"ל לא חוזר לשגרה.

כדי להבין לעומק את השתלשלות האירועים צריך לחזור אחורה בזמן. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נראה לחוץ, מתוח ותוקפני בנאום שנשא לפני כשבוע, פחות מיממה אחרי שחוסלו שני פעילים על אדמת סוריה והושמד "רכיב רגיש וקריטי" בתכנית מפעלי דיוק הטילים בביירות. מאז גורמים מדיניים וביטחוניים העבירו מסרים ברורים לממשלת לבנון ולגורמים מרסנים כמו צרפת וארה"ב, לפיהם אם חיזבאללה יתקוף - ישראל תגיב בעוצמה.

עשן מתימר מכפר מרון א-ראס במהלך תקיפות צה"ל באזור 1 בספטמבר 2019. רויטרס
נערכים לכלל התרחישים. התקרית בגבול לבנון, היום/רויטרס

חלפו ימים אחדים. המידע שהתקבל בצינורות הגלויים ובכלי התקשורת הבינלאומיים כללו מסרים בנוגע לכוונת חיזבאללה להגיב על ההתרחשויות. לאחר מכן החליטו בצה"ל באישור הדרג המדיני לעלות קומה ולאשר הפצת מידע מודיעיני על מפעלי הדיוק של חיזבאללה. למעט טעות קטנה בפרסום אחת התמונות של המעורבים בפרויקט, הצליח צה"ל לקבל תהודה בינלאומית אך לא כזו שתרתיע את חיזבאללה מלהגיב.

האיומים נמשכו ובהתאם לכך הוחלט להודיע על עוצר יציאות בפיקוד הצפון ולתגבר גם בשבת את היקף הכוחות לאורך גבול לבנון. שיירות הפול-טריילר נושאות את כוחות הארטילריה והשריון העבירו את המסרים לצד הלבנוני על מידת הרצינות הישראלית ברמת המוכנות והכוננות אם חיזבאללה ישבור את הכלים. הרמטכ"ל כוכבי העדיף שלא לקחת סיכונים מיותרים.

פיצוצים בגבול לבנון ישראל 
1 בספטמבר 2019. במת החדשות, אתר רשמי
בצה"ל העדיפו שלא לקחת סיכונים. גבול הצפון, היום/אתר רשמי, במת החדשות

במוצאי השבת, סמוך ל-19:50, הודיע דובר צה"ל על דחיית תרגיל רחב היקף לשמירה על כשירות וכוננות כולל דחיית מועד כניסתו לתפקיד של דובר צה"ל החדש, תת-אלוף הדי זילברמן. היה זה אישור רשמי לכך שחיזבאללה הצליח לשבש את סדר היום של צה"ל. הישג עבור נסראללה שכעבור 40 דקות בערך נשא נאום פומבי במהלכו היה פחות תוקפני, פחות לחוץ ומתוח. מזכ"ל חיזבאללה התנהל כמי שהעביר את המתח והלחץ לצד הישראלי. נסראללה, שמוגדר כנרקיסיסט על ידי גורמי ביטחון בישראל נהנה מהיקף הסיקור הבינלאומי ומההשפעה על השיח בחברה הישראלית.

נסראללה נהנה מהמצב

האיומים הבלתי פוסקים של בכירי ארגון חיזבאללה על תגובה מתקרבת נגד ישראל בלטו מאוד במהלך השבוע האחרון. לאחר מכן, הגיבוי הפומבי שקיבל חיזבאללה מראשי ממשלת לבנון בעימות עם ישראל לאחר הפיצוץ המסתורי ברובע הדאחיה. נסראללה אף הודה לממשלת לבנון בנאומו.

תגובת הבכירים בלבנון לא נובעת מאהדה לנסראללה אלא מלחץ כבד שמפעיל ארגון טרור שבתהליך ארוך ועיקש הצליח לפתח נוסחה בה הוא שולט במדינה שלמה אך אין לו אחריות ישירה עליה. כך למעשה הוא מצליח להטיל מורא גם על כלל חברי הממשלה. במיוחד שהאיראנים לוחצים מאוד וגוררים אותו לנקום בישראל שסיכלה את פיגוע הרחפנים ברמת הגולן הסורית.

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בנאומו אל מול קהל בלבנון. צילום מסך
הלחץ והתוקפנות פינו את מקומם. נאום נסראללה לפני כשבוע/צילום מסך

נסראללה כל כך נהנה מהמצב הנוכחי, עד כדי כך שבנאומו אמש הוא הדגיש כי בכוונתו לשנות את כללי המשחק וברצונו למנוע בעתיד את כניסת כלי הטיס הלא מאוישים של ישראל למרחב הלבנוני כדי לסכל התנקשויות. כלי הטיס הלא מאוישים בלבנון מאוד מדאיג את נסראללה. בראייתו מדובר בפתח לפעילויות ישראליות מגוונות ברום הקרוב לקרקע כמו סיכולים ממוקדים ולא בהכרח רק למשימות איסוף מודיעין. כדי למנוע תגובה ישראלית על מעשה נקמה שלו וליצור מאזן הרתעה הדגיש נסראללה כי יש בידיו טילים מדויקים. נתון שאושר על ידי גורמים בצה"ל.

כעת עולה השאלה בנוגע לצעדיו הבאים של מזכ"ל חיזבאללה. האם נסראללה יראה באירוע באביבים כסגירת חשבון על התקרית ברמת הגולן הסורית או שמא יש פרטים שטרם ידועים לנו והם עשויים להשאיר את הגזרה רותחת. כמו כן, נותרה גם שאלה פתוחה סביב התגובה לחדירת הרחפנים לביירות. בחיזבאללה אוהבים לדבר ובקרוב מאוד נבין מה חושבים בארגון השיעי על ההתפתחויות. דבר אחד בטוח: בצד הלבנוני ובצד הישראלי מעוניינים בשקט ולא להבעיר את הגזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully