וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקשרו בהפרת זכויות אדם: ארה"ב הטילה סנקציות על חברות מסין

מחלקת המסחר האמריקנית הכניסה ל"רשימה השחורה" 28 חברות מסין בטענה כי הן מסייעות במעקב ובדיכוי של מיעוטים מוסלמיים במדינה. אך חברות אמריקניות שמוכרות רכיבים לציוד המעקב חוששות מהפסדי רווחים "הרסניים". בבייג'ינג מצננים את ההתלהבות מהתקדמות המו"מ עם ארה"ב

עריכה: עמית שמחה

מחלקת המסחר של ארצות הודיעה אתמול (שלישי) כי תטיל סנקציות על 28 חברות אבטחה ואלקטרוניקה מסין שקשורות לדיכוי המיעוט האויגורי במדינה ומיעוטים מוסלמיים אחרים. החברות שנוספו לרשימה השחורה כוללות 19 סוכנויות ממשלתיות ושמונה חברות נסחרות וביניהן ענקית האלקטרוניקה היקויז'ן וחברת דאהוואה, שרוכשות רכיבים עבור מוצריהן מחברות אמריקניות. בעבר נוספה גם חברת וואווי לרשימה של מחלקת המסחר האמריקנית יחד עם יותר ממאה חברות סיניות אחרות.

ממשלות במערב גינו בעבר את היחס של סין למיעוט האויגורי ולמיעוטים המוסלמיים האחרים החיים בשטח המדינה. לפני כשבועיים פורסם תיעוד רחפן מתוך "מחנות האימונים" שהוקמו במחוז שינג'יאנג שבמערב סין לאחר שעוגנו בחוק לפני כשנה. הרשויות במחוז אמרו כי המרכזים ישמשו למאבק ב"קיצוניות דתית" דרך "שינוי תודעתי", בעוד שבאו"ם מתריעים כי יותר ממיליון מוסלמים מוחזקים במחנות.

עמדה של חברת היקויז'ן הסינית בתערוכה בבייג'ינג, 19 בספטמבר 2018. AP
נוספה לרשימה השחורה. היקויז'ן/AP

לפי מסמכי מחלקת המסחר, לסוכנויות ולחברות עליהן יוטלו הסנקציות היה חלק בהפרת זכויות אדם וביישום הדיכוי, הכליאה והמעקב של של ממשלת סין נגד המיעוט האויגורי והקזחי ובני מיעוטים מוסלמיים אחרים. הרשימה כוללת גם סוכנויות אבטחה מקומיות וממשלתיות וגם את המכללה לשוטרים בשינג'יאנג.

גורמים רשמיים בארצות הברית אמרו כי ההודעה אינה קשורה לחידוש שיחות הסחר בין סין וארצות הברית. אך בבייג'ינג אמרו בעקבות ההודעה כי הם "מנמיכים ציפיות" מהשיחות שהיו צפויות לסיים או לצמצם את היקף מלחמת המסחר בין המדינות.

על הגופים המופיעים ברשימה תיאסר קניה של חלקים או מרכיבים של חברות מארצות הברית, ללא אישור ממשלתי. כבר באפריל החליטה קבוצה של מחוקקים אמריקנים משתי המפלגות בבית הנבחרים, לקדם חקיקה נגד חברות מסין שקשורות בהפרות של זכויות אדם והתייחסו ספציפית לחברות היקויז'ן ודאחוואה. באוגוסט האחרון אסר ממשל טראמפ על משרדים ממשלתיים לרכוש ציוד טלקומוניקציה מחמש חברות סיניות, ביניהן וואווי והיקויז'ן.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו האשים בשבוע שעבר כי שיטת הממשל בסין באכזריות כלפי מיעוטים דתיים. בנאומו אמר כי "כשמדינה שולטת באופן מוחלט, היא דורשת מאזרחיה לסגוד לממשלה ולא לאל. זו הסיבה שסין שמה יותר ממיליון מוסלמים אויגורים במחנות והיא זורקת כמרים נוצריים לכלא".

עוד בוואלה!

ביקורת חוצת מפלגות בארה"ב על טראמפ: "הנסיגה מסוריה - מתנה לאיראן ורוסיה"

לכתבה המלאה
מצלמות בכניסה למסגד במרכז קשגר, שינג'יאנג, סין, 4 בינואר 2019. רויטרס
ברשימה השחורה: היקויז'ן ווואווי. מצלמות בכניסה למסגד במרכז קשגר שבמחוז שינג'יאנג/רויטרס

חברת היקויז'ן, ששוויה מוערך בכ-42 מיליארד דולר, היא אחת מחברות ציוד הווידאו הגדולות בעולם. באוגוסט האחרון דווח כי כ-30% מרווחיה של היקויז'ן, כשבעה מיליארד דולר, הם תוצאה של מסחר מחוץ לסין. מהחברה לא נמסרה תגובה על החלטת מחלקת המסחר וכמו כן גם לא משגרירות סין בוושינגטון.

ג'ון הונוביץ', מקים חברת הוידאו האמריקנית IPVM, טען כי חברות האבטחה הסיניות משתמשות במעבדים של חברות מארצות הברית, כמו אינטל וניבידה וכי ההשלכות של הסנקציות יהיו "הרסניות" עבורן. בעקבות ההודעה של מחלקת המסחר, מניותיהן של כמה מהחברות שמספקות את הרכיבים האלקטרוניים לחברות האבטחה הסיניות ירדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully