וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לשנות תודעה": סין עיגנה בחוק את מחנות החינוך מחדש למוסלמים

11.10.2018 / 7:42

במחוז שינג'יאנג שבמערב המדינה טוענים כי המרכזים ישמשו למאבק ב"קיצונות הדתית" של המיעוט האויגורי. עם זאת, ארגוני זכויות אדם מזהירים כי העצורים נאלצים להישבע אמונים לנשיא שי ולהתנער מאמונתם. לפי ההערכות, כמיליון איש מוחזקים במחנות

סין הטילה הגבלות על האויגורים במטרה להיאבק באסלאם הקיצוני. רויטרס
כוחות ביטחון סיניים בשינג'יאנג, בשנה שעברה/רויטרס

מחוז שינג'יאנג שבמערב סין עיגן בחוק את קיומם של "מחנות אימונים" לאויגורים המוסלמים. זאת ברקע החשש הבינלאומי הגובר ממעצרים המוניים של חברי המיעוט. הרשויות במחוז אמרו כי המרכזים ישמשו למאבק ב"קיצוניות דתית" דרך "שינוי תודעתי".

באוגוסט הכחישה סין כי היא עצרה יותר ממיליון מוסלמים ומחזיקה אותם במחנות. עם זאת, נציגים מטעם המדינה הקומוניסטית שהשתתפו בכנס זכויות אדם של האו"ם הודו כי אויגורים ש"רומו על ידי הקיצוניות הדתית" עוברים חינוך מחדש ויישוב מחדש.

ארגוני זכויות אדם טוענים כי העצורים מחויבים להישמע אמונים לנשיא שי ג'ינפינג ולהתנער מאמונתם. קרובי משפחותיהם של העצורים החיים מחוץ לסין מספרים כי הם אינם רשאים ליצור עמם קשר.

בייג'ינג השקיעה מאמצים רבים בדיכוי הבדלנים במחוז, שהתחזקו גם לנוכח זרם המהגרים מקרב קבוצת הרוב במדינה, ההאן. הרשויות טוענות כי לחמושים בשינג'יאנג יש קשר לארגוני טרור זרים, אך הן סיפקו מעט מאוד ראיות לכך.

שוטרים במחוז שינג'יאנג, סין, 2017. AP
אסור לחבוש רעלה. מסגד בשינג'יאנג/AP

לפי השינויים בחוק, גופי הממשל המקומיים ואלו שמעליהם "רשאים להקים מחנות חינוך ואימון, ארגונים לשינויי חינוכי ומחלקות ניהול כדי לשנות דרך חינוך אנשים שהושפעו מקיצוניות". בין היתר, המרכזים מחויבים ללמד סינית מנדרינית ולספק אמצעים ל"חינוך אידיאולוגי, שיקום פסיכולוגי ולתיקון התנהגותי".

בחקירה המקורית, שהוכרזה ב-2017, נאסר על חבישת רעלות, "התבטאויות והתנהגות קיצוניות" ועל סירוב לצפות בשידורי הרדיו או הטלוויזיה הציבוריים.

"זאת הצדקה רטרוספקטיבית למעצרים ההמוניים של האויגורים, הקזחים ושל מיעוטים מוסלמים אחרים בשינג'יאנג", אמר ג'יימס לייבולד, מומחה למדיניות האתנית בסין מאוניברסיטת לה טרוב במלבורן. "זאת שיטה חדשה של חינוך מחדש, שאין לה ממש תקדים או בסיס חוקי. אני רואה אותם מתקשים ליצור כל בסיס חוקי למדיניות הזו".

הוא סבור כי המהלך נועד לבלום את הביקורת הבינלאומית הגוברת, בעיקר מצדה של ארצות הברית, השוקלת להטיל סנקציות על האחראים לדיכוי במחוז. "למרות זאת, לא רק ש'חינוך דרך מרכזים לשינוי' מפר את החוק הסיני, אלא גם את הנורמות הבינלאומיות נגד שלילת החירות ללא משפט", אמר לייבולד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully