וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הוקיע את האלימות במגזר הערבי וספג ביקורת: "יצא ידי חובה"

ארבעה ימים אחרי שביתת החברה הערבית, קרא ראש הממשלה"לפעול באחריות ובשיתוף פעולה" כדי להילחם במעשי הרצח הגוברים במגזר. ח"כ טיבי: "נזכר להוציא הודעה, הוא אחראי לשפיכות הדמים". שחאדה: "ראש הממשלה פועל ומגיב רק אחרי לחץ"

עריכה: אסף דרורי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוקיע היום (ראשון) את מעשי הרצח והאלימות בחברה הערבית. בתגובה, ברשימה המשותפת ביקרו אותו על תגובתו הראשונה לנושא, שמגיעה ארבעה ימים אחרי שביתת המגזר הערבי.

נתניהו הודיע כי הוא שוחח עם השר לביטחון פנים גלעד ארדן וממלא מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן וסיכם על הקצאת כוחות נוספים והגברת האכיפה. "על כולנו לפעול באחריות ובשיתוף פעולה כדי להילחם באלימות", אמר נתניהו, שקרא להנהגת הציבור הערבי לנהוג באחריות, לשתף פעולה עם הרשויות וכן להימנע מהפעלת כל סוג של אלימות במסגרת המחאה.

טקס השבעת הכנסת ה- 22. ראובן קסטרו
"על כולנו לפעול באחריות ובשיתוף פעולה". נתניהו/ראובן קסטרו

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, תקף אותו בתגובה. "בוקר טוב אליהו. אחרי ימים של שתיקה מול מעשי רצח והפגנות בכל הארץ נזכר נתניהו להוציא הודעה כדי לצאת ידי חובה", מסר. "נפגשנו איתו ראשי המשותפת בשנת 2015 והוא הבטיח הרים וגבעות וכמובן שכח לקיים".

טיבי הוסיף כי "נתניהו כראש ממשלה אחראי על שפיכות הדמים והשתוללות הנשק והכנופיות אבל אפשר לומר כי המחאה של הציבור מתחילה לגעת גם במי שחשבו שאני חצר אחורית ודמנו סמוק פחות".

ח"כ עאידה תומא סלמיאן הוסיפה כי נתניהו "התפנה מעיסוקיו" כדי להיזכר ב-72 האזרחים שנרצחו מתחילת השנה, וטענה כי "היינו צריכים להרעיד את המדינה בהפגנות וחסימות כבישים כדי שראש הממשלה ישים לב שאזרחים ערבים נרצחים יום יום".

הפגנה במג'ד אל-כרום במחאה על הפשיעה הגואה במגזר הערבי. אלי אשכנזי
הפגנה במג'ד אל כרום, במסגרת מחאת המגזר הערבי/אלי אשכנזי

"אנו קוראים לנתניהו לקחת אחריות כראש ממשלה ולא להקים עוד ועדה כמו שעשה לגבי רצח נשים ולשכוח ממנה אחר כך . עליו להפעיל את המשטרה וגורמי אכיפת החוק כדי לטפל בארגוני הפשע המשתוללים ברחובות האוכלוסייה הערבית, אותה אוכלוסייה שהתחננה לשנים לשיתוף פעולה מצד המשטרה במאבקה נגד ארגוני פשע", הוסיפה תומא סלימאן.

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר כי "המבחן של ההצהרות זאת החלטת ממשלה לתכנית מערכתית למאבק באלימות ופשיעה ושתתחיל ליישם אותה לאלתר. לא ייתכן ש-20% מהאוכלוסיה חייבים לשבור את הכלים ולחסום כבישים כדי שהממשלה תתחיל לטפל בבעיה שגובה את חייהם של אנשים כבר שנים רבות. המשטרה צריכה לנהוג במפגינים כאזרחים ולא כאויבים".

גם ח"כ אמטאנס שחאדה תקף את נתניהו ואמר כי "ראש הממשלה פועל ומגיב רק אחרי לחץ כשמדובר בצרכים של האוכלוסייה הערבית. ראש הממשלה והמשרד לביטחון פנים חייבים להפנים שכדי לטפל בפשיעה יש לקבל החלטות ממשלה בנות ביצוע, להכין תוכנית ואז לפעול".

לדבריו, "‫המשטרה מעולם לא ביקשה שיתוף פעולה מצד פוליטיקאים יהודים על מנת להלחם בפשיעה מאורגנת, ולכן מוזרה הביקורת המושמעת כלפי נציגי החברה הערבית. התנאי שלנו הוא תוכנית אמיתית למיגור הפשיעה, ולא מהלך שטחי של יחסי ציבור למשטרה".

סיעת הרשימה המשותפת בהתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"המשטרה צריכה לנהוג במפגינים כאזרחים ולא כאויבים". עודה/ראובן קסטרו
סיעת הרשימה המשותפת בהתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"אחרי ימים של שתיקה - נזכר להוציא הודעה". טיבי/ראובן קסטרו

ח"כ עופר כסיף צייץ בטוויטר: "לפני כשבע שנים, בוועדת החקירה הפרלמנטרית לבדיקת מצב הפשיעה ברחוב הערבי, הדגיש נתניהו כי הממשלה אחראית לבעיית הפשיעה ותטפל בעניין. ומה השתנה מאז? המצב רק הלך והחמיר, ונתניהו החל להאשים את הציבור הערבי עצמו ואת נבחריו".

מחאת החברה הערבית נמשכת בימים האחרונים בעשרות יישובים ברחבי הארץ, בהמשך לשביתה הכללית שהתקיימה ביום חמישי לפי ועדת המעקב לענייני הציבור הערבי. בהודעתה, הטילה הוועדה אחריות אישית על נתניהו וארדן וטענה ל"קנוניה בין המשטרה והממשלה לארגוני הפשע". במהלך סוף השבוע נמשכו ההפגנות, וועדת המעקב הודיעה כי "ממשיכים במאבק", במסגרתו מתוכננת ביום חמישי הקרוב שיירת מכוניות למשרדי הממשלה בירושלים. בנוסף לכך, מתכוננות להתקיים הפגנות ארציות במהלך השבוע הבא. מוקדם יותר, חברי הרשימה המשותפת החרימו את טקס ההשבעה לכנסת ה-22, במחאה על כישלון המשטרה במלחמה בתופעה.

קריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית

בתוך כך, לשכת עורכי הדין קראו להקמת ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט בית משפט עליון לבחינת אירועי האלימות בחברה הערבית בישראל. יו"ר הלשכה עו"ד אבי חימי ועורכי דין נציגי החברה הערבית קיימו דיון חירום מיוחד בתל אביב, שממנו אף יצאו בקריאה לקברניטי המדינה לאמץ לאלתר את מסקנות דוח מבקר המדינה משנת 2018 שעסק באלימות בחברה הערבית.

הפגנות המגזר הערבי:

קרדיט צילום: נתיבי ישראל, הרשימה המשותפת

"אין אנחנו יכולים ורשאים לעמוד מהצד ולא לנקוט בצעדים אופרטיביים לשינוי המצב", אמר חימי. הוא הוסיף כי "נושא האלימות בחברה הישראלית בכלל ובחברה הערבית בפרט מטריד מאוד, ומחייב את מקבלי ההחלטות לפעול למיגור האלימות".

חבר הכנסת לשעבר, עו"ד טאלב א-סאנע, שהשתתף בפגישת החירום המדוברת, אמר: "אנחנו מבקשים מלשכת עורכי הדין שתוביל ותהיה חוד החנית המשפטי של המאבק למיגור האלימות בחברה הערבית ואני מודה לראש הלשכה על נכונותו לסייע במאבק החשוב".

(עדכון ראשון: 19:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully