וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשטרה מתכוונת שהפשיעה תתפשט": שביתה והפגנות במגזר הערבי

אלי אשכנזי ויפעת רוזנברג

3.10.2019 / 13:44

מוסדות הציבור, המסחר ומוסדות החינוך ביישובים הערביים ברחבי הארץ לא נפתחו בעקבות המחאה נגד העלייה באלימות במגזר. תושבים הפגינו בכיכר המעיין בנצרת ומול תחנת המשטרה ובתי המשפט בעיר ועובדים התבקשו שלא לצאת לעבודה מחוץ ליישובים. "המשטרה לא רוצה לפתור הבעיות"

עורך:שאול אדם

במגזר הערבי החלו היום (חמישי) בשביתה כללית במחאה על הפשיעה הגואה. במסגרת השביתה, לא נפתחו מוסדות הציבור, המסחר ומוסדות החינוך ביישובים הערביים ברחבי הארץ. בנוסף לכך, עובדים שיצאו הבוקר לעבודה מחוץ ליישובים הערביים התבקשו על ידי פעילי המחאה שלא לצאת היום לעבודה. השביתה מורגשת מאוד ביישובי המגזר, ומלבד בתי מרקחת ומאפיות כל העסקים והשירותים לא פעילים משעות הבוקר. בנוסף לשביתה, ימשיכו להתקיים משמרות מחאה בכל היישובים הערביים. במקביל, מתארגנת שיירת מכוניות למשרד ראש הממשלה בירושלים בימים הקרובים.

מוחמד חאג' דאוד, אחד מיוזמי המחאה ותושב אום אל-פחם סיפר כי הפעילים מתכוונים להוציא לפועל שורה של הפגנות ועצרות שיתקיימו בו זמנית אחרי התפילות מחר. הוא ציין כי הדרישות של המחאה הן לפעולות משמעותיות יותר של המשטרה, "עיקר העניין עכשיו הוא סביב איסוף הנשק הבלתי חוקי, אבל הבעיה בחברה הערבית היא יותר גדולה", אמר. "1,380 אנשים נרצחו מאז שנת 2,000, אבל אחוז האנשים שנתפסו הוא מינימלי ומזערי", הסביר חאג' דאוד. "במגזר היהודי זה לא קורה, ולכן אנחנו חושבים שהמשטרה וכל הממסד מתכוון שהפשיעה תתפשט במגזר הערבי וזה לא דבר מקרי".

המחאה שחאג' דאוד הוא בין יוזמיה נקראת "היציאות מהמשברים הן דרך הכניסה לערים". הוא סיפר על תחילת הדרך במחאה: "זה התחיל באום אל-פחם לפני שבוע וחצי, התחלנו את המחאה בעצרת של שישה אנשים. ומשם זה התגלגל". הוא הוסיף כי "בהתחלה היינו קבוצה בווטסאפ של תושבים מאום אל-פחם. הקבוצה כללה משהו כמו 70 אנשים. אחרי זה פתחנו עוד קבוצות והוספנו אנשים מכל הערים".

הפגנת תלמידים בנצרת, בעקבות העלייה באלימות במגזר, 3 באוקטובר 2019. צילום מסך
"אחוז הרוצחים שנתפסו הוא מינימלי", הפגנה מול תחנת המשטרה בנצרת הבוקר/צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עצרת הילדים וההורים בכיכר המעיין בנצרת, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, מקיים השר לביטחון הפנים גלעד ארדן דיון חירום רחב עם מ"מ המפכ"ל וכל פיקוד המשטרה, בעקבות גל אירועי הרצח והאלימות בחברה הערבית בשבועות האחרונים. בדיון מוצגים צעדים והתכניות שיופעלו מידית בניסיון להילחם בתופעה. השר ארדן אמר כי "המצב במגזר כיום הוא מצב חירום ועל המשטרה להפעיל את כל היכולות שלה ולהילחם באלימות במגזר הערבי בדיוק כפי שהיא נלחמת בטרור". ארדן הוסיף כי "מדובר גם בשינוי אכיפתי והרתעתי שלשמו אנו פועלים, אך גם בשינוי פנימי בתוך החברה הערבית שרק יחד נוכל להשיג".

ועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי, שהכריזה על השביתה הכללית במגזר, האשימה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת השר לביטחון פנים גלעד ארדן בכך שאינם נלחמים באלימות. ועדת המעקב מסרה כי נתניהו וארדן "אחראים אישית" לעלייה בפשיעה. "ישנה קנוניה בין המשטרה והממשלה לארגוני הפשע. הרשויות יודעות היטב מהיכן זולג הנשק ליישובים הערביים", נמסר מהוועדה.

בנוסף לשביתה, נערכה הבוקר עצרת מחאה של ילדים והורים בכיכר המעיין בנצרת. אחרי העצרת, המשיכו המפגינים למחות מול תחנת המשטרה בעיר, שנמצאת בסמוך לכיכר. הם קראו קריאות נגד האלימות וקראו למשטרה לפעול. הפגנה נוספת נערכה מול בתי משפט השלום והמחוזי בקריית הממשלה בנצרת, בהשתתפות עשרות בני נוער. בהפגנה השתתף גם ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת.

עוד בוואלה!

איראן: סיכלנו ניסיון ישראלי-ערבי לחסל את סולימאני

לכתבה המלאה
עריכה:עמית שמחה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השביתה מורגשת היטב ביישובים הערביים. הבוקר בואדי ערה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברי הרשימה המשותפת הודיעו אתמול כי יחרימו את טקס ההשבעה לכנסת ה-22, במחאה על כישלון המשטרה במלחמה בפשיעה בחברה הערבית. בהודעת המפלגה נכתב כי "חברי הכנסת של הרשימה המשותפת יעדרו מהשבעת הכנסת ויצטרפו אל הציבור הערבי במחאה ושביתה כללית נגד ההזנחה ואדישות הממשלה וגורמי האכיפה כלפי מגפת הפשיעה והאלימות בחברה הערבית".

המחאה מתקיימת עם סיומו של חודש ספטמבר, שהיה קטלני במיוחד במגזר הערבי וגבה 13 קורבנות. אתמול הצטרפו שני תושבי מג'ד אל-כרום למניין ההרוגים - סאמי מנעא בן ה-36 וחליל מנעא בן ה-23, שנורו למוות לאור היום. הלווייתם של שני האחים התקיימה אמש בכפר, בנוכחות כוחות גדולים של יס"מ ומשטרה.

שביתת המגזר הערבי רהט, אוקטובר 2019. פאנט
כל העסקים והשירותים לא פעילים. הבוקר ברהט/פאנט

אחרי הלוויה התאספו עשרות צעירים והפגינו מול תחנת המשטרה בכפר. ח"כ עודה, שנכח בלוויה ובהפגנה שלאחריה, אמר כי "הדם זורם ברחובות למרות שכולם כבר יודעים מה הפתרון למגיפת הפשיעה. מבצע איסוף נשק, מלחמה בארגוני הפשע, ותוכניות חינוך".

מהמשטרה נמסר היום כי שלושה צעירים בשנות ה-20 לחייהם מדיר חנא נעצרו בחשד למעורבות בירי כלפי שני צעירים ופציעתם באורח בינוני בזמן ששהו במספרה בכפר בליל שלישי. שלושת החשודים יובאו לדיון בבקשה להאריך את מעצרם בבית המשפט השלום בעכו. בנוסף דווח כי בלשי המשטרה עצרו שני חשודים תושבי משהד וחשוד נוסף מכפר כנא לאחר שאותר ברשותם נשק ותחמושת.

עוד נמסר כי גבר שאיים על ראש מועצת דיר אל אסד בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות נעצר, ואמש הוגש נגדו כתב אישום. במהלך חקירתו המשיך הנאשם לאיים על ראש המועצה, ואמר: "אני לא מפחד מהממשלה ולא מאף אחד, אני כשאני יושב על כיסא יש לי אנשים שמורידים אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully