וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני נאם באו"ם: "לא נקיים משא ומתן עם ארה"ב תחת לחץ"

בנאומו השנתי בעצרת האו"ם, דחה הנשיא האיראני את האפשרות של פתיחה במו"מ עם ממשל טראמפ על רקע המשבר בין המדינות. רוחאני האשים את ארה"ב ב"טרור כלכלי חסר רחמים" ואמר בנוגע להרחבת הסכם הגרעין: "עליכם לשלם יותר"

צילום: רויטרס. עריכה: ליר שפיגלר

נשיא איראן חסן רוחאני שלל היום (רביעי) פתיחה מחדש של המשא ומתן עם ארצות הברית בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם. "תשובתנו לקיום שיחות תחת לחץ - היא לא", אמר רוחאני על רקע המשבר בין המדינות סביב תכנית הגרעין של ארצו.

בכך הוא דחה את האפשרות שייפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשולי העצרת השנתית של הארגון, המתקיימת בניו יורק. רוחאני האשים את ארצות הברית ב"טרור כלכלי חסר רחמים" וב"פיראטיות בינלאומית". בנוגע להרחבת ההסכם שנחתם עם המעצמות בשנת 2015 אמר רוחאני לארצות הברית כי "עליכם לשלם יותר".

רוחאני מתח ביקורת על מדינות אירופה, שלדבריו נכשלו בהגנה על האינטרסים של טהראן לאחר פרישת ממשל טראמפ מההסכם וחידוש הסנקציות. הוא איים כי איראן עשויה לצאת מהעסקה שנחתמה עם המעצמות בשנת 2015, אחרי שבחודשים האחרונים צמצמה את התחייבויותיה אליה. "אנחנו מחויבים להסכם הגרעין, אבל לסבלנותה של איראן יש גבול", אמר.

רוחאני הזהיר כי לאור המתיחות הגוברת, "האזור שלנו נמצא על סף קריסה". לטענתו, ארצות הברית נכשלה בפתרון הסכסוכים באפגניסטן, עיראק וסוריה, והיא איננה מסוגלת למלא תפקיד בהרגעת המתיחות והבאת שלום באזור. "כל שגיאה עלולה להצית שריפה גדולה", הוסיף הנשיא האיראני, שקרא לוושינגטון להסיר את כוחותיה מהאזור.

חסן רוחאני, נשיא איראן, נואם באסיפה הכללית של האו"ם, ניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
"עליכם לשלם יותר". רוחאני בעצרת האו"ם, הערב/רויטרס

דבריו של רוחאני מגיעים לאחר נאומו של טראמפ בעצרת האו"ם, שבו הוא הזהיר כי איראן מאיימת על שלום העולם. "לכל האומות יש חובה לפעול נגדה", אמר טראמפ. הנשיא האמריקני הוסיף כי "שום מדינה אחראית לא צריכה לסבסד את שפיכת הדמים של איראן. כל עוד ההתנהגות המסוכנת של איראן תימשך, הסנקציות לא יוסרו, הן יהודקו".

מוקדם יותר היום דווח בערוץ האיראני PRESS TV שבשפה האנגלית כי איראן הציעה להגביר את הפיקוח על תכנית הגרעין שלה, אם הקונגרס האמריקני יאשרר את ההסכם שנחתם ב-2015 ואם וושינגטון תסיר את כל הסנקציות. "ההצעה של איראן לתיקון הסכם הגרעין דורשת אישור פרוטוקול נוסף בפרלמנט של איראן, אישור הסכם הגרעין על ידי הקונגרס האמריקני, הסרת כל הסנקציות על ידי וושינגטון", דווח בערוץ, שציטט גורמים מהימנים.

הלילה אמר רוחאני כי ישראל תומכת בארגון המדינה האסלאמית (דאעש), מטפלת בלוחמיו הפצועים ומספקת לו כלי נשק. בריאיון הראשון אי פעם שהעניק רוחאני לרשת פוקס השמרנית הוא אמר כי "מדי יום ישראל תוקפת זכויות של אחרים כמו אנשי פלסטין, לבנון, ואפילו לאחרונה עיראק וסוריה. אין טרור בעולם שמשתווה לפעילות ישראל ב-71 השנים מאז היווסדה".

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון אמר בתגובה לנאומו של נשיא איראן חסן רוחאני כי הוא "מנצל את במת האו"ם על מנת לכסות את עיניה של הקהילה הבינלאומית מפני האובססיה של משטרו לתוקפנות". עוד אמר דנון כי על הקהילה הבינלאומית להציב אולטימטום בפני רוחאני והוא "פירוק תוכנית הגרעין או החזרת סנקציות שיפילו את משטרו לקרשים".

(עדכון ראשון: 15:20)

עוד בוואלה!

"11 בספטמבר של סעודיה": המתקפה על מתקני הנפט חשפה סדקים עמוקים בממלכה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך פגישה בשולי העצרת הכללת של האו"ם בניו יורק 24 בספטבר 2019. רויטרס
"הסנקציות לא יוסרו, הן יהודקו", טראמפ בשולי העצרת הכללת של האו"ם בניו יורק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully