וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ בעצרת הכללית של האו"ם: "על כל המדינות לפעול נגד איראן"

נשיא ארה"ב אמר כי אסור לאפשר לטהראן להשיג נשק גרעיני, והזהיר כי הסנקציות רק יוחרפו. בנאומו אמר טראמפ שיש הבנה גוברת במזה"ת על הצורך לנרמל את היחסים עם ישראל, אך לא הזכיר את עסקת המאה. הוא גם תקף את סין ואת הגלובליזציה

צילום: רויטרס

נאום טראמפ באו"ם - עיקרי הנאום

  • "אסור לאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני"
  • "יש הבנה גוברת לצורך לנרמול היחסים בין ישראל לשכנותיה"
  • "על צפון קוריאה להתפרק מנשקה כדי להגשים את הפוטנציאל שלה"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזהיר היום (שלישי) בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם כי איראן מאיימת על שלום העולם. בהופעתו השלישית של טראמפ מעל בימת האו"ם, התייחס הנשיא האמריקני לשורת המשברים ברחבי העולם ואמר כי "לכל האומות יש חובה לפעול נגד איראן".

טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין בשנה שעברה, הוסיף: "שום מדינה אחראית לא צריכה לסבסד את שפיכת הדמים של איראן. כל עוד ההתנהגות המסוכנת של איראן תימשך, הסנקציות לא יוסרו, הן יהודקו". לפני תחילת נאומו אמר נשיא איראן חסן רוחאני - שינאם מחר בעצרת - כי טהראן תהיה מוכנה לדון בשינויים קלים בהסכם הגרעין אם יוסרו העיצומים, אולם לפי דבריו של טראמפ, אין תרחיש אפשרי של פגישה ביניהם בשולי העצרת.

עוד אמר טראמפ כי יש הבנה גוברת בקרב מדינות המזרח התיכון שיש להילחם בקיצוניות ולנרמל את היחסים בין ישראל ושכנותיה. עם זאת, הוא לא התייחס ל"עסקת המאה" שאמורה להתפרסם בשבועות הקרובים.

טראמפ אמר כי על קוריאה הצפונית להתפרק מנשקה הגרעיני כדי לממש את הפוטנציאל שלה, והוא התייחס גם למשבר בוונצואלה, כשאמר כי שליטה ניקולס מדורו הוא "בובה" של קובה. הוא האשים את טליבאן בכישלון שיחות השלום באפגניסטן.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נואם בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, 24 בספטמבר 2019. רויטרס
קורא לאיראן לזנוח את המדיניות שלה. טראמפ בעצרת הכללית, היום/רויטרס

הנשיא תקף בנאומו את הגלובליזציה, כפי שעשה בנאומיו הקודמים. "העתיד לא שייך לגלובליסטים, אלא לפטריוטים", אמר טראמפ, ששם במוקד מדיניות "אמריקה תחילה" את האינטרסים של ארצות הברית. הוא אמר כי וושינגטון ממתינה לפרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי כדי לחתום עמה על הסכם סחר חדש.

טראמפ ביקר את מדיניות המסחר של סין, שעמה מצויה ארצות הברית במלחמת סחר. הוא אמר כי הוא מקווה להגיע להסכם חדש עם בייג'ינג, אולם הוא לא יסכים ל"הסכם רע". טראמפ ציין כי הממשל עוקב אחרי המשבר בהונג קונג, וכי הוא מצפה שבייג'ינג תשמור על החירויות של העיר האוטונומית במסגרת ההסכם שלה עם בריטניה מ-1997.

"היא אימצה מודל כלכלי המבוסס על מכסי שוק מאסיביים, סובסידיות ממשלתיות גדולות, מניפולציות במטבע, העברות טכנולוגיות כפויות וגניבת קניין רוחני, וגם סחר במידע סודי בהיקף גדול", אמר טראמפ. "מבחינת אמריקה, הימים האלו נגמרו".

בנאומו, אמר טראמפ כי במהלך כהונתו שוקם כוחו של צבא ארצות הברית. "ארצות הברית, אחרי שהשקיעה שני טריליון דולר וחצי מאז הבחירות שלי לשיקום מוחלט של הצבא הגדול שלנו היא המדינה החזקה ביותר בעולם בפער גדול", אמר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מגיע לעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, 24 בספטמבר 2019. רויטרס
האשים את טליבאן בכישלון השיחות. טראמפ, היום/רויטרס

העצרת הכללית ה-74 של האו"ם נפתחה עם דבריו של מזכ"ל האו"ם אנטונוי גוטרש, ואחריו, באופן מסורתי, עלה נשיא ברזיל. זאת הייתה ההופעה הראשונה של ז'איר בולסונארו הימני קיצוני, שספג ביקורת חריפה בחודשים האחרונים בעקבות השריפות הגדולות ביער האמזונס.

בהמשך היום יישאו דברים גם מנהיגי מצרים, טורקיה, צרפת ובריטניה. מחר יהיה זה תורו של נשיא איראן, שבתחילה היה ספק אם יגיע לניו יורק בשל הסנקציות האמריקניות. מי שייעדרו שוב מהעצרת הם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג.

השנה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייעדר מהעצרת בשל המגעים להרכבת הממשלה. במקומו נסע שר החוץ ישראל כץ, שיישא את נאומו ביום חמישי.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מגיע לעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, 24 בספטמבר 2019. רויטרס
לא הזכיר את עסקת המאה. טראמפ מגיע לעצרת הכללית, היום/רויטרס

חלק לא מבוטל מנאומו של טראמפ הוקדש למדיניות הפנים, לקראת הבחירות על כהונתו השנייה בעוד כשנה. הוא הדגיש כי הוא ימשיך להגן על הזכות לשאת כלי נשק, המעוגן בתיקון השני לחוקה, על רקע הקריאות של הדמוקרטים להחמרה בסוגיה בעקבות שורת מעשי הרג המוניים ברחבי ארצות הברית.

טראמפ גם תקף את מה שהוא כינה כמדיניות של "פעילי גבולות פתוחים", ואמר כי הם פוגעים באנשים שבשמם הם לכאורה פועלים. הוא אמר כי ההגירה הבלתי-חוקית היא אחד האתגרים הגדולים ביותר הניצבים בפני העולם.

(עדכון ראשון: 16:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully