וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: ישראל תומכת בדאעש, ארה"ב היא הגורם לטרור במזרח התיכון

בריאיון הראשון אי פעם שהעניק הנשיא האיראני לרשת פוקס ניוז, הוא טען כי ירושלים מסייעת לארגון המדינה האסלאמית ומספקת לו כלי נשק. ברקע ההיתכנות לפגישה משותפת בשולי עצרת האו"ם, תקף רוחאני את טראמפ: "הסיר את האמון ההדדי כשפרש מהסכם הגרעין"

צילום: רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני טען הלילה (רביעי) כי ישראל תומכת בארגון המדינה האסלאמית (דאעש), מטפלת בלוחמיו הפצועים ומספקת לו כלי נשק. בריאיון הראשון אי פעם שהעניק רוחאני לרשת פוקס האמריקנית הוא אמר כי "מדי יום ישראל תוקפת זכויות של אחרים כמו אנשי פלסטין, לבנון, ואפילו לאחרונה עיראק וסוריה. אין טרור בעולם שמשתווה לפעילות ישראל ב-71 השנים מאז היווסדה".

רוחאני אף תקף את ארצות הברית, אותה כינה התומכת העיקרית בטרור במזרח התיכון. "אני נדהם מהפרשנות של טראמפ ביחס לטרור", אמר הנשיא האיראני על מקבילו האמריקני. "כיום, לצערי, אמריקה היא התומכת בטרור באזור שלנו, ולכל מקום אליו הלכה - הטרור גבר בעקבותיה".

כמו כן, התייחס הנשיא בריאיון ליחסיו עם וושינגטון וטראמפ, ברקע ההיתכנות למפגש בין השניים בשולי עצרת האו"ם. "למה שנתנגש זה בזה? אם אנחנו שואפים להשיג מטרות שיועילו לשתי המדינות, לשני העמים, זה צריך להיות מתוכנן והשיחות צריכות להתבסס על תכניות אלה", הבהיר. "אולם קודם לכן, עלינו ליצור אמון הדדי, ואת האמון טראמפ הסיר מהשולחן. היה לנו הסכם, טראמפ יצא ממנו ללא הצדקה ובאופן לא חוקי. אז אם הממשל האמריקני מוכן לדבר, הוא חייב ליצור את התנאים הנדרשים לכך".

נשיא איראן חסן רוחאני בריאיון לפוקס ניוז, 25 בספטמבר 2019. צילום מסך
הריאיון הראשון אי פעם לרשת פוקס. רוחאני/צילום מסך

הנשיא אף הגיב לטענות בארצות הברית ובמדינות אירופה לגבי מעורבותה של איראן בתקיפת מתקני הנפט בערב הסעודית. הוא סיפר כי נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר לו כי מדינתו רואה בטהראן את האחראית, כיוון שלמורדים החות'ים בתימן אין את היכולות הצבאיות לפעולה כזאת. עם זאת, רוחאני הכחיש זאת וטען כי "אם אין הפסקת אש תראו שוב את היכולות הצבאיות של התימנים. אז בואו נתאחד ונמצא פתרון".

בתוך כך, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נועד עם רוחאני, וקרא לשחרר באופן מיידי עצורים באיראן הנושאים גם אזרחות בריטית - כך לפי מקור בבית ראש הממשלה. לדברי הגורם, ג'ונסון "העלה את דאגתנו העמוקה הפעילות המערערת של איראן באזור, לרבות ההתקפות על מתקני הנפט, והתעקש שעליה להיפסק", והביע את תמיכת בהסכם הגרעין ובצורך בדיאלוג שיעסוק גם בעסקת המשך.

"לכל האומות יש חובה לפעול נגד איראן"

בשולי העצרת הכללית של האו"ם, בה צפוי רוחאני לנאום היום, אמר ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן כי טראמפ ביקש ממנו לתווך במתיחות עם איראן. חאן הוסיף כי הוא רוצה לדבר עם הנשיא האיראני באופן מידי. "אני לא יכול להגיד יותר מזה כרגע, אלא שאנחנו מנסים", ציין.

בנאום שנשא טראמפ אתמול בעצרת הכללית של האו"ם הוא הזהיר כי איראן מאיימת על שלום העולם. לדבריו, "לכל האומות יש חובה לפעול נגד איראן". הנשיא האמריקני, שפרש מהסכם הגרעין בשנה שעברה, הוסיף כי "שום מדינה אחראית לא צריכה לסבסד את שפיכת הדמים של איראן. כל עוד ההתנהגות המסוכנת של איראן תימשך, הסנקציות לא יוסרו, הן יהודקו".

לפני נאומו, אמר רוחאני כי טהראן תהיה מוכנה לדון בשינויים קלים בהסכם הגרעין אם יוסרו העיצומים, אולם לפי דבריו של טראמפ, אין תרחיש אפשרי של פגישה ביניהם בשולי העצרת. בתוך כך, בזמן ביקורו בניו יורק צפוי רוחאני להציג תכנית ליצירת ביטחון במפרץ בשיתוף פעולה עם מדינות אחרות באזור.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נואם בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, 24 בספטמבר 2019. רויטרס
תרחיש הפגישה בשולי עצרת האו"ם מתרחק. טראמפ/רויטרס

בעוד שארצות הברית, ערב הסעודית ומדינות אירופיות מאשימות את טהראן בתקפה על מתקני הנפט הסעודיים מוקדם יותר החודש, אמר שלשום רוחאני כי המסר של איראן לעולם הוא של "שלום ויציבות". הרפובליקה האסלאמית מכחישה את מעורבותה, ואומרת כי הייתה זו תגובה של בעלי בריתה החות'ים בתימן, הנאבקים בקואליציה הסעודית.

(עדכון ראשון: 02:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully