וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסמכות מתערערת: הניסיון לחרחר מלחמה בעזה - מתחת לאף של חמאס

12.9.2019 / 6:10

שיגור הרקטות לעבר אשקלון ואשדוד נועד לגרור את ישראל למבצע, אך לא בטוח שחמאס הוא זה שעומד מאחורי הירי. ייתכן כי הג'יהאד האסלאמי המתעצם אחראי לכך, בעוד הארגון השולט ברצועה מסרב להתעשת ולפעול נגדו מחשש לביקורת ציבורית

צילום: בני ואינר, עריכה: אביעד בללי

מישהו בעזה מנסה לחרחר מלחמה: לא ברור עדיין בשלב הזה אם מדובר בחמאס, בפלג המקורב אליו, או אולי בפעולה עצמאית ומתריסה של הג'יהאד האסלאמי. עם זאת, ברור שהגורם שירה את הרקטות לעבר אשקלון ואשדוד מנסה לגרור את ישראל למבצע ברצועה - דווקא כשההבנות בין ישראל לחמאס פועלות, דווקא כשנכנס כסף לרצועה בשלל דרכים שאותם מאשרת ישראל.

מכאן, שלמרות הסברה (האפשרית) שנשמעת בימים האחרונים שחמאס מאפשר את הירי הזה, תיתכן גם אופציה אחרת - זו שאומרת שמדובר בפעולה עצמאית של הג'יהאד, שלא בתיאום עם חמאס. ההיגיון מאחורי ההערכה הזו אומר כי הג'יהאד מנסה לפגוע בכמה ציפורים במכה: לפגוע בסמכותו של הארגון השולט ברצועה, שהולכת ונשחקת, הולכת ומתערערת; לפגוע בתדמיתה של ישראל ושל ראש הממשלה שלה; וכנראה גם, בסופו של יום, להוביל למבצע נרחב יותר של ישראל ברצועה.

כוחות הביטחון של חמאס נושאים את גופתו של אחד ההרוגים בפיצוצים בעזה 28 באוגוסט 2019. רויטרס
הסמכות של חמאס בעזה הולכת ונשחקת. כוחות הביטחון של הארגון/רויטרס

חמאס, לעת עתה, מסרב להתעשת ולפעול במלוא הכוח נגד הג'יהאד האסלאמי ומכאן גם החשד שהוא בעצם מעלים עין ומאפשר את הירי הזה. אלא שהימנעות חמאס מפעולה נחרצת אינה בהכרח מתוך רצון במלחמה, אלא אולי דווקא מחוסר יכולת ובעיקר מחשש לביקורת ציבורית נוקבת מדי.

המעמד של הג'יהאד האסלאמי כיום ברצועה שונה בתכלית מאותם ארגונים סלפים קטנים שבעבר חמאס התעמת עמם. מדובר בצבא לכל דבר, עם כוח אש משמעותי. למעשה, מספר הרקטות שיש כיום בידי הג'יהאד האסלאמי עולה על אלה של חמאס. הג'יהאד נהנה גם מחסות איראנית מסיבית ועימות של חמאס עם הארגון יביא מן הסתם להפסקת הסיוע לחמאס. מכאן גם המורכבות והקושי של חמאס ברמה הפוליטית לפעול נגד הג'יהאד האסלאמי באופן נחרץ מדי.

עוד בוואלה!

התרעות שווא נשמעו בעוטף עזה; צה"ל תקף בצפון הרצועה

לכתבה המלאה

אוזלת היד מתגלה במלואה

בכל מקרה, הגורם שעמד ביום שלישי מאחורי ירי הרקטות גרם נזק תדמיתי לא פשוט לראש הממשלה בנימין נתניהו. מי שטורח לצייר עצמו כ"מר ביטחון", התגלה במלוא אוזלת ידו אל מול המתרחש ברצועת עזה. כל הצהרותיו המתרברבות על עזה, ואפילו על נסראללה - "האיש שמסתתר בבונקר" - התגלו כחסרות תוכן כאשר מדובר ברצועה ונפלאותיה.

ישראל אינה מצליחה לייצר הרתעה מספקת מול חמאס בעזה, לא כזו שתביא אותו לפעול בנחישות נגד הג'יהאד האסלאמי או גורמים אחרים. קשה לומר אם התמונות הללו יביאו להפסד של נתניהו בבחירות, אך אין מדובר בפעם הראשונה שבה הפלגים הפלסטיניים השונים מנסים לשנות את תוצאות הבחירות בישראל. חמאס עשה זאת כבר ב-1996 עם שורה של פיגועי התאבדות שגרמו לתבוסת שמעון פרס ולניצחון נתניהו. האם כעת הארגונים הפלסטיניים בעזה יהיו אלה שיצליחו להפיל שוב ראש ממשלה מכהן? נדמה שהפעם מדובר באמירה מרחיקת לכת מדי.

פעילי הג'יהאד האסלאמי, 10 באפריל 2018. AP
לא ארגון סלפי קטן - אלא צבא לכל דבר. פעילי הג'יהאד האסלאמי/AP

עד הבחירות נותרו שישה ימים. קשה להאמין שישראל תיגרר למערכה כוללת בתקופה הזו, בעיקר כשגם חמאס אינו רוצה בכך. הארגון דווקא מעוניין בהישרדות נתניהו ובממשלה בראשותו שכבר הוכיחה שהיא מוכנה לשתף פעולה עמו יותר מכל ממשלה אחרת בישראל. ניתן לשער שנהיה עדים להחלפת מהלומות בין הצדדים עד הבחירות. לאחריהן - מדובר כבר במשחק שונה לחלוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully