וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל מעריכים: הג'יהאד האסלאמי ינסה להוציא לפועל פיגוע לפני הבחירות

7.9.2019 / 21:53

תשעה ימים לפתיחת הקלפיות, חדירת הרחפן ושיגור הרקטות מהווים סימן נוסף לנפיצות ברצועה. כשהוא מתקשה להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניו ולעיתים מרים ידיים - חמאס רחוק כחוט השערה ממלחמה עם ישראל. בצה"ל פועלים להרגיע את השטח, אך המצב עלול להוביל לפיצוץ

צילום: קובי ריכטר

הרחפן שחדר היום (שבת) מרצועת עזה לשטח ישראל והטיל מטען חבלה על ג'יפ ממוגן של צה"ל, שנע לאורך גדר המערכת ונפגע מהפיצוץ, הוא עוד סימן לנפיצות והמתיחות ברצועת עזה. ניסיון נוסף לאתגר את צה"ל, אך לא רק.

חמאס חווה אתגרים איתם הוא מתקשה להתמודד. המרכזי בהם הוא הג'יהאד האסלאמי, שתחת המזכ"ל החדש, זיאד נחאלה, חותר כל העת לפיגועים נגד ישראל ושואף להוציא אותם אל הפועל במיוחד לפני הבחירות, ספק בלחץ איראני ספק סביב האידאולוגיה של האסלאם הקיצוני. אתגרים נוספים הם גורמי ג'יהאד עולמי ברצועת עזה, פורשי חמאס ואפילו ביקורת מבית. הארגון מתקשה להתמודד עם כולם יחד, וכשמדובר בג'יהאד האסלאמי הוא לפעמים מרים ידיים. הכניעה הזו באה לידי ביטוי בכמה שיטות: עצימת עיניים, מצמוצי עיניים, או הצטרפות לפיגועי הטרור.

פעילי הג'יהאד האסלאמי, 10 באפריל 2018. AP
הארגון חותר כל העת לפיגועים נגד ישראל. פעילי הג'יהאד האסלאמי/AP

אתגר נוסף שחווה חמאס הן בעיות היסוד של רצועת עזה. אין אופק מדיני, אין פתרון לבעיות הכלכליות, התשתיות מקרטעות, המדינות התורמות כבר לא ממהרות להעביר כספים כשאפילו קטאר מזגזגת והרחוב מעביר ביקורת. רק אתמול, כשנהרגו שני הנערים על גבול רצועת עזה מאש צה"ל, היו פלסטינים שצייצו ברשתות החברתיות על אטימות חמאס שמאפשר את התופעה שמעמידה את הנוער בחזית המאבק נגד ישראל. עם זאת, את בני בכירי הארגון לא תמצאו על גדר המערכת בהפגנות בימי שישי.

התסכול ברצועת עזה גובר כי אין באמת בטווח הנראה לעין פתרון לבעיות היסוד, והקשב של מה שנשאר מממשלת ישראל הוא בכלל לצפון ולבחירות. במערכת הביטחון יש הטוענים כי גורמים בחמאס חושבים שבתשעת הימים שנותרו למערכת הבחירות נפתח חלון הזדמנויות לקבל הטבות ולהגיע להסכמות, גם אם זמניות. שקט יחסי תמורת הישגים עמם יהיה ניתן לחזור לרחוב הפלסטיני שנערך לתקופת החורף.

עוד בוואלה!

הרגעים הדרמטיים שמנעו מלחמה בלבנון

לכתבה המלאה
מסע הלווייתו של נער פלסטיני שנהרג ברצועת על גבול עזה, 7 בספטמבר 2019. רויטרס
הרחוב מעביר ביקורת. הלווייתו של אחד הנערים שנהרגו בהפגנות בגבול עזה, היום/רויטרס

לכן, שיגור חמש הרקטות ביום שישי לעבר שדרות (בתגובה להרג שני פלסטינים על הגבול - א"ב) והטלת מטען החבלה היום על הסיור הוא יותר מאיתות שארגוני הטרור ברצועת עזה מוכנים ליטול סיכונים כדי להביא להישגים. בצה"ל, לפי הנחיית הדרג המדיני, לא ממהרים לשבור את הכלים ועושים הכול כדי להגיב במידתיות. תוקפים מבנים ועמדות ונמנעים מלפגוע בפעילים. במילים אחרות, צה"ל יעשה את הכול כדי להסדיר את הפעילות בצד הפלסטיני ולמנוע הסלמה, אך לכולם ברור שישראל רחוקה כחוט השערה ממלחמה ברצועת עזה.

ממתינים לנסראללה

למרות המאמץ של חמאס וצה"ל למנוע מהמצב לגלוש להסלמה, עלולות להיות פגיעות בנפש. אי הבנה בשני הצדדים של הגבול עלולה להוביל לפיצוץ רגע לפני מועד הבחירות בישראל. לכן, תשעת הימים הקרובים יהיו מתוחים ורגישים במיוחד, וצה"ל יתנהל בהתאם. לצד ההמתנה לראות מתי וכיצד מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יוציא לפועל את איומיו להפיל מל"ט ישראלי מעל שמי לבנון, כוחות צה"ל פועלים בזירה הדרומית לבלום כל הידרדרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully