וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת הסחר, המאבק באיראן והבכורה של ג'ונסון: פסגת ה-G7 נפתחת

מנהיגי שבע המדינות המתועשות הגיעו לצרפת, שם תפתח הוועידה שתימשך שלושה ימים. במהלך הפסגה יידרשו מנהיגי המעצמות באירופה מטראמפ להפחית חלק מהסנקציות על הכלכלה האיראנית ובנוסף, ידונו בנושא מלחמות הסחר בין ארה"ב לסין ואירופה

נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפגשים לפני פסגת G7/צילום: רויטרס

מנהיגי שבע המדינות המתועשות פתחו אמש (שבת) את פסגת ה-G7, שהתכנסה בעיר ביאריץ בדרום מערב צרפת. הוועידה צפויה להימשך שלושה ימים, ונשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי הוא מקווה שהאווירה הנעימה בעיירת החוף תקל על המתיחות בין חלק מהמנהיגים שייפגשו במהלך הפסגה.

בשנים הקודמות נרשמו כמה עימותים בין נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בעיקר סביב נושאי סחר ושינויי האקלים. הפסגה הקודמת, שנערכה בקוויבק שבקנדה, התפוצצה לאחר שהנשיא טראמפ לא הסכים לחתום על הצהרה משותפת, בתום הכינוס. הוא עזב את הפסגה וכינה את ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו "לא ישר וחלש".

לפני פתיחת הדיונים, נפגש טראמפ עם מקבילו הצרפתי ואמר כי הוא מצפה להשיג הרבה במהלך הפסגה. "יש לנו הרבה במשותף, עמנואל ואני. אנחנו חברים הרבה זמן". טראמפ אף סיפר כי לו ולמקרון יש "מערכת יחסים מיוחדת". בתום הארוחה המשותפת של השניים, צייץ הלילה טראמפ כי היא הייתה הפגישה הטובה ביותר שהייתה להם עד כה. כמו כן, פגישתו עם שאר המנהיגים הייתה "מאוד טובה".

נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפני פסגת G7 בצרפת, 24 באוגוסט 2019. רויטרס
מקרון וטראמפ בשולי הפסגה, היום/רויטרס

השנה לא תידרש חתימה על תצהיר משותף ובצרפת מקווים שכל הצדדים יגיעו במטרה להגיע להסכמות. אחד מרגעי המפתח הצפויים במהלך הפסגה היא הפגישה הראשונה של טראמפ עם ראש ממשלת בריטניה החדש, בוריס ג'ונסון, שהפסגה תהיה הופעת הבכורה שלו בתפקיד.

אחד הנושאים העיקריים שבהם יעסקו בוועידה הוא המאבק בגרעין האיראני. מעצמות אירופה צפויות לדרוש מנשיא ארצות הברית הקלה מסוימת בסנקציות על איראן. בין היתר, יציעו לטראמפ להסיר חלק מהסנקציות על מכירות נפט לסין והודו, או מתן קו אשראי חדש שיאפשר ייצוא מהמדינה. באירופה ינסו להציג את ההקלות האלו כצעד בונה אמון לקראת חזרת טהראן לשולחן המשא ומתן, להשגת הסכם גרעין חדש.

עוד בוואלה!

הלילה הדרמטי של חיל האוויר בחאן יונס: "לא חושבים על האיומים"

לכתבה המלאה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, 23 ביולי 2019. רויטרס
הופעת בכורה בתפקיד. ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון/רויטרס

גם מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין תעמוד לדיון במהלך הפסגה, כשבינתיים טראמפ ממשיך לאיים בהעלאת תעריפי הסחר לחברות אירופיות, כולל ענף הרכב הגרמני ותחום היין הצרפתי. בסוף יולי הבטיח טראמפ "פעולה הדדית משמעותית על טיפשותו של מקרון", לאחר שהפרלמנט הצרפתי אישר חוק חדש שיטיל מסים חדשים על ענקיות דיגיטל כמו גוגל ופייסבוק.

נושא נוסף שעליו ידברו במהלך דיוני הוועידה הוא המחאה בהונג קונג נגד חוק ההסגרה לרשויות בסין. בנוסף לכך, ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, הוזמן לפסגה כדי להסביר את החלטתו לבטל את האוטונומיה של קשמיר, שעוררה מחדש מתחים בין הודו לפקיסטן.

(עדכון ראשון: 24/8, 17:51)

מכלית הנפט האיראנית גרייס 1 במצרי גיברלטר ב-16 באוגוסט 2019. רויטרס
נושא איראן על הפרק. מכלית הנפט "גרייס 1" לחופי גיברלטר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully