וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעלמות מבעיות רפואיות ואלימות מילולית: דוח קבילות החיילים נחשף

13.8.2019 / 12:00

פגיעה בזכויות, שירותי רפואה לוקים בחסר ואי עמידה בתשלומים למילואימניקים, הם רק חלק מהליקויים שעולם מדוח נציב קבילות החיילים לשנת 2018. לצד זאת, חלה ירידה בתלונות חיילים על שיח פוגעני. . צה"ל: נוביל הליך סדור להעמקת הבדיקה והטיפול בפערים

עריכה: נועה לוי

6,749 קבילות הוגשו בשנת 2018, 61% מאלה שטופלו נמצאו מוצדקות - כך עולה מדוח נציב קבילות החיילים שמתפרסם היום (שלישי). לפי הדוח מחצית ממגישי הקבילות היו חיילים בשירות חובה, כ-12% אנשי קבע וכ-22% מלש"בים. עוד מציג הדוח כי כ-43% מהקובלים היו בדרגות סמל-סמ"ר וכ-26% מהקבילות עסקו ביחסי מפקד-פקוד ו-14% בתחומי הרפואה.

בשנת 2018, חלה עלייה בתלונות חיילים חרדים וחיילים בודדים, אך ישנה ירידה בתלונות על שיח פוגעני. הדוח מציג פגיעה בזכויות יסוד של חיילים, אי מימוש כלל ימי החופשה של לוחמים בשירות חובה ופגיעה בזכויות מאבטחי מתקנים המועסקים ללא ההכשרה הנדרשת.

סיום תרגיל צבאי נרחב ורב-זרועי לתרגול תרחישי מוכנות בזירה צפונית. דובר צה"ל, אתר רשמי
פערים בין המפקדים לסמכות הרפואית/אתר רשמי, דובר צה"ל

נציב קבילות החיילים קובע כי שירותי הרפואה בצה"ל לוקים בחסר ומותח ביקורת חריפה על המפקדים. קבילות רבות מעידות על הפעלת שיקול דעת שאינו בסמכות המפקד בנוגע למצבו הרפואי של חייל, עד כדי סיכון. כמו כן, קיים פער בשירותים הניתנים לחיילים, פערי תיעוד שנובעים מבעיות תשתית ומפערים מקצועיים של החובשים, ופערים בחלוקת הסמכויות בין הגורמים הרפואיים למפקדים שמשפיעים על מעמדם.

נציב קבילות החיילים תוקף בחריפות גם את יחס המפקדים לבעיות הרפואיות של חיילים. כך למשל, מפקד הורה לחייל שנפגע בשבוע שדאות להוריד את התחבושות מרגליו וידיו ולזחול איתו. זאת בטענה שפנה לחובש ללא ידיעתו. המפקד הביע חרטה וקיבל אזהרה לפני הדחה, אם מקרים אילו ישנו.

במקרה אחר חיילת שקיבלה פטור מקצין בריאות הנפש לצאת לאבטחת ישובים נשלחה על ידי מפקדה בכל זאת - תוך שהוא מתעלם מהוראת הרופאים. אחת מהקבילות שמוזכרת בדוח נוגעת לשבירת ידו של חייל על ידי קצין מהגדוד בזמן תרגיל שבו החייל היה אמור לגלם נחטף. החייל סירב ובתגובה - עיקם הקצין את ידו עד שנשברה. המבקר מצא גם פגם בהתנהלות מפקדיו של הקצין בנושא והקצין עצמו עמד לדין משמעתי.

עוד בוואלה!

ירדו מסירות מרוץ: סוכני ה-FBI פשטו על "אי הפדופיליה" של אפשטיין

לכתבה המלאה
טיפול בחיל פצוע. דובר צה"ל
יחס לוקה בחסר של המפקדים לבעיות רפואיות של חיילים./דובר צה"ל

גם נושא האלימות בצה"ל מוזכר בדוח. לפי הנתונים, קיימת ירידה בתלונות על אלימות פיזית אולם ישנה עלייה באלימות מילולית ובשיח פיקודי בלתי ראוי. "נראה כי יש מפקדים שאינם מודעים להשלכות ההרסניות של שיח בוטה ופוגע המתרחש לעיתים קרובות תוך הלבנת פני הפקודים", נכתב בדוח.

נציב קבילות החיילים קובע כי שינויים פנימיים בצבא נתקלו בקשיים בשל כשלים טכניים כמו אי העברת מידע כראוי אל מפקדים. במקרים אחרים השינוי היה מידי ובאופן שאינו הדרגתי בחיילים. "לצערי נתקלתי בלא מעט שינויים שנעשים על ידי מפקדים שלא בסמכות", כותב ממלא מקום נציב קבילות החיילים.

בדוח מובאות דוגמאות לשיח פוגעני של מפקדים כלפי חיילים. באחת מהן, מפקד פנה אל חייליו שחלקם ממוצא אתיופי ואמר: "כל האתיופים תחייכו כדי שיראו אתכם בחושך". לאחר בירור, המפקד הודה שאמר את הדברים וננזף על ידי מפקד הגדוד.

תרגיל פתע מטכ״לי רב זרועי ללחימה ברצועת עזה. דובר צה"ל, אתר רשמי
ירידה בשיח הפוגעני בצה"ל עלייה באלימות מילולית/אתר רשמי, דובר צה"ל

פגיעה בזכויות ת"ש ותשלומים למילואימניקים - הם תחום נוסף שאליו מתייחס נציב קבילות החיילים. בין הדוגמאות שמובאות בדוח לכך הם: אי עמידה במכסה השנתית של 18 ימי חופשה ללוחמים בשירות חובה. זאת בשל שינוי מדיניות ותקלות במערכת כוח האדם.

הדוח מציין לטובה את המשך מגמת השיפור בגדודים המעורבים ובמערך התצפיתניות ואת הירידה המשמעותית בקבילות טבעוניים, אם כי נמשכות הקבילות אודות המענה הניתן ביחידות.

דובר צה"ל: "בשנתיים האחרונות חלו שיפורים רבים בשירות"

בתגובה לדוח, דובר צה"ל מסר כי הוא מברך על הדוח ורואה בו "כלי חשוב ללמידה והיכרות עם נושאים הדורשים בחינה וטיפול, ואמצעי לשפר את המענה הניתן למשרתים בצה"ל". עוד נמסר כי בהתאם להחלטת הרמטכ"ל, מוביל סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, הליך סדור להעמקת הבדיקה וטיפול בפערים שהועלו בדוח.

בנוגע לנושא האלימות המילולית נמסר כי "צה"ל פועל למימוש ייעודו תוך שימת דגש על ראייה שוויונית וממלכתית המושתתת על ערכי כבוד האדם ורוח צה"ל. מפקדי צה"ל אמונים על ביטחונם ושלומם של כלל המשרתים בו. צה"ל רואה בחומרה שימוש באלימות ונוקט יד קשה נגד תופעות מסוג זה".

עוד נמסר כי "צה"ל הוא צבא העם. ייעודו המרכזי הוא הגנה על בטחון מדינת ישראל. אחדות שורות הצבא מודגשת בכל סוגי הפעילויות, ללא הבדל דת, גזע, מין והעדפה מינית. צה"ל פועל למגר מתוכו תופעות המנוגדות לערכיו ופועל ביד קשה כלפי הפועלים באופן שאינו מתיישב עם ערכים אלו".

על מערך המילואים אמרו בדובר צה"ל כי "צה"ל טייב את האמצעים הטכנולוגיים להנגשת המידע וליצירת הקשר עם אנשי מערך המילואים, באופן שיצר שקיפות והבנה לגבי התהליכים בקרב אנשי המילואים. פקודת השירות המשותף מושתתת על תפיסת צבא העם, לפיה משרתים בצה"ל חיילים בני כל המינים, הדתות והעדות, ותרומתם של כולם, גברים כנשים, חיונית להצלחתו של הצבא במילוי משימותיו. מדיניות השירות המשותף קמה מתוך תפיסה ממלכתית, שוויונית וסובלנית, המתבטאת בערכי כבוד האדם ו'רוח צה"ל', והיא נאכפת בקפידה".

סיום תרגיל צבאי נרחב ורב-זרועי לתרגול תרחישי מוכנות בזירה צפונית. דובר צה"ל, אתר רשמי
שינויים פנימיים בצבא נתקלו בקשיים/אתר רשמי, דובר צה"ל

עוד נמסר כי "צה"ל רואה במערך המילואים חשיבות עליונה ופועל רבות להוקרת המערך על העשייה והשותפות המלאה לדרך. בשנים האחרונות, שודרגו המערכות הטכנולוגיות, באופן אשר מנגיש את המידע למשרתי המילואים, על מנת להיטיב את השירות שניתן להם. בעקבות זאת, משרתי המילואים מכירים טוב יותר את זכויותיהם וזוכים לפלטפורמה זמינה ליצירת קשר עם הגורמים הרלוונטיים. כל פנייה נבחנת בקפידה ומקבלת מענה מתאים. צה"ל ימשיך לטפל בכל פניה במקצועיות ובשקידה הנדרשת".

בנוגע לשירותי הרפואה נמסר מדובר צה"ל כי "חיל הרפואה פועל לילות כימים למתן שירותי רפואה איכותיים וזמינים לכלל משרתי צה"ל. כמצוין בדוח, בשנתיים האחרונות חלו שיפורים רבים בשירות, בין השאר בעקבות הכנסת פתרונות טכנולוגיים כגון פורטל 'מקול הלב' באתר צה"ל, שירות זימון תורים במסרונים ועוד, אשר הביאו לשיפור בזמינות התורים ובמענה לחייל. כתוצאה ממאמצים ומשאבים רבים שהושקעו בעניין זה, איוש הרופאים בצה"ל עלה בשנים האחרונות ועומד על למעלה מ- 85%. בתוך כך, עומד איוש הרופאים ביחידות הקצה המבצעי על 100%".

כמו כן, לדברי דובר צה"ל, "נוספו בשנה האחרונה מספר רב של מטפלים ברפואה הראשונית, במגוון של סוגי העסקה (עובדי צה"ל, יועצים ועוד). בנוסף, יצא לפועל פרויקט 'מיקור פנים', במסגרתו הוצבו רופאים במרפאות הראשוניות במסגרת הסכמים עם זכיין. צה"ל ימשיך לפעול על מנת לספק למשרתיו שירות רפואי זמין, מהיר ואיכותי, בין השאר באמצעות המשך איוש כוח אדם איכותי במגוון דרכי תעסוקה וצמצום הליכים בירוקרטיים".

בדובר צה"ל הוסיפו כי "בתחום רפואת החירום הכפיל חיל הרפואה את מספר המטפלים (רופאים ופרמדיקים) ביחידות הקדמיות בשעת חירום ולאחרונה החל תהליך הכנסת אחיות ליחידות הקצה".

בנוגע לחובשים נטען כי "הטענות בעניין זה מוכרות לגורמים הרלוונטיים ונעשים מאמצים להגברת המודעות לחשיבות התיעוד הרפואי בקרב החובשים. במסגרת הכשרת החובשים, מועברים תכנים בנוגע לחשיבות תיעוד המפגשים הרפואיים והטיפול הרפואי שניתן, במערכת הממוחשבת. התכנים המקצועיים הרלוונטיים מועברים בדרכים מגוונות, דוגמת סרטון ייעודי שהופק בנושא. כמו כן, שיפורים במערכת הממוחשבת צפויים לתת מענה נוסף לנושא זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully