וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: צה"ל עוצר אימונים באיו"ש - בגלל סיבות תקציביות

11.8.2019 / 17:42

אחרי שהועברו מיליונים מהתקציב, החליט הרמטכ"ל כוכבי לבטל אימוני אוגדה שתוכננו ביהודה ושומרון. חיילי המילואים בגזרה קיבלו בהפתעה את ההחלטה, שמגיעה ברקע הפיגוע בגוש עציון, ומפקדים חוששים ממשבר במוכנות ללחימה. דובר צה"ל: "רובו המוחלט של גרף האימונים מתקיים"

קרדיט: דובר צה"ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט לבטל אימונים בשל מחסור במשאבים, בעיקר בקרב גדודי המילואים ביהודה ושומרון. זאת, לראשונה מאז הסערה סביב החלטתו של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ לעצור את אימוני היבשה, גם אז מסיבות תקציביות. ההחלטה מגיעה בצל הפיגוע בגוש עציון, בו נרצח דביר שורק בין מגדל עוז לאפרת.

הנושא עלה בהערכת מצב שקיים לאחרונה מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, בנושא משאבי צה"ל והיכולת לקיים את כלל האימונים בגרף המתוכנן לשנת 2019. במהלך הצגת הנתונים הבין סטריק כי לאור החלטות הרמטכ"ל אביב כוכבי, כבר עם כניסתו לתפקיד בינואר 2019, להעביר מיליוני שקלים להשקעה בקטלניות צה"ל לשיטתו - נוצרו פערים במשאבים עבור התמרון והחוד המבצעי.

כמו כן, לא הגיע התקציב שהיה אמור להיכנס ממשרד האוצר כפיצוי על נושאים מגוונים. זאת, על רקע הפעילות המבצעית של צה"ל בגזרות השונות. לצד הפעילות המבצעית הענפה, נוספו אימונים רבים הקשורים לרצועת עזה שלא תוכננו.

הרמטכ"ל, אביב כוכבי בסיום תרגיל צבאי נרחב ורב-זרועי לתרגול תרחישי מוכנות בזירה צפונית. דובר צה"ל, אתר רשמי
הרמטכ"ל כוכבי/אתר רשמי, דובר צה"ל

היו בצה"ל גורמים שקיוו לירידה בשער הדולר או בצריכת הדלק והחשמל. אולם, לאחר שהבינו כי לא יהיו רזרבות, התקבלה החלטה על ביטול אימונים לעוצבת עידן (אוגדה 340) הכפופה לפיקוד המרכז. ההחלטה קיבלה את אישורו של הרמטכ"ל כוכבי.

קצינים בכירים באוגדה 340 סיפרו כי מפקדי גדודים וחיילי מילואים, שמוגדרים כגדודי יהודה ושומרון, קיבלו בהפתעה את הביטול מאחר שכבר קיבלו את צווי המילואים ועמדו בפני גיוס. היו קצינים שמתחו ביקורת חריפה על ההחלטה החד-צדדית, שלטענתם התקבלה מבלי להסביר למפקדים וללוחמים שממלאים תפקידים באזרחות, וחלקם כבר דחו חופשות משפחתיות בקיץ.

החשש הנוסף שהדגישו המפקדים היה שביטול האימונים על רקע המצב הכלכלי, לראשונה זה חמש שנים, מעיד על שבר שעלול ליצור שוב מתיחות בציבור על רמת המוכנות של צה"ל למלחמה. זאת, במיוחד לאור הביקורת החריפה שהשמיע נציב קבילות חיילים לשעבר, אלוף (במיל') יצחק בריק, על מצב יחידות מחסני החירום, על מוכנות כוחות היבשה למלחמה ועוד. לביקורת של קציני המילואים, שלא עודכנו על התהליך, מתווסף המצב הביטחוני הנפיץ ברחבי יהודה ושומרון שהתחדד עם רצח החייל דביר שורק בפיגוע השבוע.

עוד בוואלה!

נשלפו מהמיטות באמצע הלילה: כך נעצרו החשודים ברצח דביר שורק

לכתבה המלאה

בחזרה לימי הסערה

בשנת 2014 ניהל הרמטכ"ל לשעבר קרבות ישירים ועקיפים עם משרד האוצר על גובה תקציב צה"ל. על רקע מצבם של משאבי הצבא, החליט גנץ בצעד קיצוני וחריג מאוד לעצור את אימוני צה"ל, בעיקר ביבשה.

ההחלטה חוללה סערה במערכת הביטחון ואף במערכת הפוליטית, שכן גורמים בכירים טענו אז כי התהליך יכרסם משמעותית באמון הציבור, בניגוד למה שהרמטכ"ל קיווה לו, עד כדי פגיעה ישירה במעמד משרתי הקבע בחברה הישראלית. הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט הצליח לעשות את ההפך מכך, ולנהל מערכת יחסים עם אמון מוחלט מול שר האוצר משה כחלון. בכך הוא הביא לראשונה זה שנים ארוכות תכנית רב-שנתית לצה"ל שתתחיל ותסיים במועדים שאליהם כיוונו מפקדי צה"ל ומשרד הביטחון.

ביקור המפקדים וסריקות לוחמי צה"ל במרחב יהודה ושומרון במסגרת המצוד אחר המחבל שרצח את דביר שורק ליד מגדל עוז. דובר צה"ל
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון/דובר צה"ל

מדובר מצה"ל נמסר בתגובה כי "בעקבות הערכת מצב משאבית, הוחלט על ידי מפקד זרוע היבשה, לבטל מספר מצומצם של אימונים מסוף תוכנית העבודה לשנת 2019. רובו המוחלט של גרף האימונים שתוכנן מתקיים. ראוי לציין כי במהלך שנת עבודה זו, נוספו במסגרת שיפור המוכנות למערכה ברצ"ע אימונים שלא תוכננו בתוכנית העבודה השנתית כמו כן הוקצה סכום כסף נוסף לטובת רכישת יכולות לחימה נוספות ליחידות הקצה. צה"ל ממשיך בהכנת הכוחות לאתגרים השונים בכלל הגזרות".

גורם צבאי הוסיף כי "מפקד זרוע היבשה עתיד להיפגש עם המג"דים שלהם בוטלו האימונים. ביטול האימונים בוצע על פי שיטת הכשירות המבדלת כך שכוחות החוד המבצעי לא ייפגעו".

בעקבות הדברים, ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן פנה לרמטכ"ל בדרישה לעצור את ההחלטה, אותה כינה "הזויה". לדבריו, "יש כנראה גורמים שחושבים שהשלום העולמי הגיע ליהודה ושומרון. פעם אחר פעם מצבת כוח האדם, אימונים, ומרכיבי בטחון ביו"ש מקוצצים. הפיגוע הנורא בו נרצח דביר שורק ערב תשעה באב מצטרף לשורה של פיגועים שהולכים ומתגברים בשנתיים האחרונות ביו"ש ובמקום שנראה תגבור במצבת כוח האדם, השקעה במרכיבי בטחון, אנחנו רואים שיש מי שסבור כנראה שתושבי יו"ש הם סוג ב', ואפשר לתת למחבלים להמשיך לפגע ולקיצוצים להמשיך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully