וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פוגעת בזכויות המיעוט החרדי": ש"ס נגד ביטול ההופעה בעפולה

12.8.2019 / 8:44

ח"כ ארבל וש"ס הגישו עתירה לבית המשפט נגד ההחלטה לבטל את המופע בהפרדה בין גברים לנשים. "אורחות חייו של הציבור החרדי, אמונותיו הדתיות וההלכה המחייבת אותו מונעים ממנו את השתתפותו באירועי תרבות וזמרה לציבור הרחב", נכתב בעתירה

עריכה: תומר לוי

ח"כ משה ארבל ומפלגת ש"ס הגישו הבוקר (שני) עתירה נגד ההחלטה של בית המשפט המחוזי בנצרת לבטל את המופע המוזיקלי בהפרדה בין גברים לנשים שהיה אמור להתקיים בעפולה. ההחלטה שעוררה סערה במערכת הפוליטית ובקרב גורמים בציבור החרדי והדתי עוד רחוקה מסיום.

בעתירה מנהלית שהוגשה לבית המשפט נכתב כי "אורחות חייו של הציבור החרדי, אמונותיו הדתיות וההלכה הדתית המחייבת אותו מונעים ממנו את השתתפותו באירועי תרבות וזמרה המיועדים לציבור הרחב. קיום אירוע תרבות וזמרה בהפרדה הוא האפשרות היחידה של מיעוט זה ליהנות מאירועי תרבות כיתר הציבור".

הזמר החרדי מוטי שטיינמץ. Yossi Goldberger, עיבוד תמונה
ביטל את הופעתו בעקבות ההחלטה. שטיינמץ/עיבוד תמונה, Yossi Goldberger

עוד נטען כי ההחלטה של עיריית עפולה להיענות לעתירה ולהסכים לעמדת שדולת הנשים נגד האירוע הינה החלטה "לא סבירה שפוגעת בצורה לא מידתית בזכויות המיעוט החרדי ודינה להתבטל". עוד כתבו העותרים כי "סוגיה זו של קיום אירועים בהפרדה אינה סוגיה ערכית גרידא כי אם סוגיה הלכתית היורדת לשורש חופש הדת של הציבור המאמין הצורך תרבות כפי אמונתו".

בש"ס הגישו את העתירה לבית המשפט המחוזי אך ישקלו ערעור לבג"ץ, ככל שתדחה.

עוד באותו נושא בוואלה! NEWS

הסערה בעפולה: "לא ייתכן שבארץ הקודש חרדים לא ייהנו מתרבות"

לכתבה המלאה
פארק עפולה. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
פארק עפולה/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

בתוך כך, העיתונות החרדית לא חסכה הבוקר ביקורת חריפה נגד החלטת בית המשפט לאסור את קיום ההופעה בהפרדה. באחד ממאמרי המערכת של "המודיע", עיתון המייצג את רוב סיעת אגודת ישראל בכנסת, נכתב על השופט יונתן אברהם שנתן את ההחלטה כי הוא "שופט מסכן חיים ועלוב נפש".

במאמר נכתב כי "אבל שביום תשעה באב יושב לו שופט מסכן חיים ועלוב נפש לדון בבקשתן של שדולת נשים לאסור על קיום מופע יהודי, בעיר יהודית, בארץ ישראל היהודית, רק בגלל שחלק נכבד מציבור תושבי העיר מבקשים לשמור על גדרי הצניעות - דבר כזה עוד לא קרה".

בעקבות החלטת ביהמ"ש: הזמר ביטל את הופעתו

ההחלטה על ביטול האירוע שהתקבלה אתמול עוררה סערה בציבור הדתי והחרדי. גורמים במגזר, בהם פוליטיקאים במפלגות הימין מתחו ביקורת חריפה נגד החלטת בית המשפט, ואף האשימו את ראש הממשלה בנושא.

הזמר מוטי שטיינמץ, כוכב זמר חסידי במגזר החרדי שהיה אמור להופיע באירוע אף ביטל את השתתפותו עם החלטת בית המשפט, מה שהוביל לביטול ההופעה כולה. הוא התקשה להסתיר את מורת רוחו מהחלטת בית המשפט. "אנו ממתינים להחלטת בג"ץ בנדון ומקווים שההיגיון יגבר", אמר. "לא ייתכן שדווקא בארץ הקודש משפחות מהציבור החרדי לא יוכלו ליהנות מאירועי תרבות, רק בגלל רצונם לשמור על כללי ההלכה".

ח"כ משה ארבל (ש"ס). ישי כהן,
הגיש את העתירה עם ש"ס. ח"כ ארבל/ישי כהן

שטיינמץ הוא אחד משורה ארוכה של זמרים במגזר החרדי שמופיעים בפני גברים בלבד או בהפרדה מלאה. לא פעם הם נאלצים לוותר על אירועים יוקרתיים כדי לעמוד על עקרונותיהם שלא להופיע באירועים מעורבים. בעוד כשבועיים הוא צפוי להופיע במרכז הקונגרסים בחיפה באירוע המסובסד על ידי העירייה - גם הוא לגברים בלבד. עם זאת, על רקע החלטת בית המשפט, לא ברור כעת אם המופע יתקיים במתכונת המתוכננת.

המופע בפארק העירוני בעפולה תוכנן להתקיים בשבוע הבא - והיו אמורים להגיע אליו גם תושבים מיישובים סמוכים. השופט יונתן אברהם קיבל את עתירת שדולת הנשים נגד עיריית עפולה, אסר על קיום המופע בהפרדה, והורה לסדרני העירייה למנוע ולסכל כל ניסיון לבצע אותה ולערב את משטרת ישראל במקרה הצורך. הוא אף חייב את העירייה לשלם את הוצאות המשפט של העותרות בסך 5,000 שקלים.

הזמר החרדי מוטי שטיינמץ. עיבוד תמונה
כרזה על ההופעה המתוכננת בחיפה/עיבוד תמונה

בעקבות הסערה שפרצה, הנהלת בתי המשפט פרסמה הודעת הבהרה חריגה על דעתה של נשיאת העליון אסתר חיות: "קריאת פסק הדין היתה מגלה כי הוא ניתן בהסכמת כל הצדדים לעתירה ובהם עיריית עפולה. זאת מאחר שלא היתה מחלוקת בין הצדדים באשר לאיסור ההפרדה בין גברים לנשים במרחב הציבורי על פי הדין בישראל ועל פי החלטה שקיבלה בנושא זה ממשלת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully