וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים במערכת הבריאות נגד ליצמן: "כמו במשטרים חשוכים"

7.8.2019 / 6:30

גורמים ששוחחו עם וואלה! NEWS תקפו את התנהלות סגן השר, שנמצאה נגדו תשתית ראייתית לעבירות שוחד במסגרת פעילותו במשרד: "מזכיר מדינות עולם שלישי". לשכת ליצמן: "הדברים לא היו ולא נבראו"

צילום: רוני כנפו, עריכה: איתי עמרם

בכיר במערכת הבריאות הציבורית אומר לוואלה! NEWS בעקבות המלצת המשטרה להגיש כתב אישום נגד סגן שר הבריאות יעקב ליצמן כי "אם אכן יוגש כתב אישום וההאשמות יתבררו כנכונות, הרי שמדובר בדבר מאוד חמור ובהתנהלות שאפיינה בעבר משטרים חשוכים שניסו להשתמש במקצוע הפסיכיאטריה לא לשימוש בריאותי אלא לשם מניעים חיצוניים זרים". לטענת הבכיר, "התנהלות כזו שבה פוליטיקאים פונים ומפעילים לחץ על אנשי מקצוע הרפואה הינה התנהגות שכר-מכר ומזכירה מדינות עולם שלישי".

באשר לטענות כי סגן השר פועל ישירות ובאמצעות עוזריו על מנת לקדם את ענייניו ואת טובת אחרים באמצעות המשרד שבראשותו, אמרו כמה גורמים כי ליצמן יודע שאנשי המערכת לא מפקחים באופן ישיר על הרופאים. לדבריהם לשכתו פועלת במחשכים, ואנשיו פונים ישירות לראשי מחלקות ולרופאים "באופן בריוני".

בעקבות ההתפתחות בפרשת מלכה לייפר, הגורם הביע זעזוע מהתערבות אפשרית באבחנה רפואית לטובתה, ואמר כי "אם איש המקצוע משנה את עמדתו בגלל לחץ פוליטי או כסף אז הרי שמכר את נשמת ואת מקצועיותו".

טקס השקת שירותי 'טרם' בנוכחות ליצמן, ביתר עילית 27 בנובמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"מדינות עולם שלישי". ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

על פי המלצת המשטרה, התגבשה תשתית ראייתית להעמדה לדין של ליצמן בגין הדחה בעדות, מרמה והפרת אמונים. סגן השר חשוד שניסה להשפיע על חוות דעת של שני פסיכיאטרים בכירים - יעקב צ'רנס, הפסיכיאטר המחוזי של ירושלים, ולאחר מכן פסיכיאטר נוסף, על מנת שייקבעו בפני בית המשפט כי לייפר אינה כשירה נפשית לעמוד לדין על מעשי פדופיליה שביצעה לכאורה בקטינות.

מומחה מקצועי רם דרג בתחום בריאות הנפש באחד מבתי החולים בישראל אמר לוואלה! NEWS כי התערבותו לכאורה של סגן שר הבריאות בחוות דעת רפואית על מנת להיטיב עם החשודה בפדופיליה היא דבר ש"בל ייעשה, בל יישמע ולא יעלה על הדעת". לדברי המומחה, "אם נעשתה פנייה כזו, זה הזוי. ברור שאין שום סיכוי שרופא יקבל החלטה על סמך התערבות של אדם שהוא לא גורם מקצועי. אין לי ספק שאם יבוא איזשהו גורם ממונה וינסה להתערב בתחום המקצועי שלי... זה אף פעם לא קרה לי בכל שנותיי ובכל בתי החולים שבהם עבדתי".

על פי הנהלים המקובלים במערכת הבריאות, על רופא מומחה הבודק מטופל לגבש בעצמו אבחנה והמלצות להמשך טיפול. במקרה בו עולות בדעתו ספקות, הוא רשאי להתייעץ עם חבריו לתחום ומומחים נוספים. במקרה ולמטופל הערות על האבחון שניתן לו, הוא יכול לערער עליו ולפנות דעת שנייה אצל מומחה אחר. "לא מקובל שגורם שאיננו איש שמומחיותו בתחום הרפואי הספציפי מביע את דעתו או מנסה להשפיע על ההחלטה המקצועית של הגורם המקצועי", הסביר המומחה. "בתחום בריאות הנפש, התחום שלנו קצת פחות מגובה במעבדה או בצילומים כמו בתחומים האחרים, ואצלנו עובדים בצוות רב-מקצועי. כלומר - לא רק פסיכיאטר שמדבר עם החולה ויש לו אבחנה".

עוד בוואלה!

גאווה ישראלית: הלוויין עמוס 17 שוגר הלילה בהצלחה לחלל

לכתבה המלאה
החשודה בעבירות מין בקטינות באוסטרליה. אוליבייה פיטוסי, הארץ, אתר רשמי
"אם נעשתה פנייה כזו, זה הזוי". לייפר/אתר רשמי, אוליבייה פיטוסי, הארץ

"אם קשה למומחה לקבוע אבחנה, אנחנו עושים הסתכלות", המשיך המומחה. "אדם מתאשפז במחלקה לצורך הסתכלות שנמשכת שבוע ימים, ומסביבו כל אנשי המקצוע של המחלקה. בסופו של תהליך מקיימים דיון ומגבשים אבחנה. לתוך כל התמונה הזו אין היגיון שייכנס מישהו שאין לו חלק בדבר הזה - כמו שלמנקה או לסניטר אין זכות להביע דעה לצורך גיבוש ההחלטה, כך גם לסגן השר. אם זה נכון, אם גורם ניהולי בכיר מתערב בתחומים שאינם עניינו, זה חמור ביותר", חרץ. "זה בל ייעשה, בל יישמע ולא יעלה על הדעת".

"ד"ר קובי צ'רנס הוא איש מקצוע ראוי ורציני", אמר המומחה, מהיכרותו עם הפסיכיאטר המחוזי. "הוא איש רציני ומבין עניין שמבין את התחום והתמקצע בו. ד"ר גדי לובין (שהתבקש לתת חוות דעת שנייה וקבע כי לייפר כשירה לעמוד לדין - ב"א) הוא איש עם יושר שאין גבוה ממנו. יושרה מלאה, איש מקצועי ביותר, ואני מוריד את הכובע בפניו. אני בטוח לחלוטין שכל אחד מהם קיבל את החלטתו, למרות הלחץ ובלי קשר ללחץ. בברנז'ה הפסיכיאטרית אנחנו לא נפגשים לרכל על כוס קפה, אבל כשדיברתי עם קולגות כולם היו די מזועזעים מהאפשרות שהדבר הזה התרחש. ידוע שלסגן השר יש כל מיני עוזרים שעושים כל מיני דברים".

"האשמות שווא"

מלשכתו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נמסר: "מדובר בהאשמות שווא שאין בהן כל בסיס עובדתי. הדברים המפורטים בידיעה לא היו ולא נבראו, ופרסומם בייחוד באנונימיות ללא מקור עובדתי מהווה עילה לתביעה. סגן שר הבריאות וצוות לשכת השר פועלים בתחומי הבריאות הרגישים במקצועיות, בשקיפות כחוק. מעולם לא התערב ליצמן בעמדת גורמי המקצוע, ומדיניות זו נשמרה בקפדנות תוך עמידה בדרישות החוק. יש לדחות ניסיונות גורמים אנונימיים להטיל דופי בפעילות ליצמן למען אזרחי ישראל ללא כל בסיס עובדתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully