וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנטגון: אחרי הפרישה מההסכם עם רוסיה - נפתח טילים חדשים

על רקע החשש ממרוץ חימוש חדש, הודיעה ארה"ב כי משרד ההגנה יפתח טילים חדשים שנאסרו במסגרת האמנה להגבלת פיתוח טילים גרעיניים, וזאת "כתגובה זהירה לרוסיה" שלטענתה הפרה את ההסכם. בשבועות הקרובים מתכננת וושינגטון לבצע שיגור של טיל חדש לטווח בינוני

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם רוסיה - עדכונים אחרונים:

  • ארה"ב הודיעה כי תפתח טילים חדשים אחרי הפרישה מאמנת INF
  • הפנטגון: פיתוח הטילים - תגובה לפעולות רוסיה והגדלת אפשרויות התקיפה
  • דיווח: בשבועות הקרובים תבצע ארה"ב ניסוי בטיל לטווח בינוני באירופה
  • נאט"ו: שואפים להימנע ממרוץ חימוש חדש

ארצות הברית הודיעה אמש (שישי) כי היא תפתח טילים חדשים אחרי פרישתה מהאמנה הגרעינית שנחתמה עם רוסיה. דובר הפנטגון ג'ונתן הופמן הכריז כי משרד ההגנה יפתח את טילי הקרקע החדשים, שבעבר נאסרו במסגרת האמנה, כ"תגובה זהירה לפעולותיה של רוסיה וכחלק מהגדלת אפשרויות התקיפה של הכוחות המשותפים".

פרישתה של ארצות הברית מההסכם מגיעה עם סיומו של האולטימטום בן חצי השנה שניתן למוסקבה כדי להפסיק את הפרותיה. ארצות הברית בדקה את האופציה לפתח טיל כזה עוד מהכרזתה על האולטימטום בחודש פברואר 2019. על פי הדיווחים, היא שקלה להציב אותה באירופה, אך עד כה אף מדינה לא הסכימה לארח את הפיתוח.

ברקע דיווחים אלה, מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג שלל את האפשרות של הצבת נשק גרעיני באזור. בהצהרה שמסר אתמול הוא הבהיר כי הברית הטרנס-אטנלטית תשאף להימנע ממרוץ חימוש חדש. עם זאת, הוא הצטרף לטענותיה של ארצות הברית בכך שהאשים את רוסיה בהפרת ההסכם ובאחריות לקריסתו.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
טראמפ ופוטין/רויטרס

וושינגטון, המגובה על ידי נאט"ו, מאשימה את מוסקבה בהפרת ההסכם מ-1987, שנועד להגביל את פיתוחם של טילים גרעיניים לטווח בינוני. לטענתה, רוסיה מפתחת מערכות שיגור טילים קרקעיות, אך בקרמלין מכחישים זאת.

המהלך מגביר את החשש מפני מרוץ חימוש חדש בין המעצמות. בהתאם לאמנה, משרד ההגנה לא החל באופן רשמי בפיתוח התכנית, אך עבד על פיתוח טיל שיוט ומשגר נייד במשך זמן מה. מוקדם יותר דווח ב-CNN מפי גורם ביטחוני אנונימי כי בשבועות הקרובים ארצות הברית תבחן טיל חדש לטווח בינוני, שלא תואם את המגבלות שנקבעו בהסכם.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו מסר בהצהרה רשמית כי "רוסיה היא האחראית היחידה למותו של ההסכם. בתמיכתן המלאה של בעלת ברית נאט"ו, ארצות הברית קבעה כי רוסיה היא הגורם המרכזי בהפרת האמנה, ובכך היא משעה את התחייבויותינו על פי האמנה".

למרות זאת, ארצות הברית רואה גם צדדים חיוביים ביציאה מהאמנה שבעיניה הייתה לא הוגנת משום שרוסיה לא מילאה אותה, בעוד שסין ניצלה את העובדה שהיא לא חלק ממנה כדי לפתח מערכות כאלו. במקביל, משרד החוץ של רוסיה אישר כי ההסכם לפירוק הנשק הגרעיני "מת באופן רשמי".

עוד בוואלה!

לרדת מהעץ או להתנגש: ארה"ב ואיראן נותרו ללא מהלכים בקנה

לכתבה המלאה
טיול שיוט חדש שהציגה רוסיה, 23 בינואר 2019. רויטרס
בארה"ב ובנאט"ו מאשימים את רוסיה בהפרת ההסכם. טיל שיוט שהציגה מוסקבה השנה/רויטרס

מוסקבה מסרה לוושינגטון כי ההחלטה לפרוש מההסכם חותרת תחת הביטחון העולמי ופוגעת בגורם מפתח בבקרת הנשק הבינלאומית. הנשיא ולדימיר פוטין אמר כי רוסיה אינה רוצה מרוץ חימוש והבטיח שהוא לא יפרוס טילים אלא אם ארצות הברית תעשה זאת לפניו. על כל פנים, אם וושינגטון אכן תעשה זאת, לדבריו, הוא ייאלץ לפרוס טילים גרעיניים על ספינות או צוללות ליד המים הטריטוריאליים של ארצות הברית.

חרף הדברים, טראמפ אמר כי הוא רוצה להגיע להסכם גרעין חדש שעליו יחתמו סין ורוסיה. הוא הוסיף כי הוא דיבר עם שתי המדינות על הרעיון, וששתיהן היו "מאוד מאוד נרגשות". בתגובה לשאלות כיצד יימנע ממרוץ נשק גרעיני בעקבות נפילתה של אמנת INF, אמר טראמפ כי הממשל שלו דיבר עם רוסיה "על הסכם גרעיני, הם ייפטרו מקצת, ואנחנו נפטר מקצת".

עוד אמר הנשיא כי "בהחלט נצטרך לכלול את סין בשלב מסוים", וכי הסכם כזה יהיה "דבר נהדר לעולם" וכי הוא מאמין שזה יקרה. "סין הייתה מאוד מאוד נרגשת מהדיבורים על זה וכך גם רוסיה. לכן אני חושב שתהיה לנו עסקה בשלב מסוים", אמר לכתבים בבית הלבן.

אמנת ה-INF נחתמה בין ממשלו של הנשיא רונלד רייגן לבין מנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב להגבלת פיתוח טילים לטווח בין 500 ל-5,000 ק"מ. הטילים, מסוג "נובטור" 9M729, יאפשרו לה לתקוף באירופה באמצעות נשק גרעיני בתוך זמן קצר. גורמים בכירים בממשל שדיברו בעילום שם אמרו כי מוסקבה פרסה טילים ברחבי רוסיה, לרבות במערבה, "עם היכולת לתקוף יעדים אירופיים קריטיים".

בחודש שעבר הזהיר מזכ"ל נאט"ו כי "אמנת ה-INF הייתה אבן פינה בבקרת הנשק במשך עשורים ארוכים, ועכשיו אנו חוזים במותה. עלינו להתכונן לעולם ללא אמנת ה-INF ועם טילים רוסיים נוספים". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הזהיר כי "מחסום יקר מפז מפני מלחמה גרעינית אובד. זה צפוי להגביר, ולא להפחית, את איום הטילים הבליסטיים". הוא קרא לכל הצדדים "לחפש הסכם על דרך משותפת עבור בקרת הנשק הבינלאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully