וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש ממרוץ חימוש חדש: ארה"ב פרשה רשמית מהסכם גרעין עם רוסיה

האולטימטום בן חצי השנה שהציבה וושינגטון למוסקבה תם, והאמנה שנחתמה בסוף המלחמה הקרה והגבילה פיתוח טילים גרעיניים לטווח בינוני הגיעה לקצה. ממשל טראמפ האשים את מוסקבה בהפרתו, אך בקרמלין מכחישים

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ארצות הברית פרשה היום (שישי) באופן רשמי מאמנה גרעינית שנחתמה עם רוסיה, בתום אולטימטום של חצי שנה שניתן למוסקבה כדי להפסיק את הפרותיה. המהלך מגביר את החשש מפני מרוץ חימוש חדש בין המעצמות. וושינגטון, המגובה על ידי נאט"ו, מאשימה במוסקבה בהפרת ההסכם מ-1987, שנועד להגביל את פיתוחם של טילים גרעיניים לטווח בינוני, אך בקרמלין מכחישים זאת.

בדרך למרוץ חימוש גרעיני חדש: טילי המריבה של ארה"ב ורוסיה

ארצות הברית מאמינה כי רוסיה מפתחת מערכות שיגור טילים קרקעיות. זאת בניגוד לאמנת ה-INF שנחתמה בין ממשלו של הנשיא רונלד רייגן לבין מנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב להגבלת פיתוח טילים לטווח בין 500 ל-5,000 ק"מ. הטילים, מסוג "נובטור" 9M729, יאפשרו לה לתקוף באירופה באמצעות נשק גרעיני בתוך זמן קצר, אולם מוסקבה מתעקשת כי היא אינה מפרה את האמנה אם כי היא מספקת מעט מאוד מידע לגבי הטילים החדשים.

בעקבות ביטול ההסכם, מתכננת ארצות הברית לערוך שיגור בטיל חדש לטווח בינוני בשבועות הקרובים. "רוסיה היא האחראית היחידה למותו של ההסכם", אמר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בהצהרה רשמית שפרסם היום. הוא הוסיף כי "בתמיכתן המלאה של בעלת ברית נאט"ו, ארצות הברית קבעה כי רוסיה היא הגורם המרכזי בהפרת האמנה, ובכך היא משעה את התחייבויותינו על פי האמנה". למרות זאת, ארצות הברית רואה גם צדדים חיוביים ביציאה מהאמנה שבעיניה הייתה לא הוגנת משום שרוסיה לא מילאה אותה, בעוד שסין ניצלה את העובדה שהיא לא חלק ממנה כדי לפתח מערכות כאלו. במקביל,

משרד החוץ של רוסיה אישר מוקדם יותר כי ההסכם לפירוק הנשק הגרעיני "מת באופן רשמי".

טיול שיוט חדש שהציגה רוסיה, 23 בינואר 2019. רויטרס
באירופה חוששים לשאת במחיר. טילי המריבה/רויטרס

גורמים בכירים בממשל שדיברו בעילום שם אמרו כי מוסקבה פרסה טילים ברחבי רוסיה, לרבות במערבה, "עם היכולת לתקוף יעדים אירופיים קריטיים", כדוגמה להפרה של ההסכם. בקרמלין מכחישים את ההאשמות, ואומרים כי הטווח שלהם מחריג אותם מההסכם. כמו כן, הרוסים דוחים גם את הדרישה האמריקנית להשמיד טיל מסוג מסוים.

מוסקבה מסרה לוושינגטון כי החלטה לפרוש מההסכם חותרת תחת הביטחון העולמי ופוגעת בגורם מפתח בבקרת הנשק הבינלאומית. הנשיא ולדימיר פוטין אמר כי רוסיה אינה רוצה מרוץ חימוש והבטיח שהוא לא יפרוס טילים אלא אם ארצות הברית תעשה זאת לפניו. על כל פנים, אם וושינגטון אכן תעשה זאת, לדבריו, הוא ייאלץ לפרוס טילים גרעיניים על ספינות או צוללות ליד המים הטריטוריאליים של ארצות הברית.

רוסיה אמרה כי הציעה מורטוריום לארצות הברית ולמדינות נוספות בברית נאט"ו, במסגרתו יוכלו אף הן לפרוס טילים גרעיניים בעלי טווח קצר ובינוני באירופה. המזכיר הכללי של נאט"ו, הגנרל ג'נס סטולטנברג, דחה את ההצעה הרוסית, ואמר כי ההצעה "אינה אמינה" משום שמוסקבה כבר פרסה טילים בלתי חוקייים. "אין טילים אמריקניים חדשים, לא טילים חדשים של נאט"ו באירופה - אבל יש עוד ועוד טילים רוסיים חדשים", אמר.

"מחסום יקר מפז בפני מלחמה גרעינית"

ההסכם נחתם ב-1987, בשלהי המלחמה הקרה, והגביל את שתי המעצמות מפני פיתוח טילים המסוגלים לפגוע באירופה או באלסקה. ב-2017 חגגו הצדדים 30 שנה לחתימתו בז'נבה, אך באותה שנה מחלקת המדינה דיווחה כי מוסקבה מפרה את ההסכם. ב-2014 האשים הנשיא דאז ברק אובמה את רוסיה בהפרת ההסכם אחרי שהיא שיגרה טיל שיוט במסגרת ניסוי. הוא בחר שלא לפרוש מה-INF, בעקבות לחץ ממנהיגי אירופה, שהזהירו כי צעד כזה יוביל לחידוש מרוץ החימוש.

בפברואר הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי וושינגטון תפרוש מהאמנה, אם רוסיה לא תציית לה עד 2 באוגוסט. מיד לאחר מכן הודיע מקבילו ולדימיר פוטין על השעיית מחויבויותיה של מוסקבה להסכם במה שמעורר דאגה רבה באירופה שעלולה לשלם את המחיר בכל מקרה של עימות.

"מחסום יקר מפז מפני מלחמה גרעינית אובד", הזהיר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. "זה צפוי להגביר, ולא להפחית, את איום הטילים הבליסטיים". הוא קרא לכל הצדדים "לחפש הסכם על דרך משותפת עבור בקרת הנשק הבינלאומית".

מומחים חוששים כי למרוץ החימוש תיכנס עכשיו גם סין, שמצויה בעצמה במשבר מול ארצות הברית סביב שורת נושאים. "אנחנו נראה עכשיו פיתוח ופריסה של כלי נשק חדשים", אמר פבל פלגנהאור, מומחה צבאי רוסי, לסוכנות הידיעות הצרפתית. "רוסיה כבר מוכנה".

בחודש שעבר אמר סטולטנברג לרשת BBC כי הטילים הרוסיים החדשים - שלדבריו מהווים "הפרה ברורה של האמנה" - מסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים, ניידים וקשים מאוד לאיתור. הוא התריע כי הם מסוגלים לפגוע בערי אירופה בתוך דקות אחדות. "זה חמור", הוא אמר. "אמנת ה-INF הייתה אבן פינה בבקרת הנשק במשך עשורים ארוכים, ועכשיו אנו חוזים במותה".

הוא הדגיש כי "עלינו להתכונן לעולם ללא אמנת ה-INF ועם טילים רוסיים נוספים". סטולטנברג ציין כי ההחלטה של נאט"ו על דרך התגובה תגיע אחרי פקיעת האולטימטום. הוא הדגיש כי לברית אין תכנית לפרוס טילים גרעיניים יבשתיים משלה על אדמת אירופה, אלא מערכות הגנה אוויריות קונבנציונליות, קיום תרגילים צבאיים ויוזמות חדשות לבקרת נשק.

פגישת טראמפ ופוטין בG-20 ביפן. רויטרס
בחזרה לימי המלחמה הקרה. טראמפ ופוטין בפסגת G20/רויטרס

מותה של האמנה, הסכם פירוק הנשק היחיד אי-פעם שהשמיד סוג שלם של נשק גרעיני, היא מכה משמעותית לתומכי בקרת הנשק. ההסכם הבא שעל הפרק הוא החשוב ביותר שנחתם בתקופת המלחמה הקרה - New Start - שמגביל את ייצור כלי הנשק הגרעיניים לטווח ארוך. תוקפו יפוג בפברואר 2021, ולא ברור אם יוארך. טראמפ לא התחייב להאריך או להחליף את ההסכם, האחרון שנותר בתוקף בין רוסיה לבין ארצות הברית בנוגע להגבלת הנשק הגרעיני. הוא כינה אותו "עוד הסכם רע" של ממשל אובמה.

(עדכון ראשון: 9:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully