וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה ראשונה לג'ונסון: איבד מושב בפרלמנט לטובת תומכי האיחוד

הרוב של השמרנים הצטמק למושב אחד בלבד, אחרי שהליברלים-דמוקרטים ניצחו בבחירות מיוחדות במחוז בוויילס שתמך ב-2016 בברקזיט. ראש ממשלת בריטניה החדש יתקשה לממש את הבטחתו לעזוב את האיחוד ב-31 באוקטובר עם הסכם או בלעדיו, לאור התנגדות חלק מחברי מפלגתו שלו

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

מפלגת הליברלים-דמוקרטים הפרו-אירופית לקחה מהשמרנים מושב בבפרלמנט של בריטניה, והותירה את ראש הממשלה החדש בוריס ג'ונסון עם רוב של מחוקק אחד בלבד. זאת בזמן שהוא מבטיח לפרוש מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר, עם הסכם או בלעדיו. ממשלתו נדרשת להסתמך על מפלגה צפון אירית קטנה כדי להעביר חקיקה, והמורדים בשורות המפלגה השמרנית יוכלו די בקלות להפיל את המהלך של ג'ונסון, שמפחיד רבים בממלכה.

הליברלים-דמוקרטים, שרוצים לקיים משאל עם שני על החברות באיחוד, ניצחו את המושב במחוז ברקון ורדנורשיר שבוויילס, עם רוב של 1,425 קולות, ועתה יש להם 13 מושבים בפרלמנט. "הרוב המתכווץ של בוריס ג'ונסון מבהיר שאין לו מנדט לרסק אותנו אל מחוץ לאיחוד האירופי", אמרה מנהיגת המפלגה, ג'ו סווינסון. רוב קטן מהמצביעים באזור תמך בעזיבת האיחוד ב-2016 וסווינסון אמרה כי התוצאות מראות שמפלגתה יכולה לנצח באזורים שתמכו בברקזיט.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ב-31 ביולי 2019 בלונדון. רויטרס
מבטיח לפרוש עם הסכם או בלעדיו. ג'ונסון/רויטרס

בווילס, ובאזור ברקון בפרט, יש יותר כבשים מבני אדם, והחשש מתעריפים גבוהים של האיחוד האירופי על יצוא בשר כבש במקרה של פרישה ללא הסכם עורר דאגה רבה בקרב החקלאים.

הבחירות התקיימו אחרי שחבר הפרלמנט השמרני כריס דייוויס הודח בעצומת בוחרים בעקבות הרשעתו בזיוף הוצאות והתמודד שוב. הוא סיים במקום השני, עם 12,401 קולות, לעומת מועמדת הליברלים-דמוקרטים, ג'יין דודס, שגרפה 13,826. אל המקום השלישי הגיעה מפלגת ברקזיט, עם 3,331 קולות, מה שיכול להוביל לשיתוף פעולה עתידי בבחירות כלליות בינה לבין השמרנים. המפלגה, בהנהגת אחד ממנהיגי המחנה, נייג'ל פראג', הוקמה רק באפריל וזכה ברוב הקולות בבחירות לפרלמנט האירופי במאי בזכות הזעם של חלקים גדולים בציבור על חוסר יכולתה של הממשלה לצאת מהאיחוד.

הלייבור גם הם ספגו מפלה, כשסיימו במקום הרביעי בלבד עם 1,680 קולות וירידה של 12% בהשוואה לבחירות הקודמות ב-2017. הליברלים-דמוקרטים החזיקו במושב זה מ-1997 ועד 2015, עד שדייוויס ניצח בו.

מנהיגת מפלגת הליברל-דמוקרטים בבריטניה ג'ו סווינסון אחרי ניצחונה ב-22 ביולי 2019. רויטרס
"אין לג'ונסון מנדט לרסק אותנו אל מחוץ לאיחוד האירופי". מנהיגת הליברל-דמוקרטים, ג'ו סווינסון/רויטרס

ג'ונסון, שנכנס לתפקיד בחודש שעבר במקומה של תרזה מיי, אמר כי הוא לא מתכנן להקדים את הבחירות לפני השלמת עזיבת האיחוד, אולם הוא עשוי להיאלץ לעשות זאת אם חברי הפרלמנט יפילו את הממשלה בהצבעת אי-אמון על מנת לעצור את האפשרות לפרישה ללא הסכם. כמה מחוקקים שמרנים רמזו כי הם יהיו מוכנים לעשות זאת. יו"ר המפלגה, ג'יימס קלברלי, אמר כי על המחוקקים לתמוך בג'ונסון.

מפלגות אחרות שתומכות בהישארות באיחוד האירופי, כמו הירוקים והמפלגה הלאומנית של ווילס, הסכימו שלא להציב מועמד משלהן בבחירות ברקון כדי להגדיל את הסיכויים של הליברלים-דמוקרטים. סווינסון אמרה כי המפלגות יפעלו באופן דומה בבחירות עתידיות לפרלמנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully