וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 400 אזרחים הרוגים: רוסיה וסוריה נוצרות את האש באידליב

2.8.2019 / 19:00

יממה חלפה במעוז המורדים בצפון-מערב המדינה מבלי שנרשמו התקפות אוויריות, אחרי שלושה חודשי לחימה שבהם 400 אלף בני אדם נעקרו מבתיהם. אחרי סדרת ניסיונות כושלים להפסקת אש, הכוחות הלוחמים הסכימו להניח את נשקם - אך איימו להגיב אם משטר אסד יפר את ההסכם

צילום: רויטרס. עריכה: ליר שפיגלר

אחרי שמשטרו של בשאר אסד הסכים להפסקת אש עם המורדים, בסוריה מעידים היום (שישי) על ירידה בהיקף האלימות באחד ממעוזי הכוחות שבצפון-מערב המדינה. לדברי הארגון הסורי לזכויות אדם, לא בוצעו במהלך היום תקיפות אוויריות, אם כי נרשמו חילופי אש והפגזות בין הצדדים. זאת, לאחר שלושה חודשי לחימה שבמהלכם נהרגו מאות בני אדם ולא הושגו שינויים טריטוריאליים משמעותיים.

על פי נתוני האו"ם, מאז תחילת ההסלמה בחודש אפריל נהרגו 400 אזרחים ויותר מ-440 אלף בני אדם נעקרו מבתיהם. זהו אחד מהאזורים המשמעותיים האחרונים שנותרו בשליטת המורדים, שספגו תבוסה אחר תבוסה ברחבי המדינה מול אסד ובעלות בריתו, רוסיה ואיראן.

התקשורת הרשמית במדינה דיווחה קודם לכן שהפסקת האש תיכנס לתוקפה בחמישי בלילה אם הכוחות ימלאו את העסקה שנחתמה בין רוסיה וטורקיה ליצירת אזור חיץ מפורז. האופוזיציה, הנתמכת על ידי אנקרה, משתתפת בשיחות המתקיימות בקזחסטן והסכימה להפסקת הלחימה ש"עליה להבטיח את ביטחונם של האזרחים". היא שמרה לעצמה את הזכות להגיב ל"הפרות מצד משטר אסד ולוחמיו".

חברי הקסדות הלבנות משתמשים במסור בהריסות אחרי הפצצות אוויריות במחוז אידליב שבסוריה ב-16 ביולי 2019. רויטרס
אנשי הקסדות הלבנות מחלצים פצועים באידליב, יולי/רויטרס

אף שפלגי המורדים הנתמכים על ידי טורקיה פועלים במחוז אידליב שבצפון-מערב המדינה, הכוח המשמעותי באזור הוא תחריר א-שאם, קואליציית ארגוני ג'יהאד בהנהגת ג'בהת א-נוסרה לשעבר. בהצהרה שנמסרה ביום שישי טען הארגון הסוני שהצהרת דמשק על הפסקת האש מוכיחה את כישלון "המבצע הצבאי הנפשע של המשטר נגד הצפון המשוחרר". בתחריר א-שאם לא דחו את הפסקת האש, אך הזהירו כי כל תקיפה מהצד השני תבטל אותה ותגורר פעולת תגמול.

סוכנות הידיעות הרוסית RIA ציטטה את דבריו של גורם רשמי משרד החוץ הקזחי, שלדבריו בהסכם לא נכללים הג'יהאדיסטים שעשויים לא לשמור עליו. מפקד ארגון המורדים ג'איש אל-עיזה, קולונל מוסטפא באקור, דיווח כי "אין תקיפות אוויריות אבל המטוסים לא מפסיקים לטוס מעלינו. אין שום ניסיון להתקדם מאף אחד מהצדדים".

טורקיה מסרה שהיא עוקבת אחר הנעשה. דובר משרד החוץ, חמי אקסוי, אמר כי "בכל שיחה שנערכת ברוסיה, אנחנו אומרים להם שהמשטר הסורי צריך להפסיק את מתקפותיו. אבל המצב ברור".

עוד בוואלה!

לרדת מהעץ או להתנגש: ארה"ב ואיראן נותרו ללא מהלכים בקנה

לכתבה המלאה
תמונתו של נשיא סוריה בשאר אסד על גבי הריסות בסוריה - 15 מרץ 2019. רויטרס
טוען כי משטרו מגיב להתקפות המורדים. תמונתו של אסד על גבי הריסות בסוריה/רויטרס

במסגרת ההסכם שלה עם מוסקבה, כוחותיה של אנקרה מוצבים ב-12 עמדות צבאיות על אדמת אידליב. סדרת הסכמי הפסקת אש נכשלו בעבר בניסיון לעצור את הלחימה והמאמצים של רוסיה וטורקיה לא הצליחו להביא לסיום הסכסוך בן שמונה השנים. "אנחנו מקווים לראות את הפסקת האש מתשקפת בשטח, מאחר שנרצחו יותר מדי אזרחים", אמרה ג'ניפר פנטון, דוברת שליח האו"ם לסוריה.

סוכנות הידיעות הסורית סאנ"א דיווחה שמורדים ירו טילים ופגעו בכפר בשטח שנמצא בשליטת הממשלה. אדם אחד נהרג ושלושה נוספים נפצעו. במתקפה האחרונה, משטר אסד טען שהוא מגיב לתקיפות מצד המורדים, ולא הצליח להשתלט על שטחים משמעותיים. הלחימה השפיעה על מניין ההרוגים בשני הצדדים: לטענת הארגון הסורי לזכויות אדם, כל אחד מהם איבד כאלף לוחמים.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר אתמול שהאו"ם יחקור את המתקפות על המתקנים הנתמכים על ידי הארגון ואתרים הומניטריים אחרים. זאת, לאחר החלטה שהתקבלה ברוב של שני שלישים מהחברות במועצת הביטחון. ההצבעה התקיימה אחרי שבריטניה, צרפת, ארצות הברית, בלגיה, פרו, פולין, כוויית, הרפובליקה הדומניקנית ואינדונזיה הגישו עתירה דיפלומטית רשמית נגד אי חקירת מתקפות שבוצעו ב-14 מקומות שונים בסוריה.

אופנוע שרוף אחרי ההפצצות אוויריות במחוז אידליב שבסוריה ב-16 ביולי 2019. רויטרס
אופנוע שרוף אחרי ההפצצות אוויריות במחוז אידליב שבסוריה, יולי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully