וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורי הילדה בת ה-12 שמתה בניסוי רפואי: "ההחלטה לא לחקור שגויה"

17.7.2019 / 22:32

אחרי החלטת הפרקליטות שלא לפתוח בחקירת מותה של שיר כהן בניסוי רפואי באיכילוב, שנחשפה בוואלה! NEWS, הביעו הוריה אכזבה וביקשו מפרקליט המדינה לשקול אותה בשנית. הרופאה שהגישה את התלונה: "החלטת פרקליט המדינה תקבור את האמת"

שיר כהן, בת 12 שמתה בבית חולים איכילוב בעקבות ניסוי רפואי, תמונות באדיבות המשפחה. -, אתר רשמי
"הילדה שלהם כבר לא איתנו, אבל הם מבקשים למנוע את הישנות המקרים האלה". שיר כהן/אתר רשמי, -

הוריה של שיר כהן, בת ה-12 שמצאה את מותה בניסוי רפואי באיכילוב, מביעים היום (רביעי) תרעומת על החלטת פרקליט המדינה שלא לפתוח בחקירה פלילית בפרשה. "הם היו מאוד מאוכזבים לשמוע על ההחלטה", אמר עורך דינם, עו"ד מוטי קראוס. "והם סבורים שההחלטה שגויה מיסודה. הילדה שלהם כבר לא איתנו, אבל הם מבקשים למנוע את הישנות המקרים האלה אצל אנשים אחרים, במיוחד כאשר מדובר בניסויים בגופם של קטינים. לכן, לאחר שיקבלו לידיהם החלטה כתובה ומנומקת, הם ישקלו להגיש בקשה לעיון מחדש, והם שומרים לעצמם את הזכות לנקוט בכל האפשרויות העומדות לרשותם".

ההורים התייחסו גם לנימוק ההחלטה, כפי שפורסמו אמש בוואלה!NEWS. "הנימוק הוא שלאור הזמן שחלף אי אפשר יהיה לקבוע בוודאות שיש קשר בין הניסוי לבין המוות", אמר עו"ד קראוס. "ראשית, יש פה עבירות ומחדלים לכאורה שלא מתבטאים רק בשאלה אם היא מתה כתוצאה מהניסוי או לא. למשל, אין מחלוקת שלא ניתנה הסכמה מדעת לא של המנוחה ולא של הוריה לניסוי. לא הוסברו להם הסיכונים ותופעות הלוואי, ולכן במיוחד שמדובר בקטינים, זו ממש תקיפה. יש פה לא מעט עבירות לכאורה - מה שבהחלט מצדיק לכל הפחות חקירה משטרתית ממצה, שרק לאחריה אפשר יהיה להחליט אם יש מקום לכתב אישום או לא".

מגדל אשפוז ע"ש תד אריסון, מרכז רפואי סוראסקי, בי"ח איכילוב, תל אביב. ראובן קסטרו
"יש פה לא מעט עבירות לכאורה – מה שבהחלט מצדיק לכל הפחות חקירה". בית החולים איכילוב/ראובן קסטרו

גם היום, לדברי ההורים, הם עדיין מתקשים לקבל תשובות מבית החולים. "ניסיונות הטיוח וההסתרה של איכילוב ושל הרופאים המעורבים נמשכים גם עד עצם היום הזה", אמר קראוס. "אני פניתי אליהם בשם ההורים כבר לפני למעלה משלושה חודשים, כדי לקבל את כל החומר שקשור לניסוי, לרבות טפסים שההורים או הילדה חתמו, או היו אמורים לחתום עליהם. משך למעלה משלושה חודשים הם נמנעים מלהעביר לנו את זה בטענות שונות. זה מצטרף להתנהלות שלהם לכל אורך הדרך".

החלטתו של פרקליט המדינה שי ניצן התקבלה חרף המלצתו של נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, שבחודש ינואר קרא לחקור בכירים באיכילוב ובמשרד הבריאות. הניסוי המדובר נועד לבדוק יעילות של תכשיר בשם 5ALA, ואחת המשתתפות בו הייתה כהן, שחלתה בסרטן מוח גרורתי. היא מתה כחודש לאחר שקיבלה את התכשיר, ובמהלך אותו חודש סבלה מתופעות לוואי חמורות, שהיו מוכרות כתופעות לוואי שלו.

לוואלה! NEWS נודע כי במוקד החלטת פרקליט המדינה עמדה העובדה שבגופתה של כהן לא בוצעה נתיחה, וכן הזמן הרב שחלף מאז המקרה. השילוב של שני הגורמים האלה הוביל להערכה כי גם אם תתבצע חקירה, לא ניתן יהיה לשלול לחלוטין את האפשרות שמותה של כהן לא נבע מהניסוי, ולכן לא סביר שיוגש כתב אישום. גם העובדה שמבקרת משרד הבריאות לא ציינה כי המקרה מעלה חשד לפלילים, שיחקה תפקידה בהכרעה.

שיר כהן, בת 12 שמתה בבית חולים איכילוב בעקבות ניסוי רפואי, תמונות באדיבות המשפחה. -, אתר רשמי
מתה כחודש לאחר שקיבלה את התכשיר בניסוי. שיר כהן/אתר רשמי, -

מתברר כי ההחלטה שלא לפתוח בחקירה התקבלה כבר לפני כחודש. ד"ר ליאנה עדני בני, רופאה במחלקה בה נערך הניסוי, שתלונותיה הם שהובילו לבדיקת המקרה, כתבה בעקבות ההחלטה מכתב לשי ניצן. לדברי ד"ר עדני בני, קיים חשש כי "החלטת פרקליט המדינה, בכל הכבוד, תאפשר 'לקבור את האמת' בנושא רגיש וטעון של 'שקרים כתובים' בניסויים בבני אדם, ובייחוד בילדים". לדבריה, "סיבת הפניה היא אי השלמה של הח"מ עם מסר המאפשר, או מתיר, או 'סולח' לשקר בעניין נסיבות מוות של ילדה. בכל הכבוד, זהו איננו מסר שאדם בעל מצפון יסכים לקבל, לעבור לסדר היום ולשתוק לגביו".

המכתב נשלח לפני יותר משלושה שבועות - וטרם נענה. ד"ר עדני בני ביקשה מפרקליט המדינה לשקול מחדש את החלטתו, ומהמכתב עולה כי היא אף שוקלת לפנות לבג"ץ בנושא.

מבית החולים איכילוב נמסר בתגובה: "בית החולים נענה לבקשת המשפחה ומסמכי הניסוי מועברים בימים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully