וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מות בת ה-12 בניסוי רפואי: הפרקליטות החליטה לא לפתוח בחקירה

16.7.2019 / 21:29

פרסום ראשון: חרף המלצת השופט בדימוס רוזן, החליט פרקליט המדינה לא לפתוח בחקירה נגד בכירים באיכילוב ובמשרד הבריאות, בגין הניסוי בו מתה שיר כהן. ההחלטה נומקה, בין היתר, בזמן הרב שחלף מאז המקרה ובכך שלא בוצעה נתיחה בגופתה של הנערה

שיר כהן, בת 12 שמתה בבית חולים איכילוב בעקבות ניסוי רפואי, תמונות באדיבות המשפחה. -, אתר רשמי
מתה כחודש לאחר שקיבלה את התכישר הניסויי. שיר כהן/אתר רשמי, -

פרקליט המדינה שי ניצן החליט לא לפתוח בחקירה פלילית בגין מותה של שיר כהן בת ה-12, שמתה במסגרת ניסוי רפואי שנערך בבית החולים איכילוב ב-2014. זאת, חרף המלצתו של נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, שבחודש ינואר קרא לחקור בכירים באיכילוב ובמשרד הבריאות.

הניסוי המדובר נועד לבדוק יעילות של תכשיר בשם 5ALA, ואחת המשתתפות בו הייתה כהן, שחלתה בסרטן מוח גרורתי. היא מתה כחודש לאחר שקיבלה את התכשיר, ובמהלך אותו חודש סבלה מתופעות לוואי חמורות, שהיו מוכרות כתופעות לוואי שלו. ד"ר ליאנה עדני בני, רופאה במחלקה בה נערך הניסוי, התלוננה על התנהלותם של הרופאים המעורבים, ושל הוועדות שהיו אמורות לפקח עליו מטעם בית החולים ומשרד הבריאות.

תלונתה של ד"ר עדני בני הביאה לדוח חמור ביותר של מבקרת משרד הבריאות. בדוח, שנחשף לראשונה ב"ישראל היום", נמצא כי להוריה של כהן נאמר שקיימים יתרונות בהשתתפותה בניסוי, בעוד לרופאים היה ברור כי הוא לא יכול להביא לשיפור במצבה. זאת ועוד, בשל השתתפותה של כהן בניסוי, היא לא קיבלה טיפול שדווקא יכול היה להביא להחלמתה.

מגדל אשפוז ע"ש תד אריסון, מרכז רפואי סוראסקי, בי"ח איכילוב, תל אביב. ראובן קסטרו
בית החולים איכילוב/ראובן קסטרו

המבקרת מצאה גם כי להורים לא הוסבר על תופעות הלוואי האפשריות של התכשיר, וכן כי בטופס הפטירה של כהן צוין שהיא מתה מוות טבעי, מה שהוביל לכך שלא בוצעה בגופתה נתיחה שלאחר המוות. לאחר מכן, נכתב בדוח, התעלמו גורמים באיכילוב ובמשרד הבריאות שוב ושוב מתלונותיה של עדני בני, שהעבירה את הדוח גם לעיונו של הנציב רוזן. האחרון השיב כי גורמי הבריאות אינם נמצאים תחת פיקוחו, אך העביר את הדוח ליועמ"ש, משום שסבר כי הוא מעלה חשש ממשי לעבירות פליליות.

במקביל לבדיקת הפרקליטות, מינה משרד הבריאות ועדה שתבדוק את הפרשה. הוועדה היתה אמורה להגיש את מסקנותיה בסוף מרץ, אך בעקבות התפטרות שניים משלושה חבריה המועד נדחה, תחילה לאפריל ואז ליוני. הוועדה טרם הגישה את מסקנותיה.

הסיבות שבמוקד החלטתו של ניצן

בפרקליטות בחנו את הדוח משך חצי שנה, ולאחרונה הגיעו למסקנה כי הוא אינו מצדיק פתיחה בחקירה פלילית. בתשובה לשאלת וואלה! NEWS בנושא נמסר מהפרקליטות כי "לאחר בחינת תלונתה של ד"ר עדני על ידי הפרקליטות, במסגרתה נבחן, בין היתר, דוח ביקורת מפורט שנערך על ידי המבקרת הפנימית של משרד הבריאות, החליט פרקליט המדינה לאחר שקילת מכלול נסיבות העניין, שלא לפתוח בחקירה פלילית בדבר נסיבות מותה המצערות של שיר כהן בבית החולים איכילוב".

לוואלה! NEWS נודע כי במוקד החלטת פרקליט המדינה עמדה העובדה שבגופתה של כהן לא בוצעה נתיחה, וכן הזמן הרב שחלף מאז המקרה. השילוב של שני הגורמים האלה הוביל להערכה כי גם אם תתבצע חקירה, לא ניתן יהיה לשלול לחלוטין את האפשרות שמותה של כהן לא נבע מהניסוי, ולכן לא סביר שיוגש כתב אישום. גם העובדה שמבקרת משרד הבריאות לא ציינה כי המקרה מעלה חשד לפלילים, שיחקה תפקידה בהכרעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully