וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט בדימוס ליועמ"ש: לחקור בכירים באיכילוב על טיוח מות בת 12

6.1.2019 / 18:40

דוח משרד הבריאות קבע כי שיר כהן, שחלתה בסרטן, קיבלה טיפול ניסיוני במקום טיפול שיכול היה להצילה, מבלי שהדבר הוסבר להוריה. מבקר הפרקליטות, שקיבל את הדוח, קורא במכתב נדיר למנדלבליט לפתוח בחקירה נגד הרופאים ומשרד הבריאות. "חשש לחיפוי על התנהלות פלילית"

שיר כהן, בת 12 שמתה בבית חולים איכילוב בעקבות ניסוי רפואי, תמונות באדיבות המשפחה. -, אתר רשמי
כהן. תופעות לוואי חמורות מהניסוי/אתר רשמי, -

מבקר הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, קורא ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה פלילית נגד בכירים באיכילוב, ובמשרד הבריאות - כך עולה ממכתב ששלח השבוע הנציב ליועמ"ש, והגיע לידי וואלה! NEWS. הסיבה היא דוח פנימי חמור של מבקרת משרד הבריאות, בנוגע לניסוי שנערך בבית החולים ובמסגרתו מצאה את מותה שיר כהן - ילדה בת 12 שחלתה בסרטן.

הדוח החריף של מבקרת הפנים של משרד הבריאות, שנחשף לראשונה ב"ישראל היום", נכתב בעקבות ניסוי שנערך ב-2014 בתכשיר בשם 5ALA. אחת המשתתפות בניסוי היתה כהן, שסבלה מסרטן מוח גרורתי. היא מתה כחודש לאחר שקיבלה את התכשיר, ובמהלך החודש הזה סבלה מתופעות לוואי חמורות, שהיו מוכרות כתופעות של 5ALA.

עוד בוואלה! NEWS:
עצים קורסים בעקבות הרוח, שלג כבד בחרמון | התחזית המלאה
בתגובה לשיגור הבלונים: צה"ל תקף עמדות ברצועת עזה
הכו ילדים במקלות: עובדי צהרון בת"א נעצרו בחשד לעבירות אלימות

השופט דוד רוזן בדיון משלב הטיעונים לעונש של שולה זקן, מאי 2014. תומר אפלבאום, מערכת וואלה! NEWS
רוזן/מערכת וואלה! NEWS, תומר אפלבאום

ד"ר ליאנה עדני בני, שהיתה רופאה במחלקה בה נערך הניסוי - מחלקה נוירוכירורגית-ילדים באיכילוב, התלוננה על התנהלותם של הרופאים המעורבים, ושל ועדות הלסינקי בבית החולים ובמשרד הבריאות. אלו הוועדות שאמורות לפקח על ניסויים בבני אדם. בעקבות תלונתה נפתחה הבדיקה שהובילה לדוח הביקורת החמור. במקביל הגישה באמצעות עו"ד סיגל פעיל תביעה נגד רופאים בכירים במחלקה. כעת מתברר כי ד"ר עדני בני פנתה גם לנציב רוזן בעניין, והעבירה לעיונו את הדוח.

רוזן, נציב הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, השיב לד"ר עדני בני כי הגורמים הקשורים לניסוי אינם נמצאים לפי חוק תחת פיקוחו. עם זאת, החוק קובע כי כשתלונה שמגיעה לנציב מעלה "חשש ממשי לביצוע עבירה פלילית", עליו להעבירה ליועמ"ש - וכך עשה. "מדובר בדוח ביקורת חמור החושף ומצביע, על פני הדברים, עם כל הזהירות הנדרשת, התנהלות בעלת גוון פלילי, לה השלכות רוחביות רגישות הנוגעות לדיני נפשות", כתב רוזן למנדלבליט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

המסקנות החמורות ביותר שנמצאו בדוח

הנציב אף הוסיף למכתבו כמה מהמסקנות החמורות ביותר שנמצאו בדוח של מבקרת המשרד, ד"ר ציפי הלמן. כך, בדוח נמצא כי להוריה של כהן הוצג מצג שווא כדי שיסכימו שבתם תשתתף בניסוי. נאמר להם כי קיימים יתרונות כתוצאה מהניסוי, בעוד לרופאים היה ברור כי הוא לא יכול להביא לשיפור במצבה הרפואי. עוד נמצא כי להורים לא הוסבר על תופעות הלוואי האפשריות של התכשיר - שחלקן אכן הופיעו לבסוף אצל כהן בצורה חריפה ביותר.

הדברים אף חמורים יותר, שכן בשל השתתפותה בניסוי, שכאמור לא יכול היה לשפר את מצבה של בת ה-12, היא לא קיבלה את הטיפול הרפואי המקובל, שדווקא יכול היה להביא להחלמתה. לא מדובר בסיכויים קלושים של שברי אחוזים. אפילו לפי הגישה הביקורתית ביותר, ישנו סיכוי של 20% שהטיפול שנמנע משיר היה יכול להביא להחלמתה, בעוד על פי ד"ר עדני-בני מדובר בכ-50%.

אביחי מנדלבליט בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, 20.12.18. תמר מצפי, גלובס, אתר רשמי
מנדלבליט/אתר רשמי, תמר מצפי, גלובס

העניין הבא הוא לנתיחה שלאחר המוות בכהן - שלא בוצעה. על פי ממצאי הביקורת, בטופס הנוגע למות משתתף בניסוי רפואי נכתבה כי כהן מתה "ממהלך שלאחר ניתוח בשל גידול בחדר הרביעי במוח", וזאת אף שלא נערכה כל נתיחה שלאחר המוות, ולא בוצעו בדיקות שיכלו לבדוק את הקשר בין מותה לבין מתן התכשיר.

בנוסף נמצא כי בדוח המוות של כהן סומן כי היא מתה מוות טבעי, וזאת אף שבפועל היא לא התעוררה לאחר ניתוח. מדובר בהבדל מהותי: בפורמט של דוחות המוות מצוין כי במקרה של אי התעוררות לאחר ניתוח, יש להסביר לבני משפחתו של המת כי נחוצה נתיחה שלאחר המוות - ורק במקרה שהם מסרבים באופן אקטיבי, ניתן להימנע מהנתיחה. מנגד, במוות טבעי אין צורך להסביר זאת - וברירת המחדל היא לא לבצע נתיחה, כפי שאירע במקרה של כהן.

אביה של שיר: "היום זה קרה אצלי - מחר זה יקרה אצל מישהו אחר"

ממצא נוסף שמצוין בדוח הוא כי גורמים באיכילוב ובמשרד הבריאות התעלמו שוב ושוב מתלונות של ד"ר עדני בני בנוגע לניסוי. בלשונו של רוזן מדובר ב"חיפוי, לכאורה, של בית החולים איכילוב וגורמים במשרד הבריאות על התנהלות בעלת גוון פלילי". לבסוף, מזכיר רוזן, נמצא בדוח כי החוקר הראשי בניסוי "לא פעל לפי 'נוהל ניסויים רפואיים בבני אדם' בכך שלא הסביר לקטינה שהיא משתתפת בניסוי, ולא התחשב בדעתה".

חיים כהן, אביה של שיר, אמר לוואלה!NEWS: "הגענו לבית החולים איכילוב ב-23 באוקטובר 2014. הילדה הגיעה על שתי רגליים, עומדת. ממה שאני מבין היום, מכל המסמכים, שיר הייתה יכולה להיות איתנו בחיים היום אם היו אומרים לנו באמת מה היא צריכה".

שיר כהן, בת 12 שמתה בבית חולים איכילוב בעקבות ניסוי רפואי, תמונות באדיבות המשפחה. -, אתר רשמי
"הייתה יכולה להיות איתנו בחיים". שיר כהן/אתר רשמי, -

"הם בחרו בדרך לא דרך למדר אותנו מהמידע לגבי תופעות הלוואי של הניסוי, כדי שלא נתחיל לשאול שאלות", טען כהן. "לי אמרו שיש להם המון ניסיון, 120 ילדים. לימים התברר שהתחילו את הניסוי באוקטובר, ושיר הייתה הילדה השלישית בסך הכול. אז איזה ניסיון יש להם אם בסך הכול היא השלישית? גם כשהסיבוכים התחילו אף אחד לא פנה לוועדת הלסינקי או משרד הבריאות, בזמן אמת, כדי לעצור את זה. היום, כשאני מכיר כל מסמך וכל נייר שקשורים לשיר, אני מבין ששיקרו לנו ועבדו עלינו בעיניים".

כהן הזהיר כי "היום זה קרה אצלי, מחר זה יקרה אצל מישהו אחר. צריך לעצור את הדברים האלה. אם זו חקירה פלילית ואם זה כל מה שצריך. אנשים בתפקיד הזה שמרשים לעצמם להיות אלוהים - לדעתי צריך להעמיד אותם לדין ולמצות איתם את הדין, כדי שהדברים האלה לא יקרו".

משרד הבריאות: "נלמד את הדוח ואת תקפות ממצאיו"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "מדובר במקרה מצער וטרגי. הנושא נבדק באופן יסודי על ידי מספר גורמים בלתי תלויים, ולא נמצאה בבדיקות ובמסמכים חריגה מנוהלים או חשש לרשלנות. הנושא נבדק על ידי שני נציבים, המחלקה לניסויים קליניים של משרד הבריאות ועל ידי המרכז הרפואי המבצע. ההיבטים המקצועיים והנוהליים נמצאו תקינים".

עוד נמסר כי "המשרד ילמד את הדוח ואת תקפות ממצאיו. בימים הקרובים יקיים מנכ"ל המשרד דיון בדוח ובממצאיו. ככל שיהיו נושאים שיימצא בהם רבב - המשרד יוודא את תיקונם".

מבית החולים איכילוב נמסר בתגובה כי "בית החולים חוזר על עמדתו כפי שהתקבלה במשרד הבריאות: המחקר אושר ונוהל כדין. נסיבות מותה הטראגי של שיר כהן ז"ל גם נבדקו ולא נמצא פגם בהתנהלות בית החולים".

  • עוד באותו נושא:
  • איכילוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully