וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערים שהחליטו להחליף את מקום המדינה - ולפקח על המעונות בעצמן

10.7.2019 / 19:20

לאור פרשות ההתעללות בפעוטות יזמו רשויות מקומיות תכניות לפיקוח על המעונות בשטחן, בהן דירוג גני הילדים הפרטיים, סיוע במימון התקנת מצלמות והדרכות לצוות החינוכי. באילו ערים הרימו את הכפפה והאם היוזמות יכולות לתפוס את תפקיד המדינה? כל הפרטים

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניר חן

מאז התפוצצות פרשת ההתעללות בפעוטון "בייבי לאב" בראש העין, שבמהלכה נאשמה הגננת כרמל מעודה בת ה-25, נושא אי-הסדרת הפיקוח על תחום המעונות שב לסדר היום. הורים ברחבי הארץ, יחד עם שר העבודה והרווחה חיים כץ ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו להסדיר את הנושא ולהעביר אותו לאחריות משרד החינוך. נתניהו הצהיר כי סיכם עם שר החינוך רפי פרץ כי הטיפול יעבור לאחריות משרדו. אולם מאז, משפטנים ביניהם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הבהירו כי המהלך לא ייתכן בתקופת בחירות.

בעקבות זאת רשויות מקומיות, בהן ירושלים, ראשון לציון, רמת גן, הרצליה ואשדוד, הבהירו כי יפעילו תכניות שיפקחו על המעונות בתחום שיפוטן. בין היתר יפעילו רשת מצלמות אבטחה, יבצעו רישום מסודר במערכת העירייה ויעניקו אישורי בטיחות והדרכות פדגוגיות לצוותי הגן.

לקריאה נוספת בנושא
אביה של כרמל מעודה ביקש לפתוח מחדש את המעון, המדינה סירבה
מעל מאה מקרי התעללות תועדו בראש העין; הגננת בחקירתה: "אני מפלצת"
תפוח האדמה הלוהט שנזרק בין המשרדים: למה תחום המעונות לא מוסדר?

כרמל מעודה המטפלת המתעללת מראש העין. צילום מסך
האישום השיב לסדר היום את תחום אי-הסדרת הפיקוח על המעונות. כרמל מעודה/צילום מסך

בין העיריות הראשונות שיצאו בתכנית מפורטת הייתה רמת גן. הממלא מקום לראש העיר ויו"ר ועדת החינוך העירונית, ליעד אילני, הוביל רפורמה לתלמידים מגיל הרך ועד שש, במסגרתה תפעיל העירייה תכנית בשם "רמתניקוד". העירייה תדרג כל גן ילדים פרטי לפי ארבעה פרמטרים: הדרכות והשתלמויות פדגוגיות לצוות על ידי אף החינוך בעיר, הצבת מצלמות בגן, אישורי בטיחות בסטנדרטים עירוניים על ידי קצין הביטחון של העירייה ועמידה בתו תקן תזונתי. הדירוג יפורסם ויהיה שקוף ונגיש להורים באתר העירייה.

"כל נושא הגיל הרך מתחיל מהאסטרטגיה להצעיר את העיר ולמשוך משפחות צעירות שיתגוררו ברמת גן, לשם כך הגדרנו מטרה ברורה שרמת גן תהיה בירת החינוך של ישראל", אמר אילני בשיחה עם וואלה! NEWS. באשר למוסדות עבור פעוטות עד גיל שלוש, טען המשנה לראש העיר כי "מדובר בעוד תחום שהמדינה כהרגלה מזניחה והרשויות המקומיות נאלצו להרים את הכפפה ולקחת אחריות. היות ואין לנו יכולת חוקית לאכוף גנים פרטיים, שהם עסק לכל דבר, התמקדנו בשיטת הגזרים - מתן תמריצים שיעודדו אותם להתמקצע ולהשתפר כדי לתת שקט נפשי להורים".

אילני הסביר כי בעזרת תכנית "רמתניקוד" יוכלו ההורים להחליט לאיזה גן לרשום את ילדיהם, בהתאם לדירוגו. להערכתו, "גנים שישתתפו בפיילוט ויזכו למספר כוכבים גבוה יהיו יותר אטרקטיביים וימשכו אליהם יותר ילדים והורים". לצד זאת, הוא הבהיר כי השיטה עלולה להוביל לעליית מחירים, ולכן השאירו כוכב אחד שיינתן למי שיציע שירותים בטווח מחירים ריאליים.

"אני מאמין שערים נוספות יאמצו את המיזם שלנו, ואני מקווה שגם בכנסת יתעשתו ויבצעו חקיקה מתאימה כדי להגביר את הפיקוח", הוסיף אילני. "אין ספק שהעברת האחריות ממשרד העבודה והרווחה למשרד החינוך הוא צעד שהיה צריך לעשות לפני שנים. לצד זה נדרשת חקיקה מחמירה בתנאים מחמירים כדי שהילדים וההורים ידעו שהם נמצאים במקום הכי טוב שיש בגילאים הכי משמעותיים לטיפול בילד".

עוד באותו נושא

לבקשת וואלה! NEWS: הותרה לפרסום פרשה בינ"ל של חטיפה וסחר בתינוקות

לכתבה המלאה
עיריית רמת גן. דר' אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי, מערכת וואלה! NEWS
בירת החינוך הבאה של ישראל? רמת גן/מערכת וואלה! NEWS, דר' אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי

כעת נשאלת השאלה אם רעיונות מסוג זה ניתנים ליישום במציאות. ראש אגף מעונות יום ומשפחתונים במשרד העבודה והרווחה, אמיר מדינה, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי תכניות הרשויות המקומיות מבורכות. "הרעיון מצוין", אמר בתגובה לתכנית של עיריית רמת גן. "בהנחה שהרעיונות מתבצעים בהתאם להנחיות של אגף המעונות במשרד העבודה, אני מאוד אשמח אם כל רשות מקומית תדאג לכלל תושביה, גם אם הם מתחת לגיל שלוש.

לדברי מדינה, "הפיקוח הזה הוא מכפיל כוח משמעותי לפיקוח שהמדינה עושה, אבל זה יכול להיות רק אם הוא יתנהל בהלימה עם הנחיות המשרד העבודה והרווחה. בסופו של יום הסמכות היא בידיים של המשרד".

המעונות שפועלים מתחת לרדאר

עם זאת, מדינה מטיל ספק אם ברשויות המקומיות מכירים את כל המסגרות לגיל הרך המתקיימות בשטחן. "בכל רשות מקומית יש עשרות אם לא מאות מעונות פרטיים שפועלים מתחת לרדאר של כולנו, בבתים או במקומות שאף אחד לא רואה", הדגיש. "המהלך שאנחנו יוצאים איתו בספטמבר הקרוב יאפשר לנו לבדוק רישום פלילי של בעלי המעון, המשפחתון, המטפלות והמטפלים - בין אם זה בית פרטי, או תאגיד גדול - וכן בדיקה ורישום היכן נמצא אותו מעון ואם הוא במקום סביר וראוי ולא בחצר או בתחנת דלק".

מדינה הסביר שבאמצעות חוק הפיקוח על המעונות יעשה לראשונה מיפוי של כל המסגרות לפעוטות ברחבי הארץ. "בפעם הראשונה יהיה מאגר נתונים למדינה ולרשויות המקומיות שבו יופיעו הפרטים של כל המסגרות והעובדים במסגרות בהן שוהים לפחות שבעה ילדים. אני לא מכיר רשות מקומיות שיש לה את כל הנתונים האלה", אמר. החוק יחול בהדרגה ולאחר מכן תכנס המדינה לתמונה כרגולטור. "צריך שהכניסה שלנו תהיה כזאת שהשוק יוכל להכיל אותה, כדי לא להביא למצב בו המסגרות ייסגרו ואז בכלל לא יהיה פתרון לילדים. לא נרצה לגרום למצב בו מסגרות טובות ייסגרו".

גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
תתאפשר בדיקה של רישום פלילי של הצוות החינוכי/אלעד מלכה

חברת מועצת אשדוד, רו"ח סטלה ויינשטיין וסגנית ראש העיר שרון מרק הן מיוזמות התכנית "טף אשדוד" לפיקוח עירוני על כל המעונות שבתחום שיפוטה. "אנחנו פונים לכל הגנים להסדיר את הרישיון של משרד העבודה והרווחה ולסייע בהצבת מצלמות. נקים גם מחלקה שתפקח על הנושא", תיארה ויינשטיין. לדבריה, "השלב הבא יהיה יצירת אתר ייעודי להורים שיפרסם להם את כל המעונות הפרטיים שיש להם רישיון בפועל, מצלמות וכפתורי מצוקה. בדרך זו נפעיל לחץ כלכלי על גנים שמסתתרים לצאת אל האור ולפנות אלינו כדי להסדיר את פעילותם. במידה ולא, אנחנו מעריכים שהלחץ יביא לסגירתם".

"פה אנחנו פונים להורים: אנחנו נותנים לכם את הכלים ומספרים לכם לאילו גנים יש רישיון", הוסיפה ויינשטיין. "א', אל תשימו את הילדים שלכם במקומות אחרים. ב', תדרשו מהגנים קבלת רישיון וג', תפנו אלינו לעירייה ותדווחו לנו על קיומם של מעונות לא מוסדרים". עוד הוסיפה ויינשטיין כי כי "אנחנו משיקים גם תו איכות אשדודי שיכיל קריטריונים שלא נמצאים בחוק הפיקוח על המעונות כמו מהם התכנים החינוכיים שמועברים בגן, מה התזונה שמספקים לילדים". גם באשדוד יציגו את המידע בשקיפות באתר העירייה.

בניין עיריית אשדוד. Google Street View, אתר רשמי
"אל תרשמו את הילדים לגנים ללא רישיון". עיריית אשדוד/אתר רשמי, Google Street View

גם ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, הצטרף לקריאה למשרד החינוך בדרישה להעניק לרשויות המקומיות את סמכויות הפיקוח על הגנים הפרטיים. לדבריו, כיום מפעילה העירייה כמה אמצעים לאכיפת ביטחון הילדים בגנים הפרטיים, בהם החמרה בפיקוח על הבנייה ומתן רישיון לשימוש חורג במבנה בשטח פרטי, אישורי כיבוי אש ובטיחות מתקני המשחקים. זאת נוסף למעטפת התמיכה בהורים ובצוותים המקצועיים הכוללת קורס עזרה ראשונה לגננות ולהורים, הנחיות להתנהגות בטוחה בקיץ ולתזונה בריאה.

נוסף לכך, בחודש אוגוסט תקיים העירייה, באמצעות המחלקה לגיל הרך, כנס מיוחד להורי הפעוטות במטרה לחדד את הדברים אליהם צריכים להתייחס בעת בחירת גן. ראש העיר אף הנחה את אגף החינוך ותאגיד "מרכזים קהילתיים" לגבש, עוד בטרם תחילת שנת הלימודים, מתווה פעולה להגדרת התנאים ואופן העברת סמכויות הפיקוח על הגנים הפרטיים מהמדינה לעירייה.

בירושלים אמנם לא יצאו בתכנית פיקוח עצמאית, אך הודיעו על קיום תכניות העשרה והדרכה לכ-600 מטפלות פרטיות בגיל הרך. במסגרת זו יעבור הצוות החינוכי סדרת הדרכות והעשרות בתחומי עזרה ראשונה, מניעת תאונות, תזונה נכונה, היגיינה ותברואה. כמו כן, יועברו סדנאות לארגון סדר יום חינוכי, חינוך מותאם שלבי התפתחות של ילדים, סדנאות תנועה, מוזיקה ומשחק ואף סדנה לאיתור קשיים התפתחותיים בקרב ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully