וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטת: מח"ש התרשלה בחקירת אלימות משטרתית כלפי צעיר יוצא אתיופיה

7.7.2019 / 16:55

ג'ג'או בימרו הותקף ללא סיבה ע"י שוטרים בגז מדמיע ובטייזר ב-2012 בחיפה. לאחר שמח"ש סגרה את התיק, הוא הגיש תביעה אזרחית בגין התקיפה והחקירה של מח"ש, כשבין היתר נמצא כי עדויות השוטרים נגבו זמן רב לאחר המקרה. השופטת בדיון: "שלושה חודשים חיכו. זה נשמע סביר?"

צילום: דניאל דולב, וואלה!NEWS

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שרה דותן, אמרה היום (ראשון) במהלך דיון כי מח"ש התרשלה בחקירת תקיפה של צעיר בן העדה האתיופית על ידי שוטרים. "אני לא מבינה איך לחכות שלושה חודשים עד שגובים עדויות זו לא חקירה רשלנית", אמרה השופטת דותן במהלך דיון.

המקרה שבלב התיק אירע בפסח 2012 בחיפה: שוטרים הוזעקו למקום בשל קטטה ותקפו את ג'ג'או בימרו, צעיר ממוצא אתיופי שעבר במקום, ולא היה מעורב בשום צורה בקטטה. השוטרים השתמשו נגדו בגז מדמיע ובאקדח טייזר, ותוך שהוא שרוע על המדרכה צעקו לעברו "תחזור לאפריקה". עוד נמצא כי כאשר השוטרים היו בדרכם לאירוע, נאמרו בגל הקשר המשטרתי האמירות: "סיבה למסיבה, טייזרים, יאללה", וכן "יש סכנות, שחור, אתה יודע עכשיו חושך".

בשל האירוע הגיש בימרו תלונה למח"ש - אך זו סגרה את התיק מחוסר ראיות. בימרו לא התייאש והגיש תביעה אזרחית בגין התקיפה המשטרתית וגם בגין החקירה של מח"ש, שלטענתו הייתה רשלנית. בין היתר נמצא כי עדויות השוטרים המעורבים נגבו רק שלושה חודשים לאחר המקרה, כי לא בוצע מסדר זיהוי, אף שטען כי ביכולתו לזהות את השוטר שירה עליו בטייזר, וכי מח"ש כלל לא אספו את מצלמות האבטחה מזירת האירוע. על פי התביעה, ניתן היה לזהות בקלות את השוטר שפגע בבימרו, שכן היה באירוע רק שוטר אחד שהיה מוסמך לירות בטייזר.

לקריאה נוספת:
עו"ד השוטר שירה בטקה: תנו לרשויות לחקור; לירי לא היה קשר לצבע העור
חקירת מות הנער: מתחזקת גרסת השוטר כי לא ירה לעבר סלומון טקה
"חש סכנת חיים": נסגר התיק נגד השוטר שירה למוות בצעיר בבת ים

ג'ג'או בימרו בבית המשפט המחוזי בתל אביב 7 ביוני 2019. אתר רשמי
"לא ייתכן ששוטרים מסתובבים ברחובות, מכים ולא נותנים את הדין". בימרו בבית המשפט המחוזי בתל אביב, היום/אתר רשמי

במהלך הדיון בתביעה בבית משפט השלום הציעה המדינה לבימרו פשרה במסגרתה תפצה אותו בגין התקיפה, מבלי להודות בטענות לגבי חקירת מח"ש. בימרו דחה את ההצעה, ובסופו של דבר, לאחר שלוש שנים של ניהול הליך, קבעה השופטת אידית קליימן-בלק כי בימרו יפוצה ב-40 אלף שקלים בגין התקיפה הלא מוצדקת. עם זאת, בשל התעקשותו לנהל את המשפט כדי להוכיח כי מח"ש התרשלו היא הטילה עליו הוצאות משפט חריגות של 30 אלף שקלים. בשל כך ערער בימרו לבית המשפט המחוזי באמצעות עורכי הדין אביתר קנולר ויערה וינקלר-שליט.

היום התקיים הדיון בערעור, ולבית המשפט הגיע קהל רב שביקש לתמוך בבימרו. במהלך הדיון מתחה השופטת דותן ביקורת על חקירת מח"ש, ובפרט על החודשים שעברו עד שנגבו עדויות השוטרים המעורבים. כמו כן היא ציינה כי לטעמה לא היה מקום להטיל עליו הוצאות, ובוודאי לא בגובה כה חריג.

"אני לא מצאתי הסבר לכך שהתחילו לגבות עדויות שלושה חודשים אחרי המקרה, כשבאורח פלא התחקיר נערך חמישה ימים לפני זה", אמרה השופטת לנציגי הפרקליטות. "שלושה חודשים חיכו. זה נשמע סביר? אדם מגיש תלונה שתקפו אותו בצורה לא חוקית, אז צריך לחכות שלושה חודשים לפני שמתחילים לחקור? מה ההסבר להתנהגות המוזרה הזו? גם אם כולם תמי לב, יש מגבלות של הזיכרון האנושי".

עוד בוואלה!

תשיגו לי את שר הבריאות: כשבישיבת הממשלה הזכירו לנתניהו אמת חשובה

לכתבה המלאה

"הגיע הזמן להגיד די"

מנגד, השופטת דותן ציינה בפני עורכי דינו של בימרו כי לטעמה יתקשו להוכיח שנגרם לו נזק בשל התנהלותה של מח"ש, וזאת בשונה מהתקיפה עצמה. היא הציעה לצדדים להסכים לפסק דין שבו תבטל את הוצאות המשפט שהוטלו על בימרו, תקבע כי מח"ש התרשלה בחקירה, אך לא תזכה את בימרו בפיצוי נוסף. נציגי המדינה התנגדו בתוקף. "לא אוכל להסכים לשום אמירה שמדובר בחקירה רשלנית", השיבה נציגת המדינה. בהיעדר הסכמה, הודיעה השופטת לצדדים כי פסק הדין יינתן בהמשך.

בימרו עצמו התייחס לאחר הדיון גם להפגנות של יוצאי אתיופיה, שפרצו בשבוע שעבר בעקבות מותו של בן העדה סולומון טקה מירי של שוטר. "אני רוצה להגיד לכל מי שנפגע מאלימות משטרתית ומחקירות רשלניות של מח"ש - לתבוע את מח"ש", אמר. "לא לפחד. לתבוע את השוטרים אישית ואת המשטרה. לא ייתכן ששוטרים מסתובבים ברחובות, מכים, רוצחים ולא נותנים את הדין. אני רוצה לחזק את כל החברה הישראלית ובה גם יוצאי אתיופיה. המחאה הייתה סופר צודקת, ויש פה משקעים עמוקים ביותר שמי שלא מהקהילה הזאת לא יבין בחיים. אני רוצה לחזק את כל מי שהפגין ומחה. אני עשיתי את שלי בבית המשפט כדי להעניש את מח"ש על העבודה הרשלנית שלהם. הגיע הזמן להגיד די".

המחלקה לחקירות שוטרים. יואב איתיאל
"שלושה חודשים חיכו. זה נשמע סביר?". משרדי מח"ש (צילום: יואב איתיאל)/יואב איתיאל

סנגורו של בימרו, עו"ד קנולר, אמר: "יש פה מקרה של אדם שהלך ברחוב, קיבל טייזר וגז פלפל, השאירו אותו ברחוב ואמרו לו לחזור לאפריקה. אולי אם הדבר הזה היה מטופל כמו שצריך, ואולי אם לא היו נשלפים כל כך בקלות טייזרים, אז אולי גם אקדחים לא יישלפו בעתיד. בעינינו הפעילות של מח"ש הייתה לא סתם רשלנית אלא גרועה מכך".

ח"כ פנינה תמנו שטה, שהגיעה גם היא לדיון כדי לתמוך בבימרו, אמרה לו מחוץ לאולם: "מאז שסיפרת לי את הסיפור שלך אני לא מוצאת שקט. לצערי זה לא סיפור אחד, ולא שניים ולא שלושה, ואני אומרת לך - לך עם האמת שלך עד הסוף. לא ייתכן שמבית המשפט הזה יצאה פסיקה שאחרי שאתה הותקפת בטייזר, עוד אתה היית צריך לשלם הוצאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully