וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חש סכנת חיים": נסגר התיק נגד השוטר שירה למוות בצעיר בבת ים

7.5.2019 / 11:19

אחרי המחאה על הירי ביהודה ביאדגה, אמרו במח"ש: "נמצא כי פעולתו של השוטר נבעה מתחושה של סכנת חיים מיידית, בנסיבות שבהן קמה הצדקה חוקית לשימוש בנשק". משפחת ביאדגה קיבלה את ההחלטה באכזבה: "גוף שאמור לחקור את האמת מגן על השוטרים. מתביישים בגוף הזה"

צילום: פרקליטות המדינה

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הודיעה היום (שלישי) כי לא נמצא חשד לביצוע עבירות פליליות על ידי השוטר שירה למוות ביהודה ביאדגה, "וזאת מאחר שנמצא כי פעולתו של השוטר נבעה מתחושה של סכנת חיים קרובה ומיידית, בנסיבות שבהן קמה הצדקה חוקית לשימוש בנשק". עם זאת, הוחלט להעביר כמה עניינים לבחינת הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל, לרבות בחינת פרק הזמן שחלף עד להגעת כוחות המשטרה לזירה, ובחינת סוגיית טיפול שוטרי סיור במקרים של קריאה הנוגעת לאדם הלוקה בנפשו.

במח"ש הוסיפו כי "אין במסקנה זו כדי להפחית, ולו במאום, מהטרגדיה הקשה שאירעה לבני משפחת המנוח, ועל הצורך בהתבוננות רחבה על השתלשלות העניינים שהובילה בסופו של דבר למותו של צעיר שסבל מקשיים נפשיים. חוקרי מח"ש נפגשו עם משפחת ביאדגה ועם בא כוחה במהלך החקירה, שמעו את טענות המשפחה, וקיבלו מבני המשפחה את כל החומר והמידע שביקשו להעביר לטובת החקירה". עם החלטת מח"ש הוצא צו האוסר את חשיפת פרטיו המזהים של השוטר שהיה מעורב במקרה.

עוד בנושא:
"יהודה לא נהרג - הוא נרצח": מאות בהלוויית הצעיר שנורה בבת ים
שישה פצועים ו-11 עצורים: עימותים בהפגנת יוצאי אתיופיה בת"א

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לפי כל עדי הראייה, התריע השוטר לפני שירה אל עבר המנוח". יהודה ביאדגה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-18 בינואר הוזעקו המשטרה לטפל באירוע בבת ים. ביאדגה, בן 24 מהעיר, יצא מביתו כשהוא עטוף בטלית ובידו סכין. בני משפחתו פנו למכריהם בבקשה לקרוא למשטרה כדי שיטפלו באירוע. בפניות אל המשטרה נאמר בין היתר, כי "הבחור משתולל עם סכין... אתם רוצים שהוא יפגע במישהו?". בפניה אחרת, מתואר יהודה כשבידו "סכין מטבח ענקית, כמו חרב, בשלוף".

על פי מח"ש, מהראיות עולה כי השוטר שזיהה את ביאדגה קרא לעברו לזרוק את הסכין, ובתגובה הצעיר החל להתקדם בריצה לעבר השוטר כשידו האוחזת בסכין מונפת מעלה ומכוונת אליו. בתגובה, ביצע השוטר שתי יריות, מטווח קצר, שכן חש סכנת חיים ברורה ומיידית. "השוטר הסביר בהודעתו, כי פעל כך משום שהמנוח רץ לכיוונו, ולא נרתע מכך ששלף נשק והורה לו לזרוק את הסכין. גרסאותיהם של שלושה עדי ראיה -אזרחים אובייקטיביים - שצפו באירוע, תמכו חד משמעית בגרסה זו", נמסר.

עוד באותו נושא

במשפחתו של יהודה שנורה למוות תוקפים: "מתביישים במדי השוטרים"

לכתבה המלאה
הפגנת המחאה של בני העדה האתיופית במחאה על הריגת יהודה ביאדגה, כיכר רבין, 30 בינואר 2019. ראובן קסטרו
מחאת בני העדה האתיופית בכיכר רבין, בחודש ינואר/ראובן קסטרו

במח"ש הבהירו כי הטענות שביאדגה הנורה בראשו או שבוצע או וידוא הריגה - הופרכו לחלוטין. "מחומר הראיות, אשר כלל עדויות של עדי ראייה וראיות אובייקטיביות נוספות, עולה באופן חד משמעי כי במהלך האירוע נורו שתי יריות בלבד. לפי כל עדי הראייה, התריע השוטר לפני שירה אל עבר המנוח בשני אופנים: הראשון, בצעקתו למנוח כי ישליך את הסכין והשני בכוונו את האקדח לעברו", נמסר. "רק לאחר התרעות אלו, ולאור השינוי הפתאומי והדרסטי בהתנהגות המנוח, עת התחיל להתקדם לעבר השוטר היורה באופן מאיים, ירה השוטר מאקדחו. במצב הנתון האמור, הרי שנשקפה סכנה לחייו, לא רק מבחינה סובייקטיבית כפי שתואר על ידו, אלא גם בעיניהם האובייקטיביות של עדי הראייה הבלתי תלויים, ועל כן לא נמצא חשד לעבירה פלילית".

עו"ד שגיא בלומנפלד ממשרד ברטל כהן, שייצג את השוטר המעורב בתקרית, מסר כי "מדובר בהחלטה מתבקשת נוכח מכלול נסיבות האירוע, וזאת מבלי לגרוע חלילה מצערה של המשפחה".

משפחתו של ביאדגה מחוץ למשרדי מח"ש 7 במאי 2019. אתר רשמי
משפחתו של ביאדגה מחוץ למשרדי מח"ש, היום/אתר רשמי

לעומת זאת, צחי לסרי, עורך הדין של משפחת ביאדגה, מתח ביקורת חריפה על ההחלטה, ומסר: "מח"ש כמו מח"ש מטייחים ראיות. העברתי להם הקלטה של שיהוי בירי והם סירבו לבדוק. העדויות לא מעניינות אותם. רואים בבירור שעבר אוטובוס בזירה והפרקליטה אמרה: 'לא הגענו לנהג'". לדבריו, "הייתה תחושה שהחקירה עוד בטרם החלה נסגרה. הם טוענים שיש להם עדים אובייקטיביים. גם עניינים של היעדר טיפול רפואי הם לא בדקו. מח"ש שוב מגבה אדם שהורג אדם במדינת ישראל והאדם הזה הוא שוטר. נלמד את ההחלטה ונגיע לבג"ץ. באחת הפגישות בה נכחתי אמרו למשפחה - 'לכו לחברי הכנסת שלכם, האתיופים'. זאת מח"ש 2019. כל המשפחה פה באה להקשיב. אין פה משפט צדק. זו המדינה שאנחנו רוצים לחיות בה?".

דוד ביאדגה, אחיו של יהודה, מסר לאחר פגישת המשפחה עם מח"ש כי אינו מקבל את ההחלטה. "זו הפגישה השניה שלי פה, בראשונה אמרתי שזו תהיה התוצאה", אמר. "אני אמור להתגייס ואני מפחד ששוטר יעצור אותי או ירה בי ברחוב. מקום שאמור לחקור שוטרים ולהגיע לחקר האמת מגן על השוטרים. זה לא נגמר בירי של אחי. מחר חוגגים 71 למדינה עלינו לכאן ואנחנו מתנהלים בפחד מול גוף שאמור לשמור עליי. הם לא חקרו את מה שהיה שם, היא לא היתה מוכנה להסביר ואמרה שלא היתה לשוטר ברירה. אחי לא עשה לשוטר הזה כלום. אני מתבייש בגוף הזה, אני לא מוכן לקבל את ההחלטה הזו היא בדיון".

הגוס, דודו של יהודה ביאדגה, אמר: "אף שוטר לא עמד לדין כי זה אתיופים. איך גוף כמו מח"ש מחבק את השוטרים לא פעם ולא פעמיים. זה המקרה ה-14 בעדה, איך אין אשמים? איך לא עמדו לדין? אנחנו לא נפסיק ונמשיך להיאבק עד שיצא הצדק לאור. מח"ש זה לא מחלקת חקירות שוטרים אלא מחלקת חיבוק שוטרים".

משפחתו של ביאדגה מחוץ למשרדי מח"ש 7 במאי 2019. אתר רשמי
משפחתו של ביאדגה מחוץ למשרדי מח"ש, היום/אתר רשמי
חסימת נתיבי  איילון בהפגנת מחאה של בני העדה האתיופית על הריגתו של יהודה ביאדגה, צומת עזריאלי ת"א, 30 בינואר 2019. ראובן קסטרו
מחאת יוצאי אתיופיה, בינואר/ראובן קסטרו

גם ח"כ אילן גילאון (מרצ) ביקר את ההחלטה ואמר כי זו "עוד החלטה תמוהה של מח"ש, שמצטרפת לסטטיסטיקה העגומה של סגירת תיקים בנושאי אלימות שוטרים ללא חקירה פלילית וללא ענישה, ומותירה את האזרחים, בדגש על ישראלים יוצאי אתיופיה, בתחושה של חוסר צדק וחוסר ביטחון. יד השוטרים קלה על ההדק כשזה נוגע לטיפול במיעוטים בישראל, והכל בחסות מח"ש והממשלה". גילאון הוסיף כי ההחלטה "רק מגדילה את משבר האמון החריף ממילא בין המשטרה לאזרחיה".

ח"כ פנינה תמנו-שטה (כחול לבן), שליוותה את משפחת ביאדגה לאחר האירוע, מסרה בתגובה כי החלטה היא "שערורייתית ומקוממת". היא הוסיפה: "לצערי ובכאב אומר, שנגמרו הציפיות מהגוף שהיה אמור להוות הגנה עיקרית לאזרחים. דרשתי ואמשיך לדרוש שתוקם וועדת חקירה חיצונית בראשות שופט בתיק. משבר האמון במשטרה הולך ומחריף. כל הקווים האדומים נחצו במקרה של ביאדגה ז"ל. הוא ומשפחתו שילמו מחיר כבד מדי, ותשובת מח"ש לא קידמה את האמת והצדק". היא אמרה כי תפנה ליועמ"ש בבקשה להקים ועדת חקירה שתבחן את הפרשה.

חברה לסיעה, ח"כ גדי יברקן, האשים כי "גורמים בכירים בפרקליטות מקבלים החלטות הרות גורל מתוך בורות ועם סממנים של גזענות. שוטרים שלא ממלאים את תפקידם, ומנצלים את סמכותם כאשר הם נוהגים באלימות כלפי אזרחים הם עבריינים על מדים בסמכות החוק". לדבריו, "יהודה ביאדגה נהרג על ידי שוטר שלא מילא את תפקידו". הוא הוסיף כי בכוונתו לפעול לקיים דיון דחוף בנושא בוועדת הפנים של הכנסת.

בעקבות הירי, החלה מחאה נגד אלימות המשטרה, שבמהלכה פרצו עימותים בתל אביב בחודש ינואר האחרון. שישה שוטרים נפצעו באורח קל ו-11 מפגינים נפצעו בהפגנה שהביאה לעומסים כבדים ושבמהלכה הושלכו בקבוקי זכוכית, הותקפו צלמים, הוצתו פחי אשפה ונופצו חלונות ראווה בסביבת כיכר רבין. אביו של יהודה ביאדגה עלה לבמה ואמר: "לקחו לי את הילד, זה כאב ענק, כאב גדול. היום ראיתי כמה אנשים אוהבים אותו, זה מאוד מעודד אותי, אנשים שהגיעו מכל קצוות הארץ. אני רוצה לשמוע בקרוב שהשוטר שירה בבן שלי ישב בכלא. אני רוצה צדק".

  • עוד באותו נושא:
  • מח"ש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully