וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כבר לא פראיירים": הדור הצעיר של יוצאי אתיופיה לא מוכן לשתוק

3.7.2019 / 22:10

קהילה אחת הצליחה להעלות על סדר היום את זעקתה ברקע מותו של הנער סלומון טקה. חבריה מסכימים כי המחאה מוצדקת, אך את הפערים בין המבוגרים לצעירים על התנהלותה אפשר לחוש בכל משפט. "אנחנו לא ההורים שלנו שהגיעו לארץ ועדיין מודים על כך. זה נגמר"

צילום: בני ויינר, עריכה: עמית שמחה

צומת קסטינה נראה אמש (שלישי) כמו שדה קרב. המפגינים חסמו את כבישי המתחם, הפכו ניידת משטרה והתעמתו עם שוטרים. צעירי הקהילה האתיופית גדשו את הרחובות בעקבות מותו של סלומון טקה בן ה-18 בקריית חיים, והם לא מתכוונים להמשיך לשתוק. "אנחנו לא ההורים שלנו", מסבירים. "זאת פצצה מתקתקת, סיר לחץ שמבעבע כבר שנים".

"הדור של ההורים שלנו שהגיע לארץ ועדיין מודה על כך נגמר", אמר אחד הצעירים. "מדובר בדור חדש, כזה שלא יסבול יותר גזענות. אנחנו כבר לא פראיירים, אנחנו נשנה את העתיד של הילדים שלנו, אין לנו כבר מה להפסיד".

יאיר סיסאי, צעיר תושב אשדוד, הזהיר כי אם היחס כלפי העדה האתיופית לא ישתנה - הפיצוץ הגדול עוד לפנינו. "ביום בהיר אחד יורים במישהו ללא סיבה. אני מרגיש גזענות מצד השוטרים", זעק סיסאי. "בגלל הצבע שלנו הם כבר חושבים שאנחנו פושעים ומתנהגים בתוקפנות אל בני הקהילה. זה עוד יחריף ויתפוצץ. הם שם למעלה משתמשים בנו, אנחנו מרגישים אזרחים סוג ב'. שירתי בצבא שלוש שנים כמו כולם, אבל אני מרגיש מושפל".

לקריאה נוספת בנושא
חקירת מות הנער: מתחזקת גרסת השוטר כי לא ירה לעבר סלומון טקה
מחאת יוצאי אתיופיה נמשכת: הפגנות צפויות בנתב"ג ובקיסריה
עומסים, עימותים ופצועים: כך יצאה משליטה מחאת יוצאי אתיופיה

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
"אנחנו נשנה את העתיד של הילדים שלנו". מפגינים בתל אביב/רויטרס

בקריית מלאכי מתגוררים אלפי חברים בקהילת יוצאי אתיופיה, המשתלבים בעיר בכל תחומי החיים. את הפערים בין הדור הוותיק לבין הצעירים אפשר לחוש כמעט בכל משפט. בעוד המבוגרים רוצים מחאה שקטה, בני הדור הצעיר דורשים מהפכה, ועכשיו. "לא ירצחו אותנו ואנחנו נשתוק. זהו, הדור הצעיר לוקח את הפיקוד", אמר אחד התושבים. "הם שתקו, אנחנו עכשיו הפה שלהם ושל הנכדים שלהם".

עוד באותו נושא

ההפגנות התחדשו ברחבי הארץ: המשטרה עצרה 16 מפגינים

לכתבה המלאה
מחאת האתיופים, ראשון לציון, 3 ביולי 2019. אור רביד
"התמונות הקשות הם לא רוח הקהילה". מעצר מפגין בראשון לציון/אור רביד

אך גם בתוך הקהילה בעיר קיימת מחלוקת על דרך המחאה. אסף טבאי, תושב קריית מלאכי, מבהיר כי "אין ספק שהתחושות בימים האחרונים לא פשוטות וכואבות. יש פה מעבר לשיטור יתר ויש הצדקה למחאה". לדבריו, "התמונות הקשות שראינו אתמול הם לא לרוח של הקהילה. המחאה מוצדקת אבל אני לא מסכים על דרכה. אנחנו צריכים מחאה שלא תפלג ותחלק. יש עוד הרבה דרך לעבור, אבל זה צריך להיות בהבנה ולא במחלוקת".

"עשרות שנים לא שמעו אותנו"

"הלכנו אלפי קילומטרים להגיע לישראל והיום אנחנו מקבלים חברה גזענית. הצבע שלך שונה משלי ומסתכלים עלינו אחרת"

אורי רדה הוא תושב קריית גת שנולד באתיופיה, וזוכר ימים אחרים בישראל של חברה לא גזענית. היום, הוא טוען, המצב שונה. "במהלך עשרות שנים לא שומעים את קולנו. רצו לעשות לנו בדיקות דם כדי לוודא שאנחנו יהודים אז כולם הזדהו עם כאבם", תיאר. "היום אנחנו מגלים שיש גזענות בחברה הישראלית. אתה רואה ברשתות החברתיות שכותבים לנו: 'הלוואי שירססו אתכם', ולשוטר כותבים: 'אנחנו גאים בך'. רצחו יהודי טהור".

לדברי רדה, קשה להיות היום אתיופי בישראל. "הלכנו אלפי קילומטרים להגיע לישראל והיום אנחנו מקבלים חברה גזענית. הצבע שלך שונה משלי ומסתכלים עלינו אחרת. אנחנו סוג ב' ו-ג' במדינת ישראל", אמר.

מחאת יוצאי העדה האתיופית, צומת קסטינה, 3 ביולי 2019. בני ואינר
"מאוכזב". יוסי שהפגין בצומת קסטינה/בני ואינר

היום צומת קסטינה נותר ריק מהפגנות. רוב המוחים נשארו בבתיהם, בעוד כוחות המשטרה שהוצבו במקום כחלק מההיערכות המוגברת נותרו מובטלים. בין המפגינים שהגיעו היה יוסי, צעיר בן 24 יליד קריית מלאכי. הוא חשב לחסום לבדו את צומת, ללא אלימות, רק כדי להמחיש את מצוקתם של צעירי הקהילה. "אני מאוכזב", ציין כשהביט אל השוטרים. "הסיטואציה הזו שהם הגיעו חמושים ומינימום למלחמה. אני מאוכזב מהממסד ומהשיטתיות בה הוא נוהג".

על האלימות שנרשמה בהפגנות ברחבי הארץ אמר יוסי כי "בכל קבוצה יש את היוצא מן הכלל, כמו שבמשטרה יש את היוצא מן הכלל". לדבריו, "זה סיר לחץ שהתפוצץ".

הערכות המשטרה למחאת יוצאי העדה האתיופית, צומת קסטינה, 3 ביולי 2019. בני ואינר
נערכו ונותרו ללא מעש. כוחות משטרה בצומת קסטינה, היום/בני ואינר
מחאת יוצאי העדה האתיופית, צומת עזריאלי, 3 ביולי 2019. אלעד מלכה
מחאת יוצאי אתיופיה, הערב/אלעד מלכה
מחאת יוצאי העדה האתיופית, צומת עזריאלי, 3 ביולי 2019. אלעד מלכה
עצרת זיכרון לזכר סולומון טקה, הערב/אלעד מלכה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully