וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת יוצאי אתיופיה נמשכת: הפגנות צפויות בנתב"ג ובקיסריה

המחאה על מות הנער סלומון טקה צפויה להימשך ולהגיע עד לבית ראש הממשלה, ובמשטרה נערכים להסלמת האלימות. בעדה עלו קולות שקראו להנמיך את גובה הלהבות: "זאת לא הדרך". ביקורת על התנהלות המשטרה: "ככה זה כשיש ממלא מקום ולא מפכ"ל". הוארך מעצרו של מצית הרכב בת"א

דוברות משטרת ישראל, לע"מ, עריכה: ליר שפיגלר

מחאת יוצאי אתיופיה נמשכת - עדכונים אחרונים:

  • המשטרה נערכת להסלמה האלימות; הפגנות צפויות בנתב"ג ומול בית רה"מ בקיסריה
  • במשטרה הודיעו שלא יתאפשרו חסימות כבישים: "פגיעה באזרחים"
  • קולות בעדה האתיופית קראו להנמכת גובה הלהבות: "עשינו רעש רציני"
  • 60 נעצרו ויותר ממאה שוטרים נפצעו; קצין בכיר לשעבר: "ככה זה כשיש ממלא מקום"
  • קצין במשטרה הודף את הביקורת: "מרגע שניתנה הפקודה - המשימה בוצעה במהירות"
  • נתניהו יכנס את הוועדה לקידום שילוב יוצאי אתיופיה; ריבלין: "מבקש לפעול במתינות"

מחאת יוצאי העדה האתיופית צפויות להימשך היום (רביעי) עם הפגנות נוספות ברחבי הארץ במחאה על הרג הנער סלומון טקה בן ה-18 בקריית חיים. במשטרה נערכים ליום נוסף של אלימות לאחר שמארגני המחאה הודיעו כי הם מתכוונים להסלים את מאבקם והפעם לחסום את נמל התעופה בן-גוריון, וכן להגיע לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. במשטרה הבהירו כי לא תתאפשר חסימות כבישים ולא ברור כיצד היא תתמודד עם אירועי אלימות נוספים, ומי שנותר מבולבל בינתיים הוא הציבור - שאיננו יודע כיצד להתנייד, מתי יחלו פעולות המחאה ובאילו כבישים הוא יוכל להגיע למקומות העבודה או לפעילויות המתוכננות מראש.

למרות ההיערכות לחסימות כבישים ולאירועים חריגים נוספים, בעדה ובין אלפי המפגינים היו הבוקר קולות שקראו להנמיך את גובה הלהבות. לצד שביעות הרצון שהאירועים אתמול "שיתקו את המדינה" והביאו את תשומת הלב המתבקשת לתסכול בעקבות מותו של טקה, יש בקרב יוצאי אתיופיה לא מעט שמודים כי האירועים אתמול יצאו משליטה וכי אי אפשר להמשיך באותה המתכונת אם רוצים להימנע מנפגעים בנפש. "כולנו חווים מצוקות יומיומיות של גזענות בכל מקום ועשינו רעש גדול וחברים מכל הארץ ומכל המגזרים אומרים שזה עשה רעש רציני", אמר פעיל אחד. "אבל אם אנחנו רוצים להוביל את השינוי האמיתי אז זה לא יכול להיות בדרך שתביא הרוגים גם בהפגנות".

מחאת יוצאי אתיופיה - עוד בוואלה! NEWS:
נזק לאמבולנסים ועשרות פצועים: תוצאות המחאה ברחבי הארץ
יולדת באמבולנס וזוג בדרך לחתונה: הנהגים שנתקעו בחסימות הכבישים בת''א
"ארגון חלש בלי פיקוד": ביקורת בתוך המשטרה על האיפוק בהפגנות

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
ההפגנה בתל אביב, אתמול/רויטרס

מפת מוקדי ההפגנות:

בעדה עלה גם החשש שאחרי שני לילות של הפגנות ואחרי שהציבור ראה את ההתפרעויות, המשטרה קיבלה גיבוי מהציבור לפעול ולדכא הפגנות נוספות בכל הכוח ולעצור מפגינים שלא ישוחררו. ההפגנות של היומיים האחרונים הן ספונטניות למחצה, ללא גוף שמארגן אותן או מורה על הפסקתן. המוחים קראו לשוב ולהפגין היום מהשעה 17:00, גם מול תחנת זבולון ובמוקדים נוספים, אך ייתכן שיהיו גם טקטיקות שטרם נוסו עד עכשיו ולא ברור אם הן ימשכו את אותם הקהלים.

ברקע ההפגנות, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס היום אחר הצהריים את ועדת השרים לעניין קידום שילובם בחברה הישראלית של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי. שרי הממשלה החברים בוועדה קיבלו זימון לישיבה. נשיא המדינה ראובן ריבלין כי יש למצות את חקירת מותו של סלומון ולמנוע את המוות הבא, אך "אנחנו מוכרחים לעצור, שוב, לעצור ולחשוב יחד כיצד ממשיכים מכאן - זוהי לא מלחמת אחים, זוהי מלחמה משותפת של אחים ואחיות על הבית המשותף שלהם ואני מבקש מכולנו לפעול באחריות ובמתינות". בתוך כך, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ביקר בבית משפחת טקה, יומיים אחרי מותו של הנער שהצית את המחאה.

עוד באותו נושא

עומסים, עימותים ופצועים: כך יצאה משליטה מחאת יוצאי אתיופיה

לכתבה המלאה
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. יותם רונן
ההפגנה בצומת עזריאלי, אתמול/יותם רונן

קצין בכיר במטה הארצי אמר לוואלה! NEWS: "היום אתם תראו גישה אחרת של המשטרה. לא נאפשר חסימות כבישים שיפגעו במרקם החיים של כלל הציבור. בשעות הקרובות אמורה המשטרה להתחיל ולתגבר את כוחותיה במספר מוקדים בהם צפויים המפגינים לשוב ולהפגין".

בנמל התעופה בן-גוריון קראו לציבור הטסים "לחשב את זמן הנסיעה בכבשים על מנת להתייצב שלוש שעות לפני הטיסה" לאור הפקקים הצפויים. במשטרה הבהירו כי "חסימות צירי תנועה הינם מעשה אסור על פי חוק וגורמים לפגיעה בציבור רב של נהגים. לצד הכלה ואיפוק משטרתי רב כלפי מפגינים מתוך ניסיון לאפשר להם לבטא את מחאתם, משטרת ישראל לא תאפשר את המשך החסימות של צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ באופן שיוביל לפגיעה כה משמעותית באזרחי ישראל בכלל ובמשתמשי הדרך בפרט".

מפקד מחוז חוף ניצב פרץ עמר במהלך פגישתו עם משפחתו של סולומון טקה 3 ביוני 2019. אתר רשמי
"נעשה את המקסימום". מפקד המחוז בבית המשפחה, היום/אתר רשמי

מפקד מחוף חוף, ניצב פרץ עמר, הגיע לבית משפחתו של סלומון טקה והבטיח כי "המסקנות שיוסקו יטופלו". "הקשר שלנו עם העדה, דווקא באזור הזה, הוא קשר מצוין", טען ניצב פרץ. "אני מתכוון להמשיך ולחזק את הקשר הזה, אני מתכוון גם להמשיך ולהיות בקשר עם האב, כדי שיבין שכל מה שהוא מצפה שיקרה - זה יבוא לידי ביטוי ולעדכן אותו בכל התהליכים שאנחנו עושים בקשר עם העדה".

מפקד המחוז הוסיף כי "זו עדה מצוינת ונפלאה שעוזרת לנו בעבודה היומיומית. יש לנו 50 שוטרים בני העדה שכל אחד מהם שוטר מצוין שעושה עבודה מצוינת. כואבים את המקרה הטראגי הזה, מקווה שזה האחרון, זה לא ידיים בידיים שלנו - הדינאמיקה כופה עלינו דברים שאין לנו שליטה על כל דבר תמיד, אבל אני יכול להבטיח שנעשה את המקסימום שהדברים יקרו בצורה נכונה".

דוד, אביו של סלומון, השיב למפקד מחוז חוף ניצב פרץ עמר: "את הבן שלי כבר אי אפשר יהיה להחזיר. אנחנו רוצים שיהיה משפט צדק ומערכת חוק הוגנת. הלוואי והבן שלי יהיה האחרון ואף ילד לא ייהרג".

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
"הוא היה הילד האהוב שלי". סלומון טקה/אתר רשמי, אתר רשמי

"הוא היה הבן שלי, הוא היה חבר שלי, ילד אהוב שלי", סיפר האב דוד על בנו שנהרג. "סלומון כמו כל נער שאף להתגייס לצבא, והרבה מעבר לזה, גם להיות שוטר, ורצה להיות ביחידות המיוחדות של המשטרה. ופשוט נשאר צעיר".

הוא הודה למפגינים ואמר: "תודה לקהילה, לכל עם ישראל, שיצא להפגין, והביא אותי למצב שבאמת הם נותנים לי כוחות". לדבריו, "יש שוטרים שבשביל להגן על העם עושים את העבודה שלהם נאמנה, אבל יש מעטים שהם אמנם התגייסו למשטרה, ויש להם נשק, אבל הם משתמשים בזה בשביל הכוח שלהם".

החשודים בבית המשפט: "עצרו אותי סתם"

ההפגנות התקיימו אמש משעות הצהריים ועד לשעות הלילה במוקדים רבים ברחבי הארץ ובמהלכם נעצרו 136 בני אדם בחשד לתקיפות שוטרים, מהם כ-60 שעדיין עצורים. מעצרו של אחד מהם, שניסה להצית רכב פרטי, הוארך בשלוש ימים בבית משפט השלום בתל אביב שקבע כי "אין ספק כי עבירה של הצתת רכב, היא עבירה שמלמדת על מסוכנות. מי שמסוגל להבעיר אש ברכב במקום ציבורי גם אם הדבר נעשה בתוך מחאה, מלמד על עצמו כי הוא אדם מסוכן לציבור".

אביו של אחד העצורים, בן 19, שממתין בבית משפט השלום בירושלים, אמר: "ניסיתי להתקשר לבן הוא לא ענה ושמעתי שלוקחים לו את הטלפון. ואז הבנתי שהוא עצור. אחרי שעה וחצי הוא התקשר אלי מהתחנה בלב הבירה ואמר שהוא עצר. אמר שהיה בהפגנה של קהילה האתיופית בא לתמוך. הוא אמר 'לא עשיתי כלום ופשוט עצרו אותי'".

אחד העצורים בהפגנת האתיופים במהלך דיון בעניינו בבית משפט קריות 3 ביוני 2019. שלומי גבאי
הדיונים בהארכת המעצר בבית המשפט בקריות, היום/שלומי גבאי

"למה בחור שבא לתמוך ולא עשה כלום צריך להיעצר?", הוסיף האב. "אנחנו מאוד מצטערים על זה... להכניס ילד בן 19 שעוד חושב להתגייס שנראה לי שעכשיו הוא יחשוב פעמיים אם להתגייס. לדעתי ההשפלה והייסורים האלה אחרי מעצר של לילה כאחרון הפושעים זה לא נראה לי הגיוני".

אם לנערה בת 14, שנעצרה אתמול בירושלים, הוסיפה: "היא לא עשתה כלום, כמו כולם רק צעקה. זה כואב לילדים שנהרג טקה מירי של שוטר. זה לא חוקי המעצר הזה. אני חיכיתי בתחנת המשטרה עד 2:00. לא הייתה סיבה לעצור אותה".

אמו של צעיר בן 24 מקריית ביאליק, שנעצר אמש סמוך לחצות בחשד שאחז באבן בצומת קריית אתא, אמרה בבית המשפט כי "חבל שנעצר, אבל ככה חינכתי את הילדים שלי. הסכמתי אפילו שייקח את אחיו הצעיר להפגנה. מבחינתי זה שיעור באזרחות. אנחנו לא בני העדה האתיופית, אבל אנחנו נגד גזענות וזכותו של כל אחד להפגין נגד גזענות. אולי אפילו חובה".

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
ההפגנה בתל אביב, אתמול/רויטרס

כ-11 מהמפגינים בקריות שנעצרו בחשד להתנהגות פרועה, תקיפת שוטרים ואף הצתה כבר הובאו בפני השופט ד"ר שמואל ארדמן ושוחררו. "עצרו אותי סתם", אמר לוואלה!NEWS אחד המפגינים, גבר כבן 30 מחיפה שנפצע באירוע, כשיצא מבית משפט ששחרר אותו בהרחקה מצומת קריית אתא ותחנת זבולון של המשטרה. "טענו שזרקתי אבן שזה בכלל לא נכון. תפסו אותי רק כי לא יכולתי לרוץ ולא ברחתי".

בחדרה שוחרר מפגין בתנאים מגבילים והוארך מעצרו בעוד שלושה ימים לשלושה אחרים. בשני בתי המשפט הדיונים נמשכים. עו"ד עידן רז ועו"ד אסף צברי, שייצגו רבים מהחשודים מטעם הסניגוריה הציבורית, הביעו שביעות רצון ואמרו כי "בית המשפט קיבל את טענותינו ושיחרר את החשודים, חלקם אף ללא כל תנאי כיוון שהבין שמדובר בנטולי עבר פלילי שהשתתפו במחאה לגיטימית".

קצין משטרה: "מרגע שניתנה הפקודה - המשימה בוצעה במהירות"

במהלך ההפגנות עשרות בני אדם נפצעו, רובם באורח קל, בהם 111 שוטרים. במשטרה אמרו כי "במהלך הלילה המשיכו מחאות אלימות על ידי אלפי מתפרעים במוקדים רבים ברחבי הארץ מצפון ועד דרום, בצמתים, כבישים ראשיים, בתוך הערים ומול תחנות המשטרה".

בתוך המשטרה ומחוצה לה גוברת הביקורת על תפקוד מ"מ המפכ"ל מוטי כהן. "ככה זה כשיש ממלא מקום ולא מפכ"ל", תקף קצין בכיר שפרש לאחרונה מהשירות. "הוא מפחד לעצבן את השר, את ראש הממשלה, את החרדים או את האתיופים, אז הכי פשוט זה לא לעשות כלום".

קצין במשטרה אמר כי "מרגע שראש הממשלה יצא בהודעה כי יש להפסיק את חסימות הכבישים והצמתים, לקח לנו רבע שעה בדיוק לפתוח את הכבישים. המשטרה יודעת מה היכולות המבצעיות שלה. הכוחות היו ערוכים כל הערב והמתינו לפקודה מלמעלה לפעול. מרגע שניתנה הפקודה, המשימה בוצעה במהירות ובמקצועיות".

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. יותם רונן
ההפגנה בצומת עזריאלי, אתמול/יותם רונן

עוד הוסיף הקצין במשטרה: "אני לא יודע מה השיקולים של הפיקוד הבכיר. אולי היה חשוב להמתין לתמונות של הניידות ההפוכות והשוטרים המדממים כדי שהציבור יבין עם מי יש לנו עסק ועם איזו אוכלוסייה אלימה אנחנו מתמודדים כאן. אני לא יודע לומר מה היה השיקול של הפיקוד הבכיר".

אלון פלג, מנהל מרחב מרכז בחטיבת תפעול ואחזקה של חברת נתיבי ישראל, הצטרף לדבריו: "מרגע סיום ההפגנות, סביב השעה 1 בלילה הסתערו עשרות צוותינו המקצועיים להכשרה מהירה של צירי התחבורה על מנת שנוכל לפתוח את הכבישים לנסיעה בטוחה. מאה כלים הנדסיים בשטח עבדו כל שעות הלילה לפינוי הצירים מהוונדליזם הרב. גומי הצמיגים שפגע באספלט וייצר סכנת החלקה מסכנת חיים עבור רוכבי הדו-גלגלי''.

פלג, מנהל המרחב אשר מוביל את המאמץ הרב-זירתי והמורכב, הוסיף כי ''הנזקים נאמדים מעל מיליון שקלים. מערכת רמזורים שלמה הושחטה בצומת קסטינה, לצד 11 מוקדים בהם בערת הצמיגים פגעה התשתית הכביש, הנדרש להחליף את האספלט''.

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב, אמש/רויטרס

מפקד מחוז לשעבר אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "אין דבר כזה מחאה שסוגרת כבישים. כביש חייב להישאר פתוח, אי אפשר לקחת מדינה כבת ערובה. לא למחאה של נכים, לא של דרוזים, לא של חרדים וערבים וגם לא אתיופים. יש דרכים להפגין מבלי לחסום כבישים. כשאני הייתי מפקד מחוז, באירועים כאלה הייתי מביא את כל הכוח שעומד לרשות המחוז. היה לי תיק הפעלה מסודר, כל כוח ידע איפה הוא נמצא ומה הוא עושה, ופה באיילון זה לא קרה. זה לא היה".

קצין אחר אמר כי "הפעלת הכוח הייתה מאוחרת מדי וכמות הכוח שהועמד אתמול הייתה קטנה מדי. הפיקוד הבכיר לא היה ערוך למשימה, הוא כשל. בכל משטרה בעולם חסימת כביש, הפיכת ניידת משטרה, שריפתה, ושוטרים זועקים, פצועים - הייתה מסיימת את האירוע הזה בצורה אחרת לגמרי".

בצמרת המשטרה דוחים את הטענות. בין היתר אומר קצין בכיר כי "בסביבות 20:00 כשהחלו להגיע הדיווחים והסרטים של מה שקורה בהיקף ובעוצמת האלימות, מ"מ המפכ"ל כינס התוועדות עם מפקדי המחוזות והנחה לפעול ולפזר את ההפגנות. הבנו שהם חצו את כל הקווים. רצינו לאפשר להם להביע מחאה, לזעוק את כאבם, זאת חובתה של משטרה במדינה דמוקרטית, אבל מרגע שהאירועים יצאו משליטה והפכו לאלימים ניתנה הפקודה".

(עדכון ראשון: 8:35)

עריכה: ליר שפיגלר

גם קייס הקהילה בראשון לציון, סמאי אליאס, קרא ליוצאי אתיופיה "כן למחאה - לא לאלימות" ואמר: "ביום המתסכל והקשה הזה, אנחנו צריכים לזכור שאבותינו חלמו על הארץ הזו ושילמו מחיר כבד בדרך, כדי לחיות בה. זו הארץ שלנו, החברה שלנו. אנחנו נאבק בדרך לגיטימית, ללא אלימות, ללא אובדן חיים. כן לקדושת החיים, ולא לקדושת המוות. אנא שמרו על איפוק שחלילה לא נאבד עוד חיים. אני קורא לחבריי להיאבק לדרוש את הקצב ככל שיידרש, לא ננוח ולא נשקוט. הגיעו מים עד נפש, ולא נפסיק, אך לא לפעול באלימות".

אהוד ברק בבית משפחתו של סלומון טקה בקריית חיים ב-3 ביולי 2019. יואב איתיאל, אתר רשמי
ברק בבית משפט טקה, היום/אתר רשמי, יואב איתיאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully