וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזק לאמבולנסים ועשרות פצועים: תוצאות המחאה ברחבי הארץ

יותר ממאה שוטרים, כבאי ותשעה עוברי אורח נמנים עם הפצועים מההפגנות שהתקיימו ברחבי הארץ על הרג הנער סלומון טקה, רובם באורח קל. נזק נגרם גם לאופנועי חירום ולניידות משטרה. אזרחים רבים פנו למוקד החירום של מד"א. ההפגנות צפויות להימשך היום בנתב"ג ובקיסריה

דוברות משטרת ישראל, לע"מ, עריכה: ליר שפיגלר

עשרות בני אדם בני אדם נפגעו אתמול (שלישי), רובם באורח קל, במסגרת הפגנות יוצאי אתיופיה שהתקיימה ברחבי הארץ במחאה על הרג הנער סלומון טקה בן ה-18 בקריית חיים. 111 שוטרים נפצעו. כמו כן, צוותי מגן דוד אדום העניקו טיפול רפואי ל-26 מפגינים, לתשעה עוברי אורח ולכבאי אחד. חמישה מהנפגעים פונו במצב בינוני והיתר במצב קל.

בנוסף לנפגעים, 19 ניידות משטרה ושישה אמבולנסים ניזוקו במהלך ההפגנות. נזק נגרם לניידות טיפול נמרץ של מד"א ולארבעה אופנועי חירום של הארגון. במד"א אמרו כי "משעות אחר הצהריים ועד שעות הלילה ניכר עומס רב ועלייה משמעותית בפניות למוקד החרום 101 של מד"א וצוותי מד"א תוגברו במוקדים. בשטח תוגברו עשרות אמבולנסים וכ- 50 אופנועי חרום מיחידת האופנועים של מד"א".

מחאת יוצאי אתיופיה - עוד בוואלה! NEWS:
יולדת באמבולנס וזוג בדרך לחתונה: הנהגים שנתקעו בחסימות הכבישים בת''א
"ארגון חלש בלי פיקוד": ביקורת בתוך המשטרה על האיפוק בהפגנות
עימותים עם שוטרים בקריית אתא; מפגינים הפכו ניידת בקריית מלאכי

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
המחאה בתל אביב, אתמול/רויטרס

במשטרה אמרו כי "במהלך הלילה המשיכו מחאות אלימות על ידי אלפי מתפרעים במוקדים רבים ברחבי הארץ מצפון ועד דרום, בצמתים, כבישים ראשיים, בתוך הערים ומול תחנות המשטרה". באחד המקרים, בסמוך לשעה חצות, שוטר נפגע מאבנים בפלג גופו העליון וברגלו בכביש 60 סמוך לצומת הקאנטרי בעפולה, וירה באוויר. על פי הודעת המשטרה, כוח שיטור שחלף במקום הבחין בחסימת הצומת על ידי 300 מתפרעים שהציתו את החורש בצד הכביש ויידו אבנים לעבר השוטרים.

עוד אמרו במשטרה כי השוטר שנפצע נפל לקרקע "כשמתפרעים רבים רצו לכיוונו השוטר ביצע ירי באוויר וחולץ על ידי שוטרים מהמקום. השוטר פונה לבית החולים לקבלת טיפול רפואי, טרם נעצרו חשודים. כוח משטרה פיזר את המתפרעים תוך שימוש באמצעים". המשטרה מסרה כי היא "תאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא נאפשר ונפעל בנחישות כנגד אלימות מכל סוג שהיא כמו גם ניסיון לפגיעה פיזית בשוטרים או אזרחים".

עוד באותו נושא

עומסים, עימותים ופצועים: כך יצאה משליטה מחאת יוצאי אתיופיה

לכתבה המלאה
מערכת וואלה!

היום: הפגנות בנתב"ג ומול בית ראש הממשלה

ההפגנות צפויות להימשך היום באותו הקו הנוקשה של חסימות הכבישים, כשהיעדים המרכזיים המתוכננים הם נמל התעופה בן-גוריון ובית ראש הממשלה בקיסריה. גם בעדה ובין אלפי המפגינים יש הבוקר קולות הקוראים להנמיך את הלהבות. לצד שביעות הרצון שהאירועים אתמול "שיתקו את המדינה" והביאו את תשומת הלב המתבקשת לתסכול בעקבות מותו של טקה, יש בקרב יוצאי אתיופיה לא מעט שמודים כי האירועים אתמול יצאו משליטה וכי אי אפשר להמשיך באותה המתכונת אם רוצים להימנע מנפגעים בנפש.

"כולנו חווים מצוקות יומיומיות של גזענות בכל מקום ועשינו רעש גדול וחברים מכל הארץ ומכל המגזרים אומרים שזה עשה רעש רציני", אומר פעיל אחד. "אבל אם אנחנו רוצים להוביל את השינוי האמיתי אז זה לא יכול להיות בדרך שתביא הרוגים גם בהפגנות".

בעדה עלה גם החשש שאחרי שני לילות של הפגנות ואחרי שהציבור ראה את ההתפרעויות, המשטרה קיבלה גיבוי מהציבור לפעול ולדכא הפגנות נוספות בכל הכוח ולעצור מפגינים שלא ישוחררו. ההפגנות של היומיים האחרונים הן ספונטניות למחצה, ללא גוף שמארגן אותן או מורה על הפסקתן. המוחים קראו לשוב ולהפגין היום מהשעה 17:00, גם מול תחנת זבולון ובמוקדים נוספים, אך ייתכן שיהיו גם טקטיקות שטרם נוסו עד עכשיו ולא ברור אם הן ימשכו את אותם הקהלים.

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
המחאה בתל אביב, אתמול/רויטרס

ההפגנות התקיימו אמש משעות הצהריים ועד לשעות הלילה במוקדים רבים ברחבי הארץ ובמהלכם נעצרו 136 בני אדם בחשד לתקיפות שוטרים, מהם 60 שעדיין עצורים. המפגינים קראו בין היתר "ביבי, ביבי תתעורר - דם שחור אינו הפקר", "לא שחור, לא לבן, כי כולנו בני אדם", "שוטר שוטר על מי אתה שומר" ו"שוטר רוצח חייב להיות בפנים". בעקבות ההפגנות חלו שיבושי תנועה מצפון ועד דרום ועומסי התנועה נמשכו שעות ארוכות. בכמה מוקדים פרצו עימותים בין מפגינים לכוחות המשטרה ובקריית אתא מאות מפגינים צבאו על תחנת משטרת זבולון. במקביל, בקריית מלאכי המפגינים הפכו כמה ניידות משטרה ויידו אבנים לעברן.

הבוקר יובאו עצורים מההפגנות לדיון בבית משפט השלום בקריות ובחדרה בבקשה להאריך את מעצרם, מהם כעשרים מזבולון ותשעה מחדרה. 30 עצורים נוספים יובאו לבית משפט השלום באשקלון. המשטרה מסרה כי "ביומיים האחרונים אנו עדים למעשי אלימות קשים מאוד מצד המפגינים, פגיעה בסמלי שלטון, ונדליזם, הצתות, ידויי בקבוקי תבערה, זיקוקים ואבנים לעבר הכוחות, שהובילו לפציעתם של למעלה ממאה שוטרים ולגרימת נזק לרכוש משטרתי ואזרחי. אנו קוראים למפגינים - כן למחאה לא לאלימות".

"נפעל בתקיפות להפסיק את האלימות תוך שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותנו, במטרה למנוע המשך פגיעה בנפש, ברכוש ובכל משתמשי הדרך על מנת להשיב את הסדר על כנו", הוסיפו במשטרה.

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
המחאה בתל אביב, אתמול/רויטרס

אלון פלג, מנהל מרחב מרכז בחטיבת תפעול ואחזקה של חברת נתיבי ישראל, אמר: "מרגע סיום ההפגנות, סביב השעה 1 בלילה הסתערו עשרות צוותינו המקצועיים להכשרה מהירה של צירי התחבורה על מנת שנוכל לפתוח את הכבישים לנסיעה בטוחה. מאה כלים הנדסיים בשטח עבדו כל שעות הלילה לפינוי הצירים מהוונזליזם הרב- גומי הצמיגים שפגע באספלט וייצר סכנת החלקה מסכנת חיים עבור רוכבי הדו-גלגלי''.

פלג, מנהל המרחב אשר מוביל את המאמץ הרב-זירתי והמורכב, הוסיף כי ''הנזקים נאמדים מעל מיליון שקלים. מערכת רמזורים שלמה הושחטה בצומת קסטינה, לצד 11 מוקדים בהם בערת הצמיגים פגעה התשתית הכביש, הנדרש להחליף את האספלט''.

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, בגשר המיתרים, ירושלים 2 ביוני 2019. יוסף מזרחי/TPS, אתר רשמי
ההפגנה בגשר המיתרים בירושלים/אתר רשמי, יוסף מזרחי/TPS

השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר אמש בפתח הערכת מצב עם מ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן ופיקוד המשטרה כי "לא נסבול אנרכיה ולא נסבול פגיעה קשה בסדר הציבורי, וכמובן לא נאפשר מחאה שפוגעת בגוף או ברכוש פגיעה חמורה".

ארדן, שקיים הערכת מצב במטרה לעמוד על היערכות המשטרה והמשך הפעילות המשטרתית להפסקת הפרות הסדר ופתיחת הכבישים, אמר כי הוא מבקש להביע "זעזוע עמוק וצער רב" על האירוע הקשה בקריית חיים, אך "לצערי בקרב המפגינים היו ועדיין ישנם כאלה בשעות אלה שפועלים באלימות רבה ומשולחת רסן גם כנגד השוטרים שעושים את תפקידם וגם כנגד אזרחים תמימים. מפגינים שמיידים אבנים על אמבולנס, מפגינים שפוגעים בכוחות הצלה שמגיעים לסייע, מפגינים שמציתים תחנות משטרה - מאבדים לגיטימציה. אי אפשר לקחת רבבות אזרחים בכבישים כבני ערובה ולסכן את חייהם".

(עדכון ראשון: 7:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully