וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארגון חלש בלי פיקוד": ביקורת בתוך המשטרה על האיפוק בהפגנות

2.7.2019 / 22:57

בצל החלטת המשטרה להכיל את הפגנות יוצאי אתיופיה על הרג סלומון טקה בידי שוטר, הן במשטרה והן בציבור מותחים ביקורת נגדה וטוענים כי הפיקוד נמנע מלקחת אחריות על האירועים. "אם היה מדובר במגזר אחר, תוך דקות היו נשלחים כוחות יס"מ", אומרים קצינים במשטרה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניב מעוז
  • 60 מפגינים נעצרו בחשד להפרות סדר ברחבי הארץ
  • 47 שוטרים נפצעו במהלך עימותים מול מפגינים
  • נתיבי איילון נפתחו לתנועה
  • חיפה: מפגינים יידו אבנים לעבר משטרת זבולון, כוחות יס"מ הגיבו ברימוני הלם
  • שיבושי תנועה בצירים מרכזיים, בצפון, במרכז, ובשפלה
  • נתניהו: העדה האתיופית יקרה לנו, הפסיקו את חסימות הצירים

במשטרה ובציבור מותחים ביקורת חריפה הערב (שלישי) נגד החלטות צמרת הארגון, בדבר הכלת מחאתם של יוצאי אתיופיה על הרג סלומון טקה בן ה-18 מקריית חיים בידי שוטר. שעות לאחר שצירים רבים נחסמו ופרצו עימותים בין המפגינים לשוטרים, יצאה הודעה לפיה ממלא מקום המשטרה מוטי כהן, הנחה את השוטרים שלא לאפשר כל גילוי אלימות ולפעול בתקיפות כנגד מפירי הסדר ופורעי חוק.חלק מהביקורת הופנה גם נגד השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שקולו לא נשמע בציבור ביממה האחרונה ולא מתבטא בסוגייה.

"כך נראה ארגון חלש בלי פיקוד", אמר בזעם קצין במשטרה. "התקבלה החלטה להחביא את שוטרי היס"מ, לקחו להם בצהריים את האקדחים והזהירו אותם שלא להתקרב לצמתים כי לא רוצים להיכנס לעימותים עם מפגינים".

לדברי אותו קצין, המשטרה השקיעה מיליוני שקלים להקים יחידות יס"מ ויחידות לפיזור הפגנות אלא שעכשיו פיקוד המשטרה הודיע שאין בכוונתו להפעילן. "אם היה מדובר במגזר כמו החרדים או ערבים, תוך דקות היו שולחים את כוחות יס"מ או מהיחידה הטקטית של מג"ב לפזר את ההפגנה. באום אל-חיראן אף אחד לא חשב פעמיים. עכשיו לכולם רועדות הידיים".

לקריאה נוספת בנושא:
כ-50 שוטרים פצועים ועשרות עצורים: עימותים במחאת יוצאי אתיופיה
נהג רכב נמלט מחסימת הכביש בת"א - ומותקף ע"י מפגינים | תיעוד
"לא באנו לישראל כדי שירצחו את ילדינו": סלומון טקה, שמת מירי שוטר, הובא למנוחות

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. יותם רונן
"אם היינו מפנים את איילון - הייתה רכבת אווירית לאיכילוב". הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב, הערב (צילום: יותם רונן)/יותם רונן

גם אזרחים רבים שנתקעו בפקקים ולעתים נאלצו להתמודד עם אלימות המפגנים תקפו נגד התנהלות המשטרה. "בצומת אשדוד רגמו באבנים את אחותי שהייתה בפקק ארוך, אבל לא היה שוטר בשטח כך נראית אנרכיה", אמרה אחת הנוסעות שנתקעה באזור המרכז.

תושבים בראשון לציון סיפרו כי "חסמו את היציאות והכניסות לעיר הפקקים. בתוך הרחובות אי אפשר לאסוף את הילדים מהחוג. כולנו הפכנו לבני ערובה.

מנגד, גורמים בכירים במשטרה הסבירו כי ההחלטה להימנע מחיכוך עם המפגינים התקבלה באופן מושכל כדי להימנע מנפגעים רבים. "ההנחיה היא לא לפנות את הכבישים - גם לא את נתיבי אילון", אמר קצין בכיר לוואלה! NEWS. "אין לנו בעיה להביא גדוד של מג"ב ולפנות את הכבישים, אך המחיר יהיה רכבת אווירית של 300 פצועים לאיכילוב. כרגע אין אף קצין משטרה שמוכן לקחת את זה עליו".

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. יותם רונן
"החלטה מושכלת". הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב (צילום: יותם רונן)/יותם רונן

"אנחנו התבגרנו מאז אירועי אוקטובר 2000", הוסיף הבכיר. "המשטרה למדה שהיא יכולה להכיל את ההפגנות המחיר של נהגים תקועים הוא מחיר סביר באיזון של שמירת הדמוקרטיה וחופש המחאה" אומר הקצין הבכיר".

באשר לביקורת הציבורית על התנהלות המשטרה מול המפגינים, אמר גורם בכיר במשטרת תל אביב כי בארגון מבצעים שיקולים שונים מול זכות ההפגנה והחשש מפני נפגעים רבים. "מה יגידו בציבור אם במהלך פינוי איילון היו הרוגים? שהמשטרה אלימה?", תהה. "הציבור לא רוצה שוטרים אלימים ולזה יש מחיר. באיזונים שלנו, המחיר של לעמוד בפקק הוא סביר אל מול פינוי בכוח עם נפגעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully