וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת יוצאי אתיופיה: כ-50 שוטרים פצועים ועשרות עצורים

שעות לאחר שהחלה המחאה על הרג סלומון טקה בן ה-18, המשטרה החלה לפזר את ההפגנות פתחה את צירי התנועה, בהם גם נתיבי איילון. במוקדים שונים המפגינים יידו אבנים לעבר שוטרים, הבעירו צמיגים והתעמתו עם אזרחים שנקלעו למקום. נתניהו וריבלין קראו למפגינים לנהוג באיפוק

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניב מעוז

מחאת יוצאי אתיופיה על מות סלומון טקה - עדכונים אחרונים:

  • 60 מפגינים נעצרו בחשד להפרות סדר ברחבי הארץ
  • 47 שוטרים נפצעו במהלך עימותים מול מפגינים
  • נתיבי איילון נפתחו לתנועה
  • חיפה: מפגינים יידו אבנים לעבר משטרת זבולון, כוחות יס"מ הגיבו ברימוני הלם
  • שיבושי תנועה בצירים מרכזיים, בצפון, במרכז, ובשפלה
  • נתניהו: העדה האתיופית יקרה לנו, הפסיקו את חסימות הצירים

המשטרה החלה בפיזור הפגנות שהחלו אתמול (שלישי) בשעות אחר הצהריים ברחבי הארץ, במחאה על הרג הנער סלומון טקה בן ה-18 מקריית חיים, בידי קצין משטרה. במהלך היום המפגינים חסמו צירי תנועה מרכזיים במוקדים שונים ברחבי הארץ, ובחלקם אף התעמתו עם שוטרים. לטענת המשטרה, בחלק מהמוקדים בדרום ובקריות נעשה שימוש רב בבקבוקי תבערה לעבר הכוחות. במהלך היום נפצעו 47 שוטרים וכ-60 מפגינים נעצרו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר למפגינים לחדול מחסימת הצירים ולכבד את החוק. גם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הצטרף לקריאותיו של ראש הממשלה. בתום הערכת מצב מיוחדת עם מ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן ופיקוד המשטרה, אמר ארדן: "משטרת ישראל עשתה כל מאמץ וכל שלעיל ידה כדי לאפשר למפגינים להביע את כאבם ולזעוק את זעקתם. הכוחות נהגו באיפוק והכלה על מנת שלא להגיע לעימותים אלימים אשר יביאו חלילה לנפגעים בנפש, פגיעה באזרחים, שוטרים. אני מודע כמובן גם לסבלו הרב של הציבור הרחב, ולאי הנעימות שנגרמה לעשות אלפי אזרחים בכבישים ואני מצר על כך צער רב, אולם חשוב להבין שהמשטרה פעלה כך כדי למנוע נפגעים נוספים בנפש".

בקריית אתא נעצרו 20 בני אדם, זאת לאחר שהמפגינים הבעירו צמיגים, עצים ורכוש שהיו במקום. נוסף על כך, מאות מפגינים צבאו על פתחה של תחנת משטרת זבולון בחיפה. המפגינים יידו אבנים, הבעירו צמיגים והתעמתו עם כוחות יס"מ, שהגיבו ברימוני הלם. במהלך העימותים נפצעו 12 שוטרים שנזקקו לטיפול רפואי.

עוד באותו נושא:
"זורקים עליי אבנים, אני מותקף": גרסת השוטר שירה בנער יוצא אתיופיה
נתניהו: נעשה מאמץ להגיע לאמת
צעיר בן 18 נורה למוות בקריית חיים על ידי שוטר בלבוש אזרחי

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. יותם רונן
צומת קפלן בתל אביב, אמש/יותם רונן

במהלך היום נחסמו לתנועה צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ. על פי ההערכות, עשרות אלפי נהגים נתקעו בפקקים משעות אחר הצהריים בשל החסימות ושיבושי התנועה. כעבור שעות נפתחו לתנועה שורה של צירים וצמתים, בהם כביש 2 מחלף אולגה, כביש 4 מחלף ראשון לציון, כביש 40 צומת בילו, כביש 38 צומת הביג, כביש 4 מחלף יבנה, כביש 20 מחלף לה גרדיה, כביש 20 מחלף ההלכה, כביש 6 מחלף שורק, כביש 1 מנהרת הארזים, כביש 4 צומת אשקלון וכביש 40 צומת קסטינה.

בשעה זו עדיין חסומים לתנועה הנתיבים הבאים: בצפון כביש 781 צומת ביאליק למערב. במרכז, כביש 2 מחלף פולג, כביש 2 מחלף ינאי לצפון, כביש 431 מחלף נשרים למערב וכביש 431 מחלף באר יעקב למזרח . בדרום: כביש 40 צומת פלוגות בשני הכיוונים.

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. יותם רונן
מפגינים סמוך לשריפה שהוצתה בצומת קפלן, אמש/יותם רונן

באזור מחלף השלום בתל אביב, נתיבי איילון נפתחו לתנועה לאחר שמשעות אחר הצהריים היו חסומים לתנועת כלי רכב לאחר שכמה מהמפגינים ירדו לכביש. כמו כן נחסמו דרך מנחם בגין לצפון ולדרום, רחוב קפלן בקטע שבין אבן גבירול למנחם בגין, וכן רחוב גבעת התחמושת מיגאל אלון ועד למנחם בגין.

במהלך ההפגנה פרצו עימותים בין מפגינים לנהגים ששהו במקום וניסו להתגבר על החסימות. בתיעודים שונים נראים המפגינים עולים על מכוניתו של אחד מהם ומנפצים את זגוגית הרכב. לאחר מכן הציתו המפגינים פחי אשפה בצומת קפלן וגרמו לשריפה במרכז הצומת. לאחר מכן אף הוצתה מכונית שנקלעה למקום. תקרית דומה התרחש בכניסה לאשדוד, שם נראו מפגינים עולים על מכונית בועטים בחלונותיה.

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. ניב אהרונסון
זגוגית הרכב שנותצה בידי מפגינים בתל אביב, אמש/ניב אהרונסון
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. ניב אהרונסון
תל אביב, אמש/ניב אהרונסון

באזור אולגה בכביש החוף נעצרו 12 חשודים בגין התפרעות אלימה והפרת הסדר הציבורי. בבאר שבע נחסמו לתנועה כמה צירים סמוך לצומת אלי כהן, צומת נתיבות נחסם לתנועה ושני שוטרים נפצעו בעימותים ופונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע.

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. ניב אהרונסון
תל אביב, אמש/ניב אהרונסון
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. אתר רשמי
היערכות המשטרה בתל אביב, אמש/אתר רשמי

מוקדם יותר בירושלים, צומת הכבישים ירמיהו - שז"ר נחסם אף הוא לתנועה בעקבות מחאת בני העדה. המפגינים קראו בין היתר "ביבי, ביבי תתעורר - דם שחור אינו הפקר", "לא שחור, לא לבן, כי כולנו בני אדם", "שוטר שוטר על מי אתה שומר" ו"שוטר רוצח חייב להיות בפנים". 15 מפגינים נעצרו בהפגנות.

חיצונית - מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה  2 ביוני 2019. אתר רשמי
חיצונית - מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה 2 ביוני 2019/אתר רשמי
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. אתר רשמי
צומת קפלן, אמש/אתר רשמי
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. יאיר טאובר, אתר רשמי
דרך השלום, אמש/אתר רשמי, יאיר טאובר
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. תומר אפלבאום, הארץ, אתר רשמי
תל אביב, אמש/אתר רשמי, תומר אפלבאום, הארץ

במהלך הערב פרסם ראש הממשלה סרטון, במהלכו קרא למפגינים לחדול מהחסימות ולמחות בהתאם לחוק. "כולנו מתאבלים על מותו הטרגי של הנער סולומון טקה", אמר נתניהו. "אנו מחבקים את המשפחה, אנו מחבקים את העדה האתיופית. היא יקרה לי, היא יקרה לנו. אלה לא מילים בעלמא".

"אני יודע שיש בעיות שעוד צריך לפתור, עמלנו קשה וצריך לעמול עוד כדי לפתור אותן", הוסיף ראש הממשלה. "אבל אני מבקש מכם דבר אחד - הפסיקו את חסימות הצירים. אנחנו מדינת חוק, לא נסבול את חסימות הצירים. אני מבקש מכם, נפתור את הבעיות יחד תוך כדי כיבוד החוק".

נשיא המדינה ראובן ריבלין פנה אל קהילת יוצאי אתיופיה: "אחיותי ואחיי אזרחי ישראל, ובתוכם אחינו ואחיותינו, בני קהילת יוצאי אתיופיה. אלה ימים קשים מאוד. סלמון טקה שאיבד את חייו נמצא במחשבות של כולנו, והשאלות קשות ומייסרות". הנשיא הוסיף, "אנחנו מוכרחים לעצור, שוב, לעצור -ולחשוב יחד כיצד ממשיכים מכאן. אין לאיש מאיתנו דם סמיך יותר, ולעולם לא יהיו חיי אחינו ואחיותינו הפקר. עלינו למצות את חקירת מותו של סלמון - ועלינו למנוע את המוות הבא".

"אנחנו מוכרחים להיזהר מאוד מההסלמה של המחאה ומגלישה שלה לאלימות שאין לה מקום, הוסיף ריבלין. "אני קורא לכולנו, בתוך השבר, לשמור על האיפוק והמתינות. הזעם, אסור לו שיבוא לידי ביטוי באלימות. קומץ המוחים שבחר באלימות - איננו פני המחאה, ואסור שיהיה פני המחאה המובנת לכולנו מאוד".

הפגנת יוצאי אתיופיה בקריית אתא - 2 ביולי 2019. אתר רשמי
עימותים במהלך הפגנת יוצאי אתיופיה בקריית אתא, אתמול/אתר רשמי
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, בצומת קריית אתא  2 ביוני 2019. אתר רשמי
קריית אתא, אמש/אתר רשמי
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, בצומת קריית אתא  2 ביוני 2019. אתר רשמי
חסימות בקריית אתא בעקבות מחאת יוצאי אתיופיה, אתמול/אתר רשמי
פציעת שוטר במהלך הפגנת האיתיופאים במחלף אולגה 2 ביוני 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
השוטר שנפצע במהלך פיזור ההפגנה בכביש החוף/אתר רשמי, דוברות המשטרה

"כואב הלב", אמר דוד, נהג אוטובוס יוצא אתיופיה שנחסם במחלף השלום. "אני הייתי בצבא, לימדו אותי נוהל מעצר חשוד, לא יורים סתם בראש או בלב. אם הייתי יכול הייתי מצטרף להפגנה. לא ידעתי שיש הפגנה". מנדה, בן 23 שחסם את האוטובוס של דוד, הוסיף: "לא חוויתי גזענות או אלימות אבל אני מזדהה ובאתי עם חבריי לעצור את האוטובוס, אני לא מתכוון לזוז עד שהמשטרה תגיע לפה יותר. המסר שלי למח"ש - תעשו את העבודה שלכם כדי שמקרים כאלה לא יקרו יותר".

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. צילום: TPS, אתר רשמי
מחלף השלום סמוך לצומת קפלן בתל אביב, אתמול/אתר רשמי, צילום: TPS

קוני אמגדה, שהגיע אף הוא למחות נגד התהנהלות המשטרה, טען כי האלימות נגד בני העדה מוגברת. "עם ישראל מתכנן חופשות ואנחנו לוויות", אמר. "השוטרים הורגים אותנו, הם תוקעים את הכדור בראש אבל הגזענות נמצאת בכל מקום, למה ילד בן 18 צריך למות? עבורכם זו ארץ זבת חלב ודבש, אבל עבורנו ארץ מוות. אם נצטרך להקריב קורבנות נקריב, בלי ועדות שמורחות אותנו. אנחנו הדור החדש ואנחנו נוביל, יותר לא ירו בנו. שלא יפסיקו בלבולי המוח, זה לא הריגה זה רצח".

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. אתר רשמי
חסימות בציר בגין. מחלף השלום, אתמול/אתר רשמי

במשטרה הבהירו במהלך היום לראשי הקהילה כי היא תפעל באפס סובלנות כלפי כל ניסיון לפגוע בשוטרים, באזרחים, בסמלי שלטון או בבנייני ממשל ובכלל זה תחנות משטרה. כמו כן, במשטרה הודיעו גם כי לא יאפשרו שיבוש סדר החיים בגלל ההפגנות, ובכלל זה לא יאפשרו שיתוק התנועה בצירים המרכזים לאורך זמן או שיתוק נמל התעופה בן גוריון על ידי חסימות הכבישים המובילים לנמל התעופה.

קומוניקט על רקע הריגתו של סולומון טקה. אתר רשמי
קריאה להפגנה אלימה שהופצה ברשתות החברתיות/אתר רשמי
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. TPS, אתר רשמי
חסימות בציר בגין, אמש/אתר רשמי, TPS

מוקדם יותר הודיעו במח"ש כי הושגה התקדמות משמעותית בחקירת הירי. בין השאר נאספו ראיות חדשות, נגבו עדויות מעדי ראייה ואף בוצעו שחזורים בזירת האירוע. החקירה מתנהלת תחת צו איסור פרסום שהוצא לבקשת מח"ש, זאת על מנת "שלא לפגוע בהתקדמות החקירה באמצעות פרסומים שונים".

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. TPS, אתר רשמי
מחלף השלום סמוך לצומת קפלן בתל אביב, אתמול/אתר רשמי, TPS

בשעות הצהריים הובא טקה למנוחות. ההלוויה יצאה מבית מורשת העדה האתיופית בקריית חיים. כאלף בני אדם הגיעו ללוות בדרכו האחרונה את טקה בבית העלמין תל רגב. במהלך מסע ההלוויה, התעלף אביו של טקה ונזקק לטיפול רפואי של חובשת מגן דוד אדום.

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. TPS, אתר רשמי
נתיבי איילון נחסמו. תל אביב, אתמול/אתר רשמי, TPS

"תנו לפרחים לגדול. תנו לילדים לעמוד בחופה. כמה נהרגו, כמה נרצחו על ידי השוטרים, תבטיחו שזה האחרון", ספד לו אסף גובאנה, מראשי הקהילה האתיופית בקריות, שתרגם את דבריו של אביו של טקה שנשא דברים באמהרית. "אנחנו מחפשים שלום, מחבקים גם את הזר, פותחים דלתות, רוצים שיוויון זכויות ודורשים למצות דין. לא ועדה, לא מח"ש תעשו הכול שזה יהיה האחרון".

מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, בצומת קריית אתא  2 ביוני 2019. אתר רשמי
צומת קריית אתא, אתמול/אתר רשמי

במהלך ההפגנות יום קודם לכן, חסמו המפגינים את כביש החוף בסמוך למחלף אולגה, את הכניסה המערבית למנהרות הכרמל, וצמתים מרכזיים נוספים בקריות ובחיפה. נוסף לכך, גם בדרום נחסמו כבישים בעקבות המחאה: צומת הכניסה הדרומית לעיר אשדוד, כביש 40 מצומת עקרון לצומת נען וכן כביש 4 בצומת אשקלון-צפון.

כמו כן, כמה מפגינים צרו על שער הכניסה הראשית של מתחם תחנת זבולון, בניסיון לפרוץ פנימה תוך שהם משליכים אבנים, נפצים וחזיזים. המשטרה ירתה רימוני הלם לכיוון המפגינים במטרה להניא אותם מלפרוץ אותו ולהרחיק אותם. מוקדם יותר הוצתה אש בשדה קוצים הגובל בתחנה. מטעם המשטרה נמסר כי שלושה שוטרים נפצעו בהתפרעות סמוך לתחנת המשטרה זבולון בחיפה בעת שהשליכו לעברה אבנים וזיקוקים. הם נחבלו בפניהם ובגופם וקיבלו טיפול רפואי.

(עדכון ראשון: 12:59)

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
סלומון טקה/אתר רשמי, אתר רשמי
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, בצומת קריית אתא  2 ביוני 2019. אתר רשמי
קריית אתא, אתמול/אתר רשמי
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. דנה ירקצי
תל אביב, אתמול/דנה ירקצי
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, צומת עזריאלי, תל אביב 2 ביוני 2019. TPS, אתר רשמי
תל אביב, אתמול/אתר רשמי, TPS
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, מול משטרת עפולה  2 ביוני 2019. אתר רשמי
עפולה, אתמול/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully