וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא באנו לישראל כדי שירצחו את ילדינו": סלומון טקה, שמת מירי שוטר, הובא למנוחות

כאלף הגיעו לבית העלמין תל רגב שבחיפה ללוות למנוחות את הנער שנורה בקריית חיים. אביו של טקה התעלף במהלך מסע ההלוויה ונזקק לטיפול רפואי. "תנו לפרחים לגדול. תנו לילדים לעמוד בחופה. כמה נהרגו, כמה נרצחו ע"י השוטרים, תבטיחו שזה האחרון", ספדו לנער

צילום: שלומי גבאי, עריכה: עמית שמחה

הנער בן ה-18 שנורה בידי שוטר הובא למנוחות | כל הפרטים

  • כאלף בני אדם השתתפו בהלוויתו של סלומון טקה שנורה בידי שוטר
  • אביו ספד לו: "כמה נהרגו, כמה נרצחו, תבטיחו שזה האחרון"
  • אתמול מחו מפגינים ברחבי הארץ, חסמו כבישים והציתו צמיגים
  • במשטרה נערכים לחידוש המחאות ברחבי ישראל במהלך היום
  • השוטר שירה לעבר טקה שוחרר למעצר בית

ברקע המחאה המתגברת ברחבי הארץ, סלומון טקה, הנער בן ה-18 מקריית חיים שנהרג מירי שוטר ביום ראשון האחרון הובא היום (שלישי) למנוחות. ההלוויה יצאה מבית מורשת העדה האתיופית בקריית חיים. כאלף בני אדם הגיעו ללוות בדרכו האחרונה את טקה בבית העלמין תל רגב. במהלך מסע ההלוויה, התעלף אביו של טקה ונזקק לטיפול רפואי של חובשת מגן דוד אדום.

"תנו לפרחים לגדול. תנו לילדים לעמוד בחופה. כמה נהרגו, כמה נרצחו על ידי השוטרים, תבטיחו שזה האחרון", ספד לו אסף גובאנה, מראשי הקהילה האתיופית בקריות, שתרגם את דבריו של אביו של טקה שנשא דברים באמהרית. "אנחנו מחפשים שלום, מחבקים גם את הזר, פותחים דלתות, רוצים שיוויון זכויות ודורשים למצות דין. לא ועדה, לא מח"ש תעשו הכול שזה יהיה האחרון".

גובאנה הוסיף: "אנחנו חיילים טובים. אנחנו אנשים ערכיים. אנחנו באנו, לא בשביל שירצחו את הילדים שלנו. לא עשינו דרך, ושילמנו מחירים יקרים בשביל להגיע למדינה האהובה הזו, כדי שהילדים שלנו ימותו בגיל צעיר וירצחו לעיני אחיהם". עוד אמר גובאנה: "הוא ירד בשביל לשחק, בשביל להיות עם חבריו ופגש אותו, לא פחות ולא יותר, פגש אותו שוטר. פגש אותו קצין. קצין שהיה אמור להגן, להוות דוגמה, לעזור, לסמוך. אבל זה לא מה שנעשה".

הרב משה ברוך, רב הקהילה האתיופית באשדוד, ספד: "כולנו צריכים לעשות חשבון נפש מאוד עמוק. לא רק הקהילה האתיופית אלא כל החברה הישראלית. כולנו נדרשים לפשפש במעשינו".

לקריאה נוספת:
"זורקים עליי אבנים, אני מותקף": גרסת השוטר שירה בנער יוצא אתיופיה
מחאה נגד הרג הנער ע"י שוטר; אביו: "רוצה צדק ופתרון"

הלויתו של סולומון טקה בקרית חיים , יולי 2019. שלומי גבאי
הלוייתו של טקה בחיפה, היום (צילום: שלומי גבאי)/שלומי גבאי
הלוויית סולומון טקה בבית עלמין תל רגב. TPS, אתר רשמי
ההלוויה של טקה, היום (צילום: TPS)/אתר רשמי, TPS

"באתי לחזק את המשפחה, להביע תנחומים להיות עם הקהילה", אמר לוואלה! NEWS יו"ר מרצ, ח"כ לשעבר ניצן הורוביץ, "זה לא מקרה של בן אדם אחד, זו קהילה שלמה שמרגישה שהיא על הכוונת ושהיא סובלת באופן שיטתי מגזענות ומהשפלות ובמקרים כאלה אפילו ממקרי מוות. זו לא פעם ראשונה ולא פעם שניה שצעירים אתיופים נורים כנראה על רקע הצבע שלהם. צריך להגיד את זה. יש קלות בלתי נסבלת של יד שלוחצת על ההדק כשממול יש צעיר שחור. קשה להגיד את המילים האלה אבל אסור שבמדינה שלנו אנשים ירגישו ככה ואסור שאנשים יפעלו ככה".

חבר הכנסת לשעבר אברהם נגוסה אמר: "בניגוד לחוק, יורים בניגוד לנהלי פתיחה באש. לא ייתכן ששוטרים או חיילים שירו בניגוד לנהלים ישבו בכלא מול המחבלים והשוטר שרצח בדם קר את סלומון טקה ישתחרר למעצר בית. אני לא יכול להבין את מערכת המשפט בנקודה הזאת. אני לא יכול להבין. האמון מול משטרת ישראל במשבר. עכשיו גם האמון מול מערכת המשפט במשבר. אני קורא לבדיקה יסודית במערכת האכיפה במדינת ישראל - האם יש נהלים שונים כלפי יוצאי אתיופיה או לא, האם יש התייחסות שונה". בתום ההלוויה, אמרה ח"כ פנינה תמנו-שטה: "אני קוראת לרה"מ ולשר לביטחון הפנים לדאוג לאלתר להקמת ועדת חקירה חיצונית".

אתמול מחו מאות מפגינים ברחבי הארץ על הירי, בין היתר בחיפה, קריית אתא, באר שבע, אשדוד ורחובות. הוריו של הנער השתתפו בהפגנה בקריית אתא ודרשו תשובות מהמשטרה. אביו דוד אמר: "אני זועק לצדק ולפתרון". בזעקות שבר הוא תיאר את בנו: "ילד עם שמחת חיים, ילד שידע לכבד, שידע לעזור ולתמוך, עם לב ענקי ועם נתינה עצומה. הוא היה כל כך אכפתי, ילד טוב".

הלויתו של סולומון טקה בקרית חיים , יולי 2019. שלומי גבאי
אביו של סלומון טקה (צילום: שלומי גבאי)/שלומי גבאי
הלוויית סולומון טקה בבית עלמין תל רגב. TPS, אתר רשמי
ההלוויה, היום (צילום: TPS)/אתר רשמי, TPS

המשטרה מנהלת מגעים עם ראשי העדה האתיופית לקראת ההפגנות הגדולות הצפויות הערב באזור גוש דן ובחלקים נוספים ברחבי הארץ. במשטרה הבהירו לראשי הקהילה כי המשטרה תפעל באפס סובלנות כלפי כל ניסיון לפגוע בשוטרים, באזרחים, בסמלי שלטון או בניני ממשל ובכלל זה תחנות משטרה. במשטרה הודיעו גם כי הם לא יאפשרו שיבוש סדר החיים בגלל ההפגנות, ובכלל זה לא יאפשרו שיתוק התנועה בצירים המרכזים לאורך זמן או שיתוק נמל התעופה בן גוריון על ידי חסימות הכבישים המובילים לנמל התעופה.

"ביממה האחרונה אפשרנו לעדה האתיופית לקיים מחאה בין היתר מתוך ההבנה של הכאב והעובדה כי אנו מחויבים לאפשר לקיים את זכות המחאה, אבל אנחנו לא מסכימים ולא נסכים לאפשר פגיעה פיזית ולא נאפשר פריצה לתחנות משטרה או חסימת תנועה של אמבולנסים ורכבי הצלה", אמר לוואלה! NEWS גורם בכיר במשטרה. הגורם הדגיש כי המשטרה תאפשר חסימות כבישים בהתאם להערכות מסוכנות והערכות פגיעה בסדר הציבורי ובניהול שגרת החיים של הציבור. "אנחנו לא מתכונים לציין באילו כבישים נאפשר חסימה ולכמה זמן, אבל דין דל כל ציר תנועה או כביש יבחן על ידי המפקדים בשטח. ההערכות המשטרתיות מבוססת על כוחות מחוזים כשאנחנו ערוכים להזרים כוחות תגבור ככל שנידרש. חשוב לנו להבהיר כי נאפשר מחאה שקטה שתפגע באופן מינימלי בשגרת החיים. לא נאפשר כל אירוע של אלימות".

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
"ילד עם שמחת חיים. ילד שידע לכבד, שידע לעזור ולתמוך". סלומון טקה/אתר רשמי, אתר רשמי

במהלך ההפגנות אמש, חסמו המפגינים את כביש החוף בסמוך למחלף אולגה, את הכניסה המערבית למנהרות הכרמל, וצמתים מרכזיים נוספים בקריות ובחיפה. נוסף לכך, גם בדרום נחסמו כבישים בעקבות המחאה: צומת הכניסה הדרומית לעיר אשדוד, כביש 40 מצומת עקרון לצומת נען וכן כביש 4 בצומת אשקלון-צפון.

כמו כן, כמה מפגינים צרו על שער הכניסה הראשית של מתחם תחנת זבולון, בניסיון לפרוץ פנימה תוך שהם משליכים אבנים, נפצים וחזיזים. המשטרה ירתה רימוני הלם לכיוון המפגינים במטרה להניא אותם מלפרוץ אותו ולהרחיק אותם. מוקדם יותר הוצתה אש בשדה קוצים הגובל בתחנה. מטעם המשטרה נמסר כי שלושה שוטרים נפצעו בהתפרעות סמוך לתחנת המשטרה זבולון בחיפה בעת שהשליכו לעברה אבנים וזיקוקים. הם נחבלו בפניהם ובגופם וקיבלו טיפול רפואי.

הכנות לקבורתו של סלומון טקה בקריית חיים. שלומי גבאי
ההכנות לקבורת סלומון טקה (צילום: שלומי גבאי)/שלומי גבאי
הלויתו של סולומון טקה בקרית חיים , יולי 2019. שלומי גבאי
זרי פרחים בבית העלמין (צילום: שלומי גבאי)/שלומי גבאי

בהפגנה ברחובות נחסמה הכניסה לבית החולים קפלן שבעיר, ונהגי אמבולנס דיווחו על חסימות בכניסה לבית החולים בעקבות ההפגנה. המפגינים קראו "מדינת משטרה", ו"שוטר אלים חייב להיות בפנים". בד בבד, כ-20 מפגינים מחו מחוץ לבית של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן.

אתמול אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "הלכידות שלנו ברגעי מבחן וברגעים שמובילים לרגעי המבחן - היא המפתח בסופו של דבר לעוצמה שלנו. אני מצר על אובדן החיים הטרגי של סלומון טקה אמש בחיפה. כולנו שולחים תנחומים למשפחתו. שוחחתי על כך עם מ"מ המפכ"ל היום שהבטיח לי שנעשה מאמץ גדול להגיע לאמת במהירות האפשרית. העדה האתיופית יקרה לכולנו. עשינו מאמץ גדול בשנים האחרונות כדי לשלב אותה היטב בחברה הישראלית, ויש לנו עוד הרבה עבודה לעשות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההכנות לקבורת טקה/מערכת וואלה!, צילום מסך
הפגנת בני העדה האתיופית בצומת נתיבות על רצח סלומון טקה, 2 ביולי 2019. ראובן סגרון/TPS, אתר רשמי
שוטרים בהפגנה בנתיבות, אתמול (צילום: ראובן סגרון/TPS)/אתר רשמי, ראובן סגרון/TPS

מבדיקה ראשונית של התקרית, עלה כי קצין המשטרה שלא היה במשמרת, שהה עם אשתו ושלושת ילדיו הקטנים בגן שעשועים סמוך למקום. הוא הבחין בקטטה ברחוב בין מספר צעירים וניסה להפריד בין הצדדים. בשלב מסוים לאחר שהזדהה כשוטר, החלו הצעירים לפי החשד ליידות לעברו אבנים, ופצעו אותו. השוטר שלטענתו חש בסכנת חיים ביצע ירי ממנו מת הצעיר. לטענת השוטר הוא נאלץ להשתמש בנשקו האישי להגנה עצמית - רק לאחר שמיצה את כל האפשרויות האחרות. במהלך האירוע הוא התקשר למשטרה מפאת מה שכינה: חשש אמתי ומוחשי לחייו.

עורך דינו של קצין המשטרה התייחס לטענות למניע גזעני הירי ואמר: "אין ממש בטענה למניע גזעני ברקע האירוע. נהפוך הוא, מדובר באירוע פלילי". לדבריו, מאז התקרית נאלצה המשטרה לאבטח את השוטר ובני משפחתו מחשש לאלימות נגדם. "ננקטים אמצעי אבטחה מחמירים כדי להגן על ביטחונו של השוטר ושל בני משפחתו".

הפגנה נגד הירי בנער  סלומון טקה וורקנך בקריית חיים ב-1 ביולי 2019. שלומי גבאי
"אני זועק לצדק ולפתרון". אביו של טקה, אתמול (צילום: שלומי גבאי)/שלומי גבאי

במקביל נמשכת חקירת תקרית הירי כשחוקרי מח"ש מנסים הבוקר לאתר צעיר שעמד במרכזה. לוואלה! NEWS נודע כי קצין המשטרה העיד בחקירתו שהגיע לגן המשחקים עם אשתו ושלושת ילדיו בני שבעה חודשים, חמש ושבע ובשלב מסוים הבחין בחבורת צעירים שמכה ומציקה לנער אחר. הקצין הסביר לחוקריו בעדותו כי ביקש לגונן על הנער ולהפסיק את אירוע התקיפה. השוטר הסביר לחוקרים שכדי למנוע את המשך תקיפת הנער שלף תעודת שוטר וחבורת הנערים בתגובה החלו לקלל אותו והשליכו עליו אבנים. "מצאנו בזירה אבנים שלטענת השוטר הושלכו לעברו ולעבר בני משפחתו", אמר גורם משטרתי שהגיע לזירה.

בהמשך הרחיק השוטר את בני משפחתו מהזירה ושלף את אקדחו בטענה כי חש בסכנת חיים וביקש לירות כדור אחד כאזהרה לכיוון החלק התחתון של גוף ההרוג. אלא שמבדיקה ראשונית של המשטרה בשטח עלה כי הכדור פגע במדרכה וניתז לבית החזה של הצעיר. נוסף לכך, השוטר התקשר למוקד 100 של המשטרה והזעיק עזרה עוד לפני שביצע את הירי. גורם המעורה בחקירה אמר כי על גופו של השוטר נמצאו סימני חבלה כתוצאה מהעימות עם חבורת הנערים ויידויי האבנים. לדבריו, חובתו של שוטר שמגיע לזירה שבה מתבצעת עבירה - להתערב ולהפסיק אותה. "כששוטרים רואים לנגד עיניהם עבירה פלילית - חובתם לעצור אותה", הבהיר. במקביל, אמר, כמובן שהתוצאה הטרגית של התקרית - תיחקר.

שיחת הטלפון של קצין המשטרה למוקד 100, זמן קצר לפני שעל פי החשד ביצע את הירי שבו נהרג טקה, אותרה אמש על ידי המשטרה. "זורקים עלי אבנים, אני מותקף, תשלחו לי צוות דחוף", נשמע אומר, כארבע דקות בטרם ירה. ההקלטה מחזקת את גרסת הקצין, לפיה הוא חש בסכנה לפני שפתח באש. במח"ש צפויים לנתח את השיחה, ויבררו את מידת הלחץ בה היה מצוי השוטר. כבר בחקירה הראשונית הוא סיפר על השתלשלות האירועים, ובהם השיחה למוקד 100 ועל בקשת העזרה.

(עדכון ראשון: 9:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully